Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ehkäisyrengas vai Kierukka? Kapseli? Kokemuksia? Kierukassa pelottaa

Vierailija
06.04.2021 |

kipu, mutta olisi halpa.
Ehkäisyrengas ollut aikoinaan, oli täydellinen,mutta maksaa 18e/kk. Kapseli kai myös edullinen.
Sattuuko kierukan asennus? Olisin saanut mirenan ilmaiseksi alkuvuodesta, mutta jänistin, kun pelkäsin asennusta :/

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata säästää terveyteen liittyvissä asioissa. Jos joku lääkemuoto on sinulle täydellinen, suosittelen sitä.

Vierailija
2/16 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukan laitto tuntui nipistyksenä sen 5 sekuntia. Sitten viikon ajan tuntui kuin olisi käpy emättimessä. Epämiellyttävää, mutta huippu ehkäisy muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapseli.

Vierailija
4/16 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierukan laitto tuntui nipistyksenä sen 5 sekuntia. Sitten viikon ajan tuntui kuin olisi käpy emättimessä. Epämiellyttävää, mutta huippu ehkäisy muuten.

Jännä homma, olen monelta kuullut että sattuu enemmän kuin synnytys.

Mietin nyt kuitenkin enemmän näitä kivuttomia vaihtoehtoja :)

Vierailija
5/16 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapseli ainakin oli edullinen, pari euroa kuussa. Asennuksen jälkeen käsi oli hetken arka mutta ei mitenkään kipeä.

Mutta valitse se mikä on sinulle sopiva. Halvinkin ehkäisy muuttuu kalliiksi, jos se ei ole sopiva sinulle.

Vierailija
6/16 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata säästää terveyteen liittyvissä asioissa. Jos joku lääkemuoto on sinulle täydellinen, suosittelen sitä.

Rengas oli täydellinen, jäi pois pahat PMS oireet :kolmen päivän ahmiminen (jopa 6000 kcal päivässä) ja toiveet omasta kuolemasta :D

Vierailija
7/16 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatuskin vieraasta esineestä alapäässä tuntuu epämielyttävältä. Täältä ääni kapselille. Kaikki ei toki sovi kaikille ja se oikea tapa valitettavasti löytyy vain kokelemalla.

Vierailija
8/16 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aikaan ei ollut kapseleita tarjolla, vaikka ne oli kyllä jo kehitetty, Sellaiset olisin laitattanut, jos olisi llt mahdollista.

Kävin jo teininä hormonitutkimuksissa superrunsaiden kuukautisteni vuoksi. Joka välkkä piti käydä vessassa tamponi (+side pahimmillaan) vaihtamassa ja kuukautiset kestivät kaksi viikkoa alkaen taas kahden viikon päästä uudestaan. Sain yhdistelmäpillerit ja elämäni alkoi tuntua normaalilta. Kuukautiset normalisoituivat ja kaikki kuukautiskivut myös. Muita PMS- tai kuukautisoireita mulla ei ole ollut (edes poikaystävien mielestä ;-)

Myöhemmin kokeiltiin minipillereitä, jotka eivät mulla toimineet eli palattiin yhdistelmiin. 

Hormonikierukkaa ehdotettiin, vaikken ole synnyttänyt. Mua inhotti ajatus metallikappaleesta sisälläni (inhoan myös verikokeita), joten sellaista en ole kokeillut. Renkaaseen vaihdoin, kun kuulin sellaisen olevan markkinoilla. Oli mulle helpoin, joskin vähän hintava,  mutta mulle sopiva, helppo ja saatavilla oleva.

Kapselit vasta helpot olisivatkin olleet, mutta multa jäi kokematta. Nekin saa pois tarvittaessa.

Yksi tapa sopii yhdelle, toinen toiselle, mutta käyttömukavuuteenkin kannatta satsata, jos mahdollista.

Vierailija
9/16 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että vierasesine toosassa on ällöttävä, mutta tamponeja voi käyttää. :D Tai jos se vierasesine on käteen asennettu, niin sekin on ok. Minulla ollut kierukka yhteensä 8v, välillä vaihdettu. Asennus ja vaihto toki sen hetken sattuu ja loppupäivän oli vatsa arka. Tykkään kyllä, kun on sen 5v huoleton, ei tarvitse kuukausittain vaihtaa tms.

Vierailija
10/16 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun aikaan ei ollut kapseleita tarjolla, vaikka ne oli kyllä jo kehitetty, Sellaiset olisin laitattanut, jos olisi llt mahdollista.

Kävin jo teininä hormonitutkimuksissa superrunsaiden kuukautisteni vuoksi. Joka välkkä piti käydä vessassa tamponi (+side pahimmillaan) vaihtamassa ja kuukautiset kestivät kaksi viikkoa alkaen taas kahden viikon päästä uudestaan. Sain yhdistelmäpillerit ja elämäni alkoi tuntua normaalilta. Kuukautiset normalisoituivat ja kaikki kuukautiskivut myös. Muita PMS- tai kuukautisoireita mulla ei ole ollut (edes poikaystävien mielestä ;-)

Myöhemmin kokeiltiin minipillereitä, jotka eivät mulla toimineet eli palattiin yhdistelmiin. 

Hormonikierukkaa ehdotettiin, vaikken ole synnyttänyt. Mua inhotti ajatus metallikappaleesta sisälläni (inhoan myös verikokeita), joten sellaista en ole kokeillut. Renkaaseen vaihdoin, kun kuulin sellaisen olevan markkinoilla. Oli mulle helpoin, joskin vähän hintava,  mutta mulle sopiva, helppo ja saatavilla oleva.

Kapselit vasta helpot olisivatkin olleet, mutta multa jäi kokematta. Nekin saa pois tarvittaessa.

Yksi tapa sopii yhdelle, toinen toiselle, mutta käyttömukavuuteenkin kannatta satsata, jos mahdollista.

Todennäköisesti kapseli ei olisi ollut sinulle sopiva, jos minipillerit eivät käyneet. Kapselin sopivuutta nimittäin testataan minipillereillä, koska vaikuttava aine on sama.

Mutta onneksi on vaihtoehtoja, koska kaikki eivät todellakaan sovi kaikille ja osittain on myös eri tarpeita. Itselleni yhdistelmäehkäisypillerit vaikuttivat muun muassa kolesteroliarvoihin ja aiheuttivat migreenin, joten minipillerit olivat itselleni parempi vaihtoehto. Kapseli taas toi rauhan, kun ei herkän vatsan kanssa tarvinnut miettiä, että onko teho heikentynyt vai ei.

Vierailija
11/16 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukka oli (synnyttäneelle) kaverilleni kivuliain kokemus ikinä, hiki ja kyyneleet valui ja hän pyörtyi kesken laiton. Ei kuulemma koskaan enää.

Itse en todellakaan aio edes kokeilla.

Vierailija
12/16 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että vierasesine toosassa on ällöttävä, mutta tamponeja voi käyttää. :D Tai jos se vierasesine on käteen asennettu, niin sekin on ok. Minulla ollut kierukka yhteensä 8v, välillä vaihdettu. Asennus ja vaihto toki sen hetken sattuu ja loppupäivän oli vatsa arka. Tykkään kyllä, kun on sen 5v huoleton, ei tarvitse kuukausittain vaihtaa tms.

Tuntuu hirveältä ajatuskin, että kohdunkaulasta tungetaan metallinen vieras esine väkisin! Sattuu varmasti.

Tamppooni ja rengas ok, jäävät vain emättimeen.

Vierailija
13/16 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukasta (M40)

Kierukka ei ole kiva homma petipuuhissa. Rouvalle laitettiin mirena, ja siitä jäi sellaiset siimalangat ulosvetoa varten kohdun suulle. Pohjakosketuksessa tai ratsuasennossa yleensä ne tökkii todella ärsyttävästi omaa herkkää aluetta, niin että piti alkaa varoa sitä pistelyä ja se alkoi oikeasti ketuttaa. Jotkut toki saattaa tykätä tällaisesta kivun ja nautinnon yhdistelmästä, mutta itse en ole niitä miehiä. 

Vierailija
14/16 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kädestä näkee missä se kapseli on ja sekin on sen 5 vuotta huoleton. Kuukautisia ei käytönnössä ole kapselin kanssa ja ihan pikkuhousun suoja riittää.

Vierailija
15/16 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni toinen kuparikierukka menossa. Vihlaiseehan se asennus, mutta olen käynyt ihan gynekologilla asennuttamassa, joten vihlaisu on sekunnissa ohi ja sillä selvä. Ensimmäisellä kerralla vihlaisuja toki oli kaksi, kun ensin kohtu mitattiin, että kierukka varmasti sinne sopii. Ongelmia ei ole ollut, enkä ole raskaaksi tullut.

Vierailija
16/16 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatuskin vieraasta esineestä alapäässä tuntuu epämielyttävältä. Täältä ääni kapselille. Kaikki ei toki sovi kaikille ja se oikea tapa valitettavasti löytyy vain kokelemalla.

Kierukka vain ei ole havaittavissa siellä alapäässä. Langat heiluivat itselläni jonkin aikaa hieman tuntuvilla, ja molempien kierukoiden kanssa vetäytyivät sitten itseni löytymättömiin. Gynekologi ne löysi kyllä heti, kun poisto oli ajankohtainen.

Ehkäisyrengas taas on tosiaankin vierasesine alapäässä, en tottunut siihen ollenkaan. Varmasti jollekulle käy sekin, mutta kun kehutaan, että se vaikuttaa vain paikallisesti, niin höpöhöpö. Hormonia siinäkin on, ja siitä on saatavissa täsmälleen samat oireet kuin muistakin hormoniehkäisyvalmisteista.