Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasaritakka

Vierailija
06.04.2021 |

Meidän juuri ostetun talon olohuoneessa töröttää kasaritakka. Vallkoinen, karkeasti rapattu, mustat koristelliset lasiluukut, pahin on sellainen alttarisyvennys takkaluukkujen yläpuolella. Siis sellainen patti jossa keskellä syvennys. Lisäksi takassa on tosi pieni tulipesä ja se lämmitysteho on kehno.
Mies ei suostu takan vaihtamiseen kaakelitakkaan tai johonkin muuhun tehokkaampaan tulisijaan.
Ehdotin patin poistoa (varmaan rälläkällä pystyis), pinnan slammaamista vähän sileämmäksi ja takkaluukkujen vaihtoa.
Niin ei kuulemma voi tehdä??? Miksei muka? Mies ei pysty perustelemaan järkevästi.
Jätänkö sen sian?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen homman tekisi?

Hyvä haluta kaikenlaista vaikka ei itse laita tikkua ristiin.

Vierailija
2/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen homman tekisi?

Ihan itse aattelin tehdä. Kyllä rälläkkä kädessä pysyy. No, takkaluukkujen asennus ei ehkä onnistuisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen homman tekisi?

Ihan itse aattelin tehdä. Kyllä rälläkkä kädessä pysyy. No, takkaluukkujen asennus ei ehkä onnistuisi. 

Voi ristus taas.. Lämmitysteho on surkea ja sä aattelit tehdä pientä pintaremonttia. Ja mistä sä tiedät, miten se takka edes on tehty? 

Vierailija
4/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedä se takka lekalla paskaksi. Sitten on helpompi hankkia uusi varaava takka, kun vanhan laitto tulisi kuitenkin samoihin hintoihin.

Vierailija
5/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen homman tekisi?

Voi ristus taas.. Lämmitysteho on surkea ja sä aattelit tehdä pientä pintaremonttia. Ja mistä sä tiedät, miten se takka edes on tehty? 

Luitko avauksen?

Mies ei suostu hävittämään tuota. Minä vaihtaisin sen oitis parempaan ( ja paremman näköiseen). Joten tyytyisin ihan pintaremonttiin, takka nyt ei kuitenkaan ole päälämmönlähde.

Luultavasti takka on muurattu tiilistä, niin täälläpäin on tapana tehdä.

Voi ristus mutta lukihäiriöt on ikäviä...

Vierailija
6/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedä se takka lekalla paskaksi. Sitten on helpompi hankkia uusi varaava takka, kun vanhan laitto tulisi kuitenkin samoihin hintoihin.

Jonain viikonloppuna yksin kotona. Oho, se vaan meni rikki =)

Vierailija
7/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihan itse kasattu takka?

Vierailija
8/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihan itse kasattu takka?

No ei kun ostettu talo jossa takka oli jo kasattuna. Toki muurari sen on varmaan kasannut.

Vierailija
9/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me halusimme molemmat eroon takasta, kunnes pyysimme takkaesitteliän paikalle ja tajusimme, ettei meitä kiinnosta sijoittaa uuteen takkaan niin paljon rahaa (8000 euroa vanhan purku, uusi takka ja asennus) kuin uusi olisi tullut maksamaan. Tein itse pienen pintaremontin: ostin takan maalaamisen soveltuvaa maalia, laitoin uudet laatat takan edustalle. Takasta tuli paljon komeampi ja rahaa meni 100 euroa.

Vierailija
10/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kerta kun olet yksin niin lekalla hakkaa se rikki. Takka siis. Ja kun mies kummastelee sanot vaan että.. kompastuit ja löit pääsi takkaan. Niin ja laita side päähän. Jos alkaa mussuttaa takasta niin sanot vihasesti..entä minun pääni? Tää tarttee vaan uskottavaa lavastusta. Ehkä pelkkä side ei riitä.

Vierailija
11/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa kasarimies, niin kontrasti ei niin suuri. Vaikka Tauski.

Vierailija
12/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me halusimme molemmat eroon takasta, kunnes pyysimme takkaesitteliän paikalle ja tajusimme, ettei meitä kiinnosta sijoittaa uuteen takkaan niin paljon rahaa (8000 euroa vanhan purku, uusi takka ja asennus) kuin uusi olisi tullut maksamaan. Tein itse pienen pintaremontin: ostin takan maalaamisen soveltuvaa maalia, laitoin uudet laatat takan edustalle. Takasta tuli paljon komeampi ja rahaa meni 100 euroa.

Laskeskelin että mulla menisi tuon takan päivittämiseen rahana about 500-600 euroa. Eli ei kovin paha.

Tässä tavoite  https://nettitakka.fi/tuote/tulikivi-pieta-v1-hiertopinta/

Vierailija
13/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskeskelin että mulla menisi tuon takan päivittämiseen rahana about 500-600 euroa. Eli ei kovin paha.

Tässä tavoite  https://nettitakka.fi/tuote/tulikivi-pieta-v1-hiertopinta/

Toi pinnotus on helppo tehdä, eikä se luukkujen vaihto mitään ydinfysiikkaa ole.

Vierailija
14/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä.

Vierailija
15/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tarkistanut, ettei takkapesää ole pienennetty latomalla sinne reunoille irtotiiliä? Jostain syystä tuollaista on tehty monelle takalle.

Onko takka varaava? Jos on, niin onko siinä kesäpelti/kiertopelti? Siinä ideana on se, että lämmityskaudella pesän sytyttyä kierto laitetaan päälle ja kuumat palokaasut kiertävät poskikanavissa lämmittäen koko takan massan. Takka lämpenee ulospäin tosi hitaasti, mutta samasta syystä jäähtyy hitaasti.

Ilman kiertoahan se sitten ei lämpene juuri lainkaan, vaan puhaltaa lämmöt ulos kuten vanhan kunnon avotakka...

Vierailija
16/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tarkistanut, ettei takkapesää ole pienennetty latomalla sinne reunoille irtotiiliä? Jostain syystä tuollaista on tehty monelle takalle.

Onko takka varaava? Jos on, niin onko siinä kesäpelti/kiertopelti? Siinä ideana on se, että lämmityskaudella pesän sytyttyä kierto laitetaan päälle ja kuumat palokaasut kiertävät poskikanavissa lämmittäen koko takan massan. Takka lämpenee ulospäin tosi hitaasti, mutta samasta syystä jäähtyy hitaasti.

Ilman kiertoahan se sitten ei lämpene juuri lainkaan, vaan puhaltaa lämmöt ulos kuten vanhan kunnon avotakka...

Täytyy tarkastaa.

Takka on varaava ja siinä on kiertopelti. Eli sytyttäessä käytän pellin asentoa "suoraan hormiin", sitten kun palaa kunnolla käännän pellin asentoon "lämpö tupaan". 

ap.

Vierailija
17/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikkelis kokkelis, mitäs läksit.

Ja tuo koskee sitten parisuhdetta ja talokauppoja. 

Vierailija
18/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyitkö selvittämään, onko siellä niitä irtotiiliä tulipesän reunoille ladottuna?

Voi olla, että takassa on suhteettoman pieni tulipesä. Se tarkoittaa sitä, että siellä pitäisi polttaa sitten 1,5 pesällistä joka lämmityskerta, jotta se suuri massa lämpenisi yhtään. Noissa varaavissa takoissa periaatteessa pitäisi riittää se, kun polttaa täyden tulipesällisen kerran vuorokaudessa tai parin vrk välein (leudompaan aikaan). Se takan pinta ei heti lämpene, vaan siinä kestää takan sytyttämisestä tunti-pari (tai enemmän). ELi jos ongelma on liian pieni tulipesän koko, niin silloin takkaa pitää tosiaan lämmittää siten, että ensin polttaa koko tulipesällisen (ei mitään 1/3 pesällistä, vaan ihan täyteen) ja kun se on hiilloksella, niin perään vielä puolisen pesällistä puuta. Tuon pitäisi riittää lämmittämään se takka. Mutta ei enempää lisäyksiä!

Tuon jälkeen, kun pesässä ei ole enää hehkuvia hiiliä, pellit kiinni. Lämmön pitäisi alkaa levitä pintakerrokseen, ja takan pinnan pitäisi tuntua vielä seuraavana aamunakin haalean lämpimältä käteen.

Ei kannata kauheasti uhrata rahaa, jos tuo ei tuollaisilla konsteilla lämpene. Ulkonäöllisesti ymmärrän tuskan, en tiedä, kenen estettiseen silmään nuo valkoiset röpelöpinnat ovat olleet kauniita.

Vierailija
19/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siinä takassa on luukut, se on varmaan varaava takka, muuten olisi avotakka joita ei enää kasarilla hullukaan tehnyt.

Usein paikalle muuratut varaavat takat varaavat lämpöä tosi hyvin.

Lämpenevät hitaasti, mutta lämpö pysyy hyvin.

Mulla kokemusta ko. takasta, tulikiven takasta ja modernista pöntöuunista.

Näistä paras on pönttöuuni.

Vierailija
20/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 - meille on suunniteltu nurkkaan varaava takka. Tässä olen kuitenkin alkanut miettiä (=kun kunnon muuraria ei ole löytynyt) että josko hankkisinkin tuollaisen uuden pönttöuuninen. Sijoituspaikkana tuo olisi varmaan muutenkin parempi pönttikselle kuin perinteiselle varaavalle takalla. Oletko sitä mieltä, että tuo pönttöuuni olisi järkevämpi? (ja nyt ei tarvitse miettiä puiden riittävyyttä tai sitä, jaksanko lisäillä puita, puita riittää ja aikaa riittää).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi