Jos hakee ulkomaille töihin, niin miten paljon merkkaa olla "hyvä tyyppi"
Ja miten paljon arvostetaan koulutusta? Otetaan nyt vaikka monet Euroopan maat (pl. Itä-Eurooppa) ja USA.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euroopassa on myös aika normia, että kansallisuuskin merkkaa jotain. Itä-blokin asukit ei ole niin suuressa huudossa, mutta suomalaiset ovat hyvän kielitaidon ansiosta.
Eikä pelkästään kielitaito, mutta suomalaisia ja muita pohjoismaalaisia pidetään yleisesti luotettavina, tunnollisina ja ahkerina. Ei vaikuta pelkkään työpaikkaan, vaan myös esim asunnon hankintaan.
Alankomaissa ainakin on sosiaaliturva samankaltainen kuin meillä. Muista maista en tiedä, mutta uskoisin, että Keski-Euroopassa muutenkin.
ps. Hollannissa pärjää englannilla, jos on Amsterdamissa, Rotterdamissa tai muussa isossa kaupungissa, jos ei halua siivoamaan. Toisaalta yksi portugalilainen hoitajaystäväni pääsi sairaanhoitajaksi yhteen sairaalaan ja sairaala järjesti hänelle kieliopetuksen.
Lisäksi jos on korkeakoulututkinto, niin englannilla pärjää melkein kaikis kansainvälisis firmois. Jossaki duunaritierpaskaduunis ei välttämättä niil kalluilla paikallisil ole enkuntaitoa. Mutta kyllä Saksassa kouluttautuneet ihmiset puhuvat enkkua. Jenkeissä ei välttämättä ole niin väliä esim. osavaltiolla, koska kaikki ovat "amerikkalaisia". Mutta Euroopassa väestö on paljon monimuotoisempaa ja esimerkiksi kansainvälisillä yrityksillä on omat kokemukset eri kansallisuuksista. Tunnollista suomalaista insinööriä ei välttämättä voi edes verrata itäblokin jeesjees-miehiin. Myös juurikin esim. vuokranantajien mielikuviin vaikuttaa yhdenkin maanmiehen hölmöily. Jos vuokranantajalla on hyvät kokemukset suomalaisista, niin kyllä se yleistetään aika nopeasti koskemaan kaikkia suomalaisia.
Entäs jos menee naimisiin amerikkalaisen miehen kanssa? En siis tietenkään kansalaisuuden takia sitä tekisi, vaan ihan aidosti
No pitää todistaa että on pitkä seurustelusuhde jne
Vierailija kirjoitti:
Euroopassa on myös aika normia, että kansallisuuskin merkkaa jotain. Itä-blokin asukit ei ole niin suuressa huudossa, mutta suomalaiset ovat hyvän kielitaidon ansiosta.
Ihan mielenkiinnosta: mihin viittaat tuolla hyvällä kielitaidolla? Englannin kieleen? Eihän suomalaiset muita kieliä juuri enää osaakaan.
Riippuu ihan työstä. Itse olen koodari ja olen päässyt töihin Yhdysvaltoihin ja Britteihin olematta yhtään hyvä tyyppi tai mitenkään edustava. Olen sairaalloisen ylipainoinen, sosiaalisten tilanteiden kammoinen ja tylsä tosikko. Mutta näyttöä teknisestä osaamisesta ja suurasiakkaille tehdyistä vaativista projekteista löytyy CV:stä. Minun alalla se riittää.