Hei: Laittaako kukaan enää nykyaikana keittiön kaappien hyllyihin hyllypaperit?
Edesmenehtynyt iäkäs äitini laittoi keittiön kaappien hyllyjen suojaksi hyllypaperit koko elämänsä ajan. Hän vaihtoi säännöllisin välein keittiön kaappihyllyihin uudet hyllypaperit ja osittain hän käytti hyllyjen suojana myös kerniliinaa. Muovinen kerniliinahan on siitä hyvä, että sitä voi tarvittaessa myös pyyhkäistä kostealla rätillä.
Mitenkäs tämän päivän keittiövastaavat kodeissanne, laitatteko hyllypaperia enää kaappien hyllyihin?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-luvun kaapeissa hyllyt olivat jotain maalamatonta tikkulautaa ja siksi kai niitä paperoitiin.
Eipä ole nykykaapeissa tarvetta, paitsi kattilakaappiin laitoin ohuen korkkilevyn.
Mistä saa ohutta korkkilevyä?
Kiinnostuin.
Ite oon korkkilevyä ostanu askartelukaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Taisin lopettaa tuon jo 80-luvulla. Lapsuudenkodissa hyllyt oli eri materiaalia mitä nykyisin ovat, joten en ole viitsinyt. Joskus etsin kaupasta hyllypaperia, mutta mahtaako niitä enää ollakaan?
Ainakin pari vuotta sitten ostin vahingossa hyllypaperia kun piti ostaa lahjapaperia. Katsoin vain, että kiva kuosi ja vasta kotona katsoin käärettä tarkemmin, kun ihmettelin paperin vahvuutta ja "vahamaista" pintaa. Oli kyllä parempaa paketointiin kuin ne nykyiset superohuet ja repeilevät lahjapaperit eli käytettyä tuli.
Jos harrastaisin enemmän vintagea, niin laittaisin, en muuten.
Oon usein muuttaessa miettinyt että ois pitänyt laittaa. Sen verran hankala on saada puhtaaksi esim. jotain kattilakaappia tai roskikaapin pohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan meidän ruokakaapin hyllyihin hyllypaperit. Alalaatikostojen pohjalla on ikeasta ostettua muovista suojaa. Se ei vaan ole hyvä kun ei pysy paikallaan enkä ole keksinyt millä sen kiinnittäisi laatikkojen pohjaan. Kaksipuolinen teippi ei toiminut. Yläkaappeja meillä ei ole ollenkaan.
Mun Mummi on laittanut ikoinan nastoilla alahyllyn.
Kannattaa varoa painessa, ettei nasta mene sormeen kannan läpi.
Ei painunut nasta laatikonpohjaan, kokeilin sitäkin. Noin minunkin mummuni laittoi.
Mökillä laitan, on vain vaikeaa enää löytää kauniita hyllypapereita.
Olen leikellyt nykyisen asunnon alakaappeihin ja -laatikostoihin käytöstä poistetusta vahakankaasta paloja. Helppo puhdistaa. Mutta hyllypaperia en kyllä ole käyttänyt eikä taida aina niin siisti äitinikään enää käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Oon usein muuttaessa miettinyt että ois pitänyt laittaa. Sen verran hankala on saada puhtaaksi esim. jotain kattilakaappia tai roskikaapin pohjaa.
Uusissa keittiökalusteissa tulee mukana sellaisia alustoja laatikostoihin. Ne estävät ämpäreitä liukumasta ja ovat pestäviä ja suojaavat pohjaa tosi hyvin. Samanlaisia saa hyllyihinkin halutessaan. En käytä hyllypaperia, koska uusien kalusteiden mukana tuli niitä”mattoja”.
Ei ikinä ollut edes mummoilla. Telkusta muistan nähneeni
Koulussa päällystin kirjat usein hyllypaperilla, oli nättiä.
Muutin vanhaan rintamamiestaloon, jossa on alkuperäiset keittiön kaapit. Ekaa kertaa ikinä paperoin hyllyt, koska ne ovat sellaista tikkuista levyä eivätkä mitenkään kauniit. Näillä mennään remppaa odotellessa.
Mä en käytä nastoja, täppään kuumaliimalla, ei tarviste paljon laittaa, yksi painallus. Ja lähtee veitsen kärjellä rapsauttamalla pois
Käärin koko taloni kokovartalokortsuun ja asun hotellissa, jotta talo ei kuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Siihen hyllynreunaan kaunis pitsi vielä. Voi olla myös muovinauhapitsiä, helpompi pyyhkäistä. Liinavaatekaappuun ainakin oikeat käsinvirkatut.
Meidän talon yläkerran leidillä on hyllypaperit ja se paperinen pitsti reunassa. En tiedä mistä on saanut. On kyllä ihanan näköistä. Hänellä on myös liinat jääkaapin hyllyillä, ettei kolise. Kaikenkaikkiaan mahtava mummo hömpsötyksineen!
kattilat,paistinpannut, vähänkin jos vaara saada naarmuja ,viiruja kaappiin, niiden alaa aina muovitabletti. kerran vuodessa käyn joka kaapin läpi, käyttämättömät astiat pestään, saranoita myöten, sisäpuoli ihan kaikki pyyhkiminen. vetolaatkot irti, niiden kiskot.
muulloin pesen 4x vuosi ulkopinnat. pesen myös 4x vuosi ulko-ovet.
tarvittaessa toki lisäpyyhkiminen,mutta puhdas astiakkaapi vaadi koko ajan ylläpitoa. joo muistetaan ajat,jolloin jo pelkän paperin valinta-kuvio ,väri jne oli puuhaa mikä sopii jne. jopa se 2x vuodessa vaihto ja muihinkin kaappeihin. oli kuin jotain koulukirjan päällystystä. yleensä tuo homma oli tammikuu,uudelle vuodelle uudet paprut . mutta siihen aikaan oli vähän erilaisiakin nuo kaapin hyllyt materiaaliltaan. nyt helppohoitoisemmat. ruskeita rumia,ilmankos niitä tuunattiin.
ja joo pesen kuivauskaapin ritilät sienellä kerran vuodessa, vaikka puhtaat astit kuivumaan, tuleehan niihin pöly,kostes, ehkä ruuanteosta höyryjä jos lähekkäin
Vierailija kirjoitti:
itse pesen roskikset, kaapinputket ainakin 4x vuosi. roskissa muovipussit. pesuaineet loodassa. kattloiden alle muovitabletit,ettei naarmuunnu. en laittaisi ikinä paistinpannun tai kattilaa kuivausritilälle,ettei naarmuunnu. kuivaan ja kaappiin muovitabletin päälle. toki muitakin muoveja,rullasta leikattavaa. etolakin myy rullamuoveja,jopa nättejä. tuuletusikkunaankin joka pieni voi käyttää kuultavaa ,valo tulee läpi sellaista rullamuovia,kuplia jne,,
Hyllypaperi pointtia en ole koskaan ymmärtänyt (kiitos äiti!), joten omiin koteihin en ole laittanut.
Äiti kun laittoi paperit siten, että ne näkyi esim alaspäin. Paperia ei siis käytetty hyllynsuojaksi, vain "näyttää paremmalta". Vain alin hylly oli ympäri paketoitu.
Mahdollisesti vuotavat purkit, siirapit olen aina säilyttänyt laatikossa. Sen nakkaa koneeseen ja voila.
Kattilakaapissa, kun oli hyllyt, käytin ikean muovia.
Roskiskaapissa on vastaavaa. Suojaa laatikon pohjaa ohilennoilta.
Lapsen vaatekaappiin laitoin, kun rakennettiin vaatesäilytys vanhoista maalatuista seinälevyistä. Suojaa vaatteita ettei epätasaisuudet riko vaatetta.
Muuten en ole hyllypaperia nähnyt vuoden 1984, silloin muutettiin ja kaapistot oli upouudet eikä äiti niitä enää paperoinut. Jossakin vuokraluäävässä ysärillä hetken paperia harkitsin.
Taisin lopettaa tuon jo 80-luvulla. Lapsuudenkodissa hyllyt oli eri materiaalia mitä nykyisin ovat, joten en ole viitsinyt. Joskus etsin kaupasta hyllypaperia, mutta mahtaako niitä enää ollakaan?