Voiko vika olla sepelvaltimoissa?
Olen 21-vuotias nainen ja olen kärsinyt reilut puoli vuotta rasituksessa tulevista rintakipukohtauksista ja hengenahdistuksesta. Kivut eivät ole sietämättömiä, mutta närästykseltä ja puristukselta tuntuvia, laajalla alueella sydämen kohdalla esiintyviä. Rasituskokeessa ja sydämen ultrassa olen käynyt ja niissä ei mitään. Infektiot myös pois suljettu. Fysioterapeutilla ja hieronnassakin kävin, mutta kaikki ok. Psykologikaan ei minusta löytänyt vikaan, kun sain sinne puolelle lähetteen. Kolesteroli arvot koholla. Rytmihäiriöitä on ollut ja lisälyöntejä jonkun verran. Kivut vaan jatkuu ja nykyään kipukohtaus saattaa tulla jo pienessä rasituksessa. Yksityisen- tai julkisenpuolen lääkärit eivät ole enää kovin innokkaita minua tutkimaan. Omat keinot ei enää riitä tämän hoitamiseen kaikkea olen kokeillut, mutta kivut vain pahenevat. Tuntuu taas vaivalloiselta mennä lääkäriin, ja tuntuu että nauravat pihalle, mutta empä vaan pysty normaalia elämää näiden vaivojen kanssa elämään. Selpelvaltimoiden tt-kuviin taitaa olla mahdotonta päästä edes yksityisen kautta, jos rasitus kokeessakaan ei näkynyt mitään, ja lisänä nuori ikäni.
Kommentit (11)
Tupakoitko? Oletko stressaantunut? Nukutko riittävästi? Käytätkö alkoholia?
En tupakoi, enkä juurikaan käytä alkoholia. Nukun mielestäni ihan hyvin öisin ja tällä hetkellä ei myöskään stressiä pitäisi olla.
Niin, jos rasituskoe on tehty ja siinä ei sydänlihaksen hapenpuutteen merkkejä, vika ei ole sepelvaltimoissa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos rasituskoe on tehty ja siinä ei sydänlihaksen hapenpuutteen merkkejä, vika ei ole sepelvaltimoissa.
Rasituskokeessa tulee itse asiassa esiin vain pieni osa sepelvaltimotautidiagnooseista. Sepelvaltimoiden varjoainekuvaus on tutkimus, joka totuuden kertoo. Mutta ei sellaiseen parikymppisen kohdalla lähdetä etenkään jos suvussa ei ole nuorella iällä sepelvaltimotautia.
Kerroit närästyksestä, onko närästyslääkettä määrätty?
Koronan jälkioire? Joskus oireettoman koronankin jälkeen voi tulla long-covid, jolloin oireet ovat vaihtelevat.
Voisiko vika olla keuhkoissa, eikä sydämessä?
Jos edelleen annetaan ei oota tutkimuksien jälkeen vaikka oireet jatkuu, niin pyydäpä olemaan harvinaissairaiden yksikköön yhteydessä, jos sieltä löytyisi tietoa ja taitoa enemmän - ja toivottavasti ratkaisujakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos edelleen annetaan ei oota tutkimuksien jälkeen vaikka oireet jatkuu, niin pyydäpä olemaan harvinaissairaiden yksikköön yhteydessä, jos sieltä löytyisi tietoa ja taitoa enemmän - ja toivottavasti ratkaisujakin.
Jos nyt ensin kuitenkin kokeilisi sitä närästyslääkettä.
Vaadit vaan lisää tutkimuksia!