EMA: AstraZeneca voi aiheuttaa veritulpan mutta sen hyödyt ovat suuremmmat kuin haitat!
Jos joku nyt saa sen veritulpan, voi voi, huono säkä ja sori vaan siitä! Useampi kuitenkin välttyy kuolemalta.
Kommentit (12)
Näinhän se on monissakin lääkkeissä - huonolla tuurilla voi käydä huonosti, mutta ehdoton enemmistö hyötyy suuresti.
Miksi minun pitäisi ottaa juuri AZ, kun muitakin riskittömämpiä vaihtoehtoja on olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitäisi ottaa juuri AZ, kun muitakin riskittömämpiä vaihtoehtoja on olemassa?
No eiköhän niissä kaikissa ole minimaalisia riskejä.
Tähän se laumasuoja perustuu eli osa kuolee rokotteen takia, mutta iso osa ei, joten on parempi uhrata vaikka 100, että 1000 pelastuu. Toki harmi, jos sinun loppusi on muiden elämän jatkumisen edellytys, mutta nyt pitää olla solidaarinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän niissä kaikissa ole minimaalisia riskejä.
Kyllä on. Esimerkiksi Pfizeran rokotteeesta on ilmoitettu haittavaikutuksia paljon enemmän kuin Astrarasta, ainakin THL haittailmoitus sivustolla.
Pahempia oireita piikin jälkeen kuin AZ:lla.
Lukekaahan tavallisten lääkkeiden oireluetteloja...
Rokotevastaiset täällä taas huutelee.
Astraa pistetään edelleen ympäi maailmaa, ja Australia jopa riiteelee EU:n kanssa siitä, ettei Australia saa tarpeeksi Astra Zenecaa maahan.
Tämä palsta on vain yksi keskustelupalsta Suomessa, eikä täällä näitä rokotteiden haukkumisia kannata ottaa tosissaan.
Jokaine saa ja voi päättää itse ottaako vai ei.
Mitä helvettiä siitä tarvitsee tällä palstalla riidellä?
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun pidä ottaa mitään.
Terveysviranomaiset päättävät, mitä tarjoavat.
Maailmalla on pula rokotteista, eikä niitä vielä ole valittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaahan tavallisten lääkkeiden oireluetteloja...
Tämä. Ihan vaikka ehkäisypillerit.
tässä malliksi buranan haittavaikutulistasta osa. vieläkö tekee mieli nappaista pari tabua?
verihiutaleiden vähenemistä (joka voi ilmetä lisääntyneenä mustelma- tai nenäverenvuototaipumuksena)
veren valkosolujen vähenemistä tai katoa (johon voi liittyä epäselvää kuumeilua, flunssan kaltaisia oireita tai kurkkukipua)
veren kaliumpitoisuuden nousua
näön hämärrytystä tai sarveiskalvomuutoksia
sekavuustila (potilailla, jotka käyttävät takriinia)
aivokalvontulehdus (potilailla, joilla on tietyntyyppinen sidekudossairaus)
kuulonalenemaa
sepelvaltimotaudin oireiden pahenemista (lisääntynyttä rintakipuilua) tai rytmihäiriöitä
hengenahdistusta tai astman pahenemista
ruoansulatuskanavan puhkeamisia, haavaisen paksusuolentulehduksen pahenemista, sylkirauhastulehdusta tai haimatulehdusta
maksaentsyymien kohoamista, keltaisuutta tai maksatulehdusta (voi ilmetä ylävatsakipuna)
voimakkaita hilsehtiviä tai rakkuloita muodostavia iho- tai limakalvoreaktioita, valoyliherkkyyttä, aknen pahenemista tai psoriaasin pahenemista, hiustenlähtöä, SLE-tautia (systeeminen lupus erythematosus)
munuaistoiminnan heikkenemistä
voimakkaita allergiaoireita (anafylaksiaa).
Koronakin voi aiheuttaa vaikka mitä.