Sairastelu ja työkuorman kasaantuminen
Olen asiantuntijatehtävissä, ja nyt toisen kerran tänä vuonna flunssassa. Tietysti koronatesti otettu, ja nyt taas tulosta odotellessa. Esimies sanoi minulle, kun olin huonossa hapessa että "tarvitsetko sairaslomaa vai voitko olla etätöissä" johon minä (hölmö) sanoin että joo yritän etäillä. Tuloksena oli tietysti se että tauti vain pitkittyi ja ihan töttöröö kunnossa yritin hoitaa teamsmeetingit ja kaikki muut. Nyt olen päättänyt, että kun olen sairaana, olen sairaana. Mutta tämä on ongelma, sillä ainakin omassa työpaikassani tiedän henkilöitä jotka ovat irtisanoutuneet lopulta kun tekemättömät työt kasaantuvat mahdottomiksi. Resursseja ei vain ole. Alanvaihtokin käynyt tästä syystä mielessä. Miten te muut toimitte?
Kommentit (2)
Kakkonen lisää vielä, että jos olet sairas, niin jäät lepäämään. Vaikka olet kerran sanonut, että yrität tehdä etänä, se ei merkitse etteikö olo voi paheta, ei se sanomasi mikään ikuinen lupaus ole.
Puhu esimiehesi kanssa. Tee lista keskeneräisistä projekteista ja arvio paljonko menee aikaa mihinkin. Jos (ja kun) lista on liian pitkä ja mahdotonta saada määräaikoihin mennessä projektit valmiiksi, esimiehen tehtävä on auttaa sinua priorisoimaan. Päätätte yhdessä, mitkä hommat jätetään toistaiseksi kokonaan tai siirretään jollekin toiselle. Niistä hommista, jotka päätetään tehdä, mitkä menevät edelle ja mitä voi edistää hitaammin.
Erityisesti etäaikana on tosi tärkeää olla hyvin avoin esimiehen suuntaan, mikä työtaakka on. Hän ei voi muuten sitä tietää. Itselläni esimies eri maassa ja tämä ihan arkipäivää. Työnantajalla on velvollisuus olla selvillä työntekijöiden tuntimääristä ja kuormituksesta. Sinä työntekijänä et voi vain hiljaa murtua työtaakan alle, vaan suu pitää avata. Se on loppuviimein esimiehen ratkaistava.
Meidän pienessä kansainvälisessä tiimissä lyhyen ajan sisällä yksi työntekijä oli viikkoja koronassa. Toinen sai toisenlaisen vaikean akuutin sairauden ja kuukausia kestävät jälkioireet. Palailee puolipäiväisesti töihin. Sillä välin kolmas joutui onnettomuuteen ja luunmurtumien takia isoon leikkaukseen. Kaikilla heillä oli tietenkin tehtäviä, jotka ovat välttämättömiä tehdä. Ne jaettiin esimiehelle ja kollegoille. Kaikki mikä voi odottaa, laitettiin jäihin.