Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esikoinen painoi syntyessään 3kg. Miten hankalaa minulla voi olla synnyttää yli 4kg vauvaa?

Vierailija
07.08.2008 |

Esikoinen syntyi alatiesynnytyksenä ja jouduttiin tekemään myös välilihaleikkaus. Kätilö sanoi lapsen synnyttyä että ei sieltä paljon isompi olisi mahtunutkaan. Nyt odotan jälleen vauva viimeisilläni ja LA meni jo. Mietityttää ja pelottaa että jos tällä kertaa pitää käynnistää, kun ei muuten meinaa syntyä. Entä jos vauvan painoarvio on silloin yli 4kg? Pelottaa pahat repeämät ja mitä kaikkea vauvallekaan voi sen vuoksi tulla että pitää alakautta tehdä. Olen lyhyt ja kapealanteinen.

Otetaanko nämä asiat huomioon yliaikakontrollissa? Voivatko pakottaa yrittämään alatiesynnytystä vai voinko vaatia sektiota? Mikä sekään ei kauheasti miellytä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sf-mittakin on nyt vain 32cm, vaikka raskausviikkoja minulla on 40. Eli aika suurella todennäköisyydellä pieni tai keskikokoinen, mutta jos ehtii kasvaa suureksi ennenku käynnistetään.

Ja ei ole tehty tuota synnytystapaseurantaa, mutta jos sinne yliaikakontrolliin asti mennään, niin kai ne siellä jonkinlaista arviota sen suhteen tekee?

ap

Vierailija
2/10 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne neuvolassa arviovat onko tarvetta tarkempaan tutkimukseen ja synnytystapa-arvioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi toinen synnytys on yleensä helpompi jos ei kauehan montaa vuotta ole välissä.

Mulla esikoinen oli 3300g, imukuppisynnytys ja isot repeämät. Toinen lapseni olikin sitten 4900g, synnytys oli todella helppo ja nopea, ei pienintäkään repeämää. Kakkosen iso koko oli tiedossa (sf 36 rv 38, synnytystapa-arvion ultrassa painoarvio kylläkin heitti yli kilon...).

Vierailija
4/10 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös ensimmäinen lapsi paino nippanappa 3kg.Ponnistusvaihe kesti 45minuuttia ja välilihaa leikattiin ja tiukkaa teki.Toisen lapsen lasketussa ajassa oli heittoja ultrien mukaan ja loppujelopuksi vauva varmaan menikin reippaasti yli sillä painoi syntyessään 4,5kg.=D.Olisivat odotuttaneet kuitenkin vielä n.9pvää ennen yliaikaiskontrollia..Millanenhan järkäle sieltä sit olisi jo syntynyt..etten tiedä olisivatko reagoineet vauvan isoon kokoon silloin.

Muutamaa päivää aikaisemmin neuvolantäti oli arvioinut kokoarvioksi n.3,8kg..No, 4,5kg:n synnyttämisessä ei repeämiä tullut.Väliliha leikattiin silläkin kertaa ja synnytys oli loppujenlopuksi aika helppo, enkä kerinnyt saada puudutuksiakaan.Ponnistus kesti 10min.Että toinen synnytys oli minulla PALJON helpompi kun ensimmäinen vaikka vauva reilusti ensimmäistä isompi olikin=)).

Vierailija
5/10 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kerralla todella pahat repeämät, kursitteen kasaan tunteja leikkaussalin puolella.

En halunnut kuitenkaan sektioon ja kas, alakautta syntyi 3350g vauva kuin ammuttuna. Se siitä jätistä, ne painoarviot voi heittää todella paljon vaikka huippuläkäri tekisi uudella koneella.

Vierailija
6/10 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö teillä päin järjestetä sellasta?

Vierailija
7/10 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esikoinen on nyt 3,5v.

Tietääkö joku voiko synnytys olla helppo ison lapsen kohdalla jos väliä vain vuosi? Sen sijaan että olisi juuri tuo 3-4v.

ap

Vierailija
8/10 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut, enkä kuullutkaan. Esikoinen syntyi Jorvissa Espoossa ja tää toinen tulee maailmaan Oulussa Oysissä.

Vierailija
9/10 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla eka painoi 2700g j aika kauhuissani olin tokaa odottaessa, kun kokoajan puhuttiin isosta vauvasta..loppuraskaudesta neuvolasta lähete äippäpolille kun sf mitta oli 40 ja eka lapsi kuitenkin pienenä syntynyt.. ja itse olen pieni kokoinen.(157cm) Lantio kuvattiin ja lä'äkäri totesi että about 4kilonen mahtuu, ei kovin paljoa isompi... synnytys käynnistettiin rv 38 ja vauvalla painoa 4100g..hyvin tuo mahtui vaikka ponnistaessa huomas että isompi vauva kuin edellinen. Repeämiä ei juuri tullut ja välilihaan ei mitään. Kätilö totesi synnytyksen jälkeen että hyvä kun käynnistettiin pari viikoa aiemmin. Kannattaa itse aika hanakasti vaatia käynnistystä jos iso koko mietityttää. Sektiossa on aina omat riskinsä, onhan se kuitenkin leikkaus ja leikkauksessakin omat riskinsä. Toivut nopeammin alatiesynnytyksestä. Toki jos lääkäri/kätilö toteaa alatiesynnytksestä olevan vaaraa vauvalle tai sinulle, silloin sektio on mahdollinen ja kenties paraskin vaihtoehto. Älä turhaan pelkää repeämiä..välilihaa voi myös kääreillä lämmittää ponnitusvaiheessa ja välilihan tukeminen käsin(kätilön tehtävä) myöskin vähentää repeämiä.

Käynnistetty synnytys ainakin omalla kohdallani oli hieman rajumpi ja ehkä sen vuoksi kivuliaampi kuin luonnollisesti alkanut, mutta ainakin omalla kohdallani oli tyytyväinen että käynnistettiin ja kätilökin totesi sen olleen oikea ratkaisu. Toki se on jokaisen synnyttäjän kohdalla mietittävä erikseen.

Onko lantiota kuvattu??

T.2lapsen äiti/klö opiskelija

Vierailija
10/10 |
07.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut, enkä kuullutkaan. Esikoinen syntyi Jorvissa Espoossa ja tää toinen tulee maailmaan Oulussa Oysissä.

- verenpaine

- Alapään tilanteen tutkiminen

- pissanäyte

- ultra

- napanuoran virtauksien tutkiminen

- painoarvio.

- ensimmäisen lapsen aikaan takapuolen joustavuuden tutkinta (sormipyllyyn ja katsotaan seinämän joustavuus)

- Sydänäänten seuranta (käyrällä 15-30 minuuttia

olikohan vielä jotain, en nyt muista

Tämä tehdään aivan jokaiselle synnyttämään tulevalle P-KKS:ssa