Mä oon sitä mieltä et muuttaminen on ainoo keino saada kiusaaminen vähenemään
Jos asuu vaikka maaseudulla ja on joutunu kiusaamisen uhriksi. Ei tarvi edes kauas muuttaa kun oma olo helpottuu eikä tarvi jatkuvasti pelätä.
Kyllä se oma puuttuminen kiusaamiseen pahentaa tilannetta ne ei koskaan anna olla rauhassa.
Kommentit (41)
Voi auttaakin, kun fiksumpi eli muuttaja antaa periksi. Oma elämä on niin arvokas, ettei sitä tarvitse uhrata kiusaajien vuoksi!
T. Kiusaajien vuoksi virasta eronnut
Ei auttanut ainakaa mun kohdalla. Tuijottaminen eli hulluksi tekeminen jatkuu edelleen. Ja muista eristäminen.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin teinit on nykyään entistä julmempaa porukkaa. Ei minkäänlaista erilaisuutta hyväksytä kaikkien täytyy näyttää ja kuulostaa täysin samanlaiselta.
Minä olen kyllä taas sitä mieltä, että nykyteinit ymmärtää enemmän erilaisuutta, kuin ennen. Tekotavat on joissain tapauksissa muuttuneet julmemmiksi, mutta AINA on silti ollut raakaakin väkivaltaa kiusaamisen yhteydessä.
Koulussa eivät ainakaan ymmärrä. Kyllähän ne osaa esittää vanhemmilleen olevansa niin kilttejä mut sit oikeesti kiusaa ihan urakalla, millon kuvataan nöyryytys videoita tiktokkiin ja tehdään pila ryhmä uhrista.
Väkivalta on todettu tehokkaaksi keinoksi. Valitettavasti se ei ole kovin suositeltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa eivät ainakaan ymmärrä. Kyllähän ne osaa esittää vanhemmilleen olevansa niin kilttejä mut sit oikeesti kiusaa ihan urakalla, millon kuvataan nöyryytys videoita tiktokkiin ja tehdään pila ryhmä uhrista.
Niin, silloin, kun minä olin kouluikäinen, niin ei ollut mitään tiktokkeja tai some-elämää. Kyllä minä muistan, kuinka esimerkiksi otettiin digikameralla kuvia ja tulostettiin niitä kiusaamismielessä kaikkien nähtäville. Ihan samaa pskaa, mutta nykyisin on enemmän mahdollisuuksia nöyryyttää kiusattua.
Niin, kyllä kiusaamista on ollut niin kauan kun tällä telluksella ihmisiä on ollut.
Mutta, kyllä kiusaamisen muodot ovat vain pahentuneet somemaailman myötä. Se on jotain niin järkyttävää, että ihmisten on pakko herätä somen kontroloimattomaan kiusaajien ym. harjoittamaan henkisen väkivallan kitkemiseen.
Sen voisi aloittaa myös näillä palstoilla! Älkää hyväksykö kiusaajien kommentteja, vaan kyseenalaistakaa, koska väärin on väärin!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta. Esim. kouluissa pitäisi kieltää kokonaan kännyköiden käyttö. Mihin niitä tarvitaan? Kaiken voi tehdä koulun omilla laitteilla. Olisi kaikille turvallisempaa ja rauhoittaisi niitäkin, jotka jo ovat riippuvaisia somesta, niin- koulutuntien aikanakin, valitettavasti.
Onpa täällä hyvä keskustelu menossa👍
Vierailija kirjoitti:
Ei auttanut ainakaa mun kohdalla. Tuijottaminen eli hulluksi tekeminen jatkuu edelleen. Ja muista eristäminen.
Mitä jos muuttaisit vielä kerran? Onko joku paikka, jossa asuisi samantyylisiä ihmisiä kuin sinä? Niin, onhan se huono juttu, että kiusattu joutui ” pakenemaan”, mutta mitä sitten voisi tehdä, että oma olo helpottuisi?
Olen ollut kiusattuna koulussa. Kerran sitten mitta tuli täyteen lukiossa. Eräs luokaltani dissasi jatkuvasti kaikkea mitä minä tai joku muu tunnilla sanoi tai vastasi open kysymyksiin. Siis aivan jatkuvasti, ja tuo sama tyyppi oli muidenkin silmissä ns. kovisjohtaja hoveineen.
No, sitten eräällä tunnilla, kun vastasin open kysymykseen, alkoi tuon tyypin vähättely ja vino naureskelu jne. Muut eivät uskaltaneet reagoida mitenkään.
Nousin ylös, kävelin tyypin luo ja sanoin kaikkien kuullen: ”Mikä sinä olet jatkuvasti arvostelemaan muiden vastauksia? Lopeta tuo, et jaksa sitä itsekään.” Siinä se.
Tyyppi, ja kaikki opea myöten olivat hämmentyneinä hiljaa. Kukaan ei puhunut mitään. Menin takaisin paikalleni ja jatkoin open kysymykseen vastaamista.
Tuon jälkeen tyyppi lopetti dissailun, saimme työrauhan luokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kiusattuna koulussa. Kerran sitten mitta tuli täyteen lukiossa. Eräs luokaltani dissasi jatkuvasti kaikkea mitä minä tai joku muu tunnilla sanoi tai vastasi open kysymyksiin. Siis aivan jatkuvasti, ja tuo sama tyyppi oli muidenkin silmissä ns. kovisjohtaja hoveineen.
No, sitten eräällä tunnilla, kun vastasin open kysymykseen, alkoi tuon tyypin vähättely ja vino naureskelu jne. Muut eivät uskaltaneet reagoida mitenkään.
Nousin ylös, kävelin tyypin luo ja sanoin kaikkien kuullen: ”Mikä sinä olet jatkuvasti arvostelemaan muiden vastauksia? Lopeta tuo, et jaksa sitä itsekään.” Siinä se.
Tyyppi, ja kaikki opea myöten olivat hämmentyneinä hiljaa. Kukaan ei puhunut mitään. Menin takaisin paikalleni ja jatkoin open kysymykseen vastaamista.
Tuon jälkeen tyyppi lopetti dissailun, saimme työrauhan luokkaan.
Hienoa, että uskalsit tehdä noin. Jostain syystä ihmiset usein antavat niiden juoruajien ja hovia pyörittävien jatkaa hommiaan ja kiusatun vain pitäisi jotenkin kasvattaa ballsejaan ja puolustautua itse. Kaikki sairaassa yhteisössä mukava olevat kuitenkin tietävät, että yksi (tai joskus muutama) ihminen on se syntipukki ja naureskelun sekä mustamaalauksen kohde ja antavat vain sen suositun tyypin jatkaa ilmapiirin myrkyttämistään.
Kyllä meidän tuppukylässä varsin hyvin tunnistetaan ne urpot kiusaamisen kohteet ja kyylätään näkyvästi sekä nauretaan. Varsinkin yleisillä paikoilla.
Oikeasti sen kiusaajan pitäisi olla se, joka vaihtaa paikkaa. Jos pelkkä kiusattu lähtee, niin samassa yhteisössä ja samalla ryhmädynamiikalla seuraavaksi kiusatuksi kuitenkin valikoituu joku seuraava ihminen. Riittää, että joku hieman poikkeaa sen hovinpyörittäjän ihanteista, niin saa kunnian olla se uusi syntipukki ja kiusattu ja sama homma jatkuu taas...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän tuppukylässä varsin hyvin tunnistetaan ne urpot kiusaamisen kohteet ja kyylätään näkyvästi sekä nauretaan. Varsinkin yleisillä paikoilla.
Kumpi on oikeasti "urpompi": se kiusattu vaiko kiusaaja?
Vierailija kirjoitti:
Mistä syistä teillä päin kiusataan ja kyylätään?
Ei pidä paikkaansa. Tilanne vain pahenee ja henkilö velkaantuu.
T: 30 kertaa aikuisiällä muuttanut 👋
Jostain syystä aina kiusaamisen kohteeksi joutuu jos on kehitysvamma, kömpelö ,ylipaino, erilainen puhetyyli, vaatetus , ei siihen paljon tarvi.
Sain olla 1kk rauhassa koulussa kunnes se alkoi ja sitten lopetin. Aattelin että mulle riittää en enää jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä syistä teillä päin kiusataan ja kyylätään?
No kaverittomuus, outous heidän mielestään, pienet piirit 15 tuhatta asukasta, jne
Varsinkin teinit on nykyään entistä julmempaa porukkaa. Ei minkäänlaista erilaisuutta hyväksytä kaikkien täytyy näyttää ja kuulostaa täysin samanlaiselta.