Vuokra-asunto luottotiedottamille
Menetimme Koronan vuoksi tulomme mieheni kanssa ja yrityksemme meni myös nurin. Jouduimme maksuvaikeuksiin ja ulosottoon, menetimme molemmat luottotietomme. Nykyisen vuokra-asuntomme vuokrat olemme maksaneet, mutta joudumme muuttamaan kun kyseinen asunto myydään ja vuokrasopimuksen sen vuoksi päättyy. Saammeko mistään vuokra-asuntoa, kun menetimme luottotiedot? Olemme saaneet töitä ja maksamme velkoja pois ja voimme maksaa vuokraa, mutta pelkään että emme saa asuntoa mistään? Meillä on lapsikin. Joudummeko kadulle vai vuokrataanko asuntoa luottotiedottomille? Tämä on uusi ja pelottava tilanne, olemme aina hoitaneet raha-asiat tunnollisesti, kunnes korona vei kaiken.
Kommentit (16)
Luottotiedot menneet jo +400 tuhannelta suomessa, joten ihan perusjuttuja.
Punainen vaate vuokranantajille on vuokrarästit ulosotossa.
Kela maksaa vuokratakuut, ei jää siitäkään kii.
Riippuu missä asutte. Pääkaupunkiseudulla ei kunnan vuokra-asuntoja löydy, mutta jossain muualla ehkä sellaisen saa. Yksityiset eivä vuokraa luottotiedottomille.
Yleensä kunnan ja kaupungin vuokra- asunnon saa ilman luottotietojakin. Ehtona esimerkiksi Helsingissä on se, että asumisesta ei ole rästejä. Jos on, niiden maksusta pitää olla suunnitelma.
Jos olette jo työllistyneet, eli teillä on nk. "maksuvaraa", kannataa selvittää saisitteko Takuusäätiöltä sosiaalisen luoton velkojenne maksuun. Sillä siis maksetaan velat pois ja sitten lyhennetetään vain tuota Takuusäätiön luottoa. Kannataa ehdottomasti olla Takuusäätiöön yhteydessä ja selvittää omat mahdollisuudet.
Itse sain M2 asunnon. Kuukauden takuuvuokra tuli maksettavaksi, kunnon ihmisiltä eivät sitä peri. Mikään muu firma ei tarjonnut asuntoa. Ette te sillan alle jää 🙂
Lumolta ainakin saa, mutta ne on kalliita. Yksityisiltäkin voi saada (etenkin, jos teet itse ilmoituksen).
Myös seurakunnilla ja säätiöillä on asuntoja, mutta niitä saa vain hyvällä tuurilla.
Kun uusi omistaja irtisanoo vuokrasopimuksen, menkää sen kanssa heti kaupunkinne asuntotoimistoon.
Ystäväni vuokrasi asuntonsa luottotiedottomalle henkilölle, joka maksoi muutaman kuukauden vuokran ennakkoon. Jos luottohäiriömerkintänne ei ole syntynyt vuokrarästeistä, uskon vuokranantajien olevan joustavia etenkin nyt kun vuokra-asunnoista on ylitarjontaa.
Jonkun huumeluolan jostain nistihelvetistä voi EHKÄ saada.
Kysy HUS kiinteistöltä jorvin sairaalan asuntoja. Saimme sellaisen jonottamatta vaikka kaikki luottotiedot menneet aikoja sitten ja tilanne vaan pahentunut. Täällä on kiva asua ja paljon muitakin työttömiä.
Minä menetin luottotiedot, kun otin pikavippejä entiselle miehelleni tai poikaystävälleni. Eli omissa nimissäni otin vippejä ja lainaa, ja hän sanoi aina että yhdessä maksetaan pois. Olin 19-vuotias ja hän 24. No, eihän mitään maksanut ja varsinkin kun ero tuli, kaikki jäi tietenkin minulle. Nyt 24-vuotiaana kaiken olen maksanut, mutta sairastuin masennukseen ja se ajoi minut työttömäksi. Opinnotkin kärsivät. Luottotiedot menivät ja masennus vain paheni.
No sitten kysymykseen, saa vuokrakämpän, mutta se on isomman työn takana. Itse sain kuin ihmeellä uuden asunnon, hyvältä alueelta ja vuokranantajani on yksityinen toimija. Takuuvuokra oli minulla korkeampi ja ennen kuin tämä asunto löytyi, jouduin kyllä useaan kiusalliseen tilanteeseen asuntoa etsiessäni. Suurin osa koko luottotiedot välttämättömänä, minkä toki ymmärrän.
Vuokrat maksan nyt aina etukäteen ennen eräpäivää ja muutenkin pidän hyvää huolta asunnosta. Käyn nyt töissä ja opsikelen. Kyllä suosta voi nousta taas maanpinnalle ja asunnonkin saada.
Itsekin odottelen kuin kuuta nousevaa sitä päivää, kun viimeinenkin merkintä poistuu.
Tsemppiä hakuun!
Vierailija kirjoitti:
Kysy HUS kiinteistöltä jorvin sairaalan asuntoja. Saimme sellaisen jonottamatta vaikka kaikki luottotiedot menneet aikoja sitten ja tilanne vaan pahentunut. Täällä on kiva asua ja paljon muitakin työttömiä.
Mulla samantyylinen tilanne, työtön ja luottotiedot menneet aikoja sitten. Voitko yhtään avata, hyväksyvätkö kelan vuokratakuuta, vai jouduitteko itse maksamaan kuinka monen kuun vuokrasummaa?
kaupungin asunnon saa ilman luottotietoja muttei vapaarahoitteista. siis ARA asunnon saa. näin lukee vantaan asuntosivuilla.
Kaupunki, Lumo, M2, Sato. Jos ei ole vuokravelkaa, niin noilta saa. Lisäksi on olemassa erilaisia säätiöiden omistamia taloja, joista voi saada vuokra-asunnon jopa ilman luottotietoja, mutta niistä ei julkisesti juuri löydy tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä asutte. Pääkaupunkiseudulla ei kunnan vuokra-asuntoja löydy, mutta jossain muualla ehkä sellaisen saa. Yksityiset eivä vuokraa luottotiedottomille.
Niinkö? Jännästi olen silti asunut yksityisen omistamassa asunnossa jo vuosia ilman luottotietoja. Niitä ei minulla ollut tähän muuttaessanikaan. Enkä varmasti ole ainut yksityisellä asuva luottotiedoton. Ei kaikki yksityiset vuokranantajat ole niin ulapalla, että kuvittelisivat luottotiedottomuuden automaattisesti tarkoittavan päihdeongelmia ja elämän hallinnan puutteita
No kunnalta/kaupungilta ainakin pitäisi saada, kun on lapsikin.