Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

BMI vs. vyötärönympärys

Vierailija
06.04.2021 |

Mitä ihmettä! Olen normaalipainoinen, mutta vyötärönympärykseni on yli suosituksen. Kumpi mitta ohjenuoraksi? Voiko ruumiinrakenteeni vain olla standardeista poikkeava? t: BMI 22, vy 81cm.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 24,7 ja 94cm. Pitkä on matka...

Vierailija
2/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kehonkoostumusmittauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyötärönympärys on parempi mittari. 

Vierailija
4/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bmi 22 ja vy 65. Kyllähän ihmisen koolla on merkitystä vyötärönympärykseen. Itse olen pieni ja joku nainen voi helposti olla 20cm pitempi ja luonnollisesti samalla painoindeksillä vyötärö merkittävästi suurempi olematta lihava. Itse olisin erittäin lihava jos vyötärö olisi yli 80cm.

Vierailija
5/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä BMI 24 ja vyötärö 90 cm. Vy taitaa olla parempi mittari.

Vierailija
6/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI 29 ja vyötärönympärys 89. 

Molemmilla on merkitystä. Vyötäröä voinee jonkin verran muokata urheilulla. 

Vierailija
7/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on bmi 21 ja vyötärö 74cm. Sanoisin, että vyötärö on parempi mittari. Ennen naisilla riskiraja oli muutes 80cm mutta sitä on suurennettu. Itsellä oli pullena teininä 78cm vyötärö ja tunsin ahdistusta siitä. 

Vierailija
8/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyötärön ympärys saa olla max. puolen kehon pituudesta, eli jos olet 160 cm pitkä, niin vyötärön maksimiympärys 80 cm. Oikeastaan tämä riittää määrittämään terveellisen kehonkoostumuksen. Saa olla lihaksia ylävartalossa ja voimaa jaloissa, eivätkä ne vääristä tulosta samoin kuin BMI. Hus, hus mittanauhan kanssa mittailemaan, eikä sitten vedetä napaa sisään hengitystä pidätellen!

Vierailija
9/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vyötärön ympärys saa olla max. puolen kehon pituudesta, eli jos olet 160 cm pitkä, niin vyötärön maksimiympärys 80 cm. Oikeastaan tämä riittää määrittämään terveellisen kehonkoostumuksen. Saa olla lihaksia ylävartalossa ja voimaa jaloissa, eivätkä ne vääristä tulosta samoin kuin BMI. Hus, hus mittanauhan kanssa mittailemaan, eikä sitten vedetä napaa sisään hengitystä pidätellen!

Olisin kyllä merkittävän lihava jos vy olisi 80cm. Pituutta minulla 160cm. 80 cm tarkoittaisi 15cm lisää nykyiseen ja se on paljon! Tälläkään hetkellä en ole täysin rasvaton vaan erityisesti reisissä ja takapuolessa on rasvaa.

Vierailija
10/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI 39, vyötärönympärys  120 cm. Mutta ei mulla koskaan ollut nuorena ja suorastaan alipainoisenakaan tuo 80 cm, koska on lyhyt ja pötkylän mallinen kroppa, jossa leveät ja rotevat kylkiluut tulee melkein vielä leveämpin lantionluihin asti vyötäröllä kiinni. Ei pysty edes luuston puolesta olemaan kapeaa vyötäröä, vaikkei olisi rasvaa paljoa päällä.

Vierailija
11/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaprosentti ja kehonkoostumusmittaus parhaat. Toki jo peilistä näkee onko siinä vyötärössä kaikki hyvin.

Vierailija
12/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin kyllä merkittävän lihava jos vy olisi 80cm. Pituutta minulla 160cm. 80 cm tarkoittaisi 15cm lisää nykyiseen ja se on paljon! Tälläkään hetkellä en ole täysin rasvaton vaan erityisesti reisissä ja takapuolessa on rasvaa.

Joo ihan kiinni siitä miten rasva kertyy hormonaalisista, perinnöllisistä yms syistä. Jotkut saa olla jopa lihavia ja vy pysyy vielä alle 80 cm rasvan kertyessä tisseihin, takapooleen ja reisiin. Joku toinen taas on niitä joilla rasva kertyy vatsalle, ja voi olla hyvinkin normaalipainon sisällä ja jo paukkuu nuo terveellisen vyötärönympäryksen rajat.

Vierailija
13/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin miehillä läski kertyy ensimmäiseksi ja lähtee viimeisenä vyötäröltä. Mielestäni BMI parempi mitta, vyötäröni taitaa olla suosituksissa vasta kun BMI:ni on 18 eli alipainon rajalla.

Vierailija
14/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvamaksa.! Jos rasva kertyy pakaroihin ja reisiin, se ei ole terveydelle yhtä haitallista, kuin jos rasva kertyy keskivartaloon.

Vierailija
15/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin takapuolessa ja reisissä se rasva pysyy, eikä lähde vaeltamaan. Keskivartaloon kertynyt rasva puolestaan lähtee helposti kiertämään verenkierron mukana ympäri elimistöä, jolloin se haittaa esim. sydämen  tai maksan toimintaa.

Vierailija
16/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI 19,2, vy 63cm ja pituus 170 cm. Pidän itseäni ihan hoikkana ja sopusuhtaisena.

Vierailija
17/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin miehillä läski kertyy ensimmäiseksi ja lähtee viimeisenä vyötäröltä. Mielestäni BMI parempi mitta, vyötäröni taitaa olla suosituksissa vasta kun BMI:ni on 18 eli alipainon rajalla.

BMI on lähinnä kosmeettinen mittari.

Vierailija
18/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMI 19,2, vy 63cm ja pituus 170 cm. Pidän itseäni ihan hoikkana ja sopusuhtaisena.

Olisiko sinulla vielä aiheeseen mielipidettä? Se jäi ainakin minulle vähän epäselväksi.

Vierailija
19/19 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 160 pituinen ja mulla ei ole koskaan ollut vy läheskään 80 vaikka olen käynyt ylipainon alarajalla. Nyt bmi 20-21 vyötärö on jotain alle 60 cm ympärys. On ollut jopa 50 cm vähän liian hoikkana. Mutta nyt siis BMI 20-21, vy alle 60, en ole erityisen lihaksikas enkä erityisen tiimalasikaan enkä tasapaksu. Kapeahko, mutta normaalipainoinen. Näin lyhyellä 80 cm vy tarkoittaa joko, että on ylipainoa (luultavimmin) tai, ettei ole yhtään ollenkaan painoa reisissä tai rintamuksessa.