Koiran lopettaminen
Meillä on luultavasti edessämme vaikea päätös koskien koiramme lopettamista. Olen tässä miettinyt asiaa ja ajatus eläinlääkäriin menemisestä tämän asian toteuttamiseksi ahdistaa minua todella paljon. En oikein pysty puhumaan tästä aiheesta, sillä se aiheuttaa luonnollisestikin surua ja pahaa mieltä. Jos tällä kyseisellä eläinlääkärillä ei ole aiempaa tietoa meidän koiramme historiasta, niin miten homma hoidetaan eläinlääkärin vastaanotolla? Kai siellä nyt kysellään tilanteesta ja jutellaan? Mulla ei siis ole aiempaa kokemusta. Miten ihmiset voi ihan pokkana jutella siellä tästä tulevasta toimenpiteestä ja siihen johtaneista syistä? Mulla alkaa itkettää pelkkä ajatuskin. :( Ahdistaa.
Kommentit (14)
Saat itkeä. Voit soittaa ja jutella koiran tilanteesta puhelimessa ja itkeä siinä samalla. Eläinlääkäri ottaa kantaa varmaan heti jollain lailla ja lisää sitten nähdesään koiran. Muistat vaan olla selkeä siinä, että aika on tutkimusaika, ei suora lopetusaika jos et tahdo koiraa vielä lopetettavan ennnen kuin eläinlääkäri on nähnyt koiran. Jotkut nimittäin vain olettavat ja tökkäävät piikit ja ajattelevat näin auttavan omistajaa olemalla "hienotunteisia". Jos toteaa, että paras on lopettaa, niin olet itse valmistautunut siihen ja voit sitten kysyä itse voiko tehsä sen heti vai myöhemmin. Itku on luonnollista.
Eläinlääkärissä osaavat varmasti kohdata teidät ja koiranne lämpimästi ja ammattitaidolla.
Näitä tilanteita kun tietenkin aina heille tulee.
Tosi paljon voimia tilanteeseen, valitettavasti tiedän tunteen.
Suurinta rakkautta lemmikkiä kohtaan on antaa hänen mennä kun aika on.
Se on se raskain vastuu mikä lemmikin mukana tulee, vaikein päätös kun pitää päästää pieni rakas pois.
Varastettu koira hiertää joidenkin uskontolahkoisten omaatuntoa. Eläimet elää noin 10-16 vuotta kissat koirat,ihmiset enintään 120.noin.
Ei siinä itkemisessä mitään vikaa ole. Kyllä ne eläinlääkäriaseman hlökunta on sitä nähnyt. Kun meidän vanha koira lopetettiin, eläinlääkärilläkin oli kyyneleet silmissä. Hoidatimme koiraa aina hänellä.
Mutta siis aika varattiin ajanvarauksen kautta, ja kyllä me ihan eutanasia varattiin. Koira ei siis sillä hetkellä edes ollut missään hirveässä kunnossa, mutta sen terveydentilassa oli niin monta epäsuotuisaa muuttujaa, että päätettiin, että nyt se pääsee pois ennen kuin sen elämä käy liian epämiellyttäväksi. Eläinlääkäri oli samaa mieltä. Kyllä ne hoitajat varmasti sulta kyselevät puhelimessa, miksi päätös on tehty.
Jos tilaat ajan lopetukseen siten että asia on jo päätetty, niin ei siinä hirveästi enää pohdita, ehkä kysyy jotain sairaudesta ja tilanteesta tms. Lääkäri kertoo sinulle samalla miten toimenpide etenee. Jos olet jo päättänyt lopetuksen, älä ruoki koiraa ennen lähtöä, se aiheuttaa pahoinvointia.
Me tilasimme lopetuksen. Sain maksaa käynnin jo tullessa, niin sai poistua itkuisena suoraan pois.
Mekin olimme pohtineet vahenevan koiran parasta jo kauan. Vaikea päätös, kun ei selkeää pahenemista, sairautta tms. Onneksi ell ei kyseenalaistanut, oli ihana.
Minä kirjaimellisesti huutoitkin, kun koira vihdoin nukahti. Yritin koiran takia olla mahdollisimman rauhallinen, vaikkakin kädet tärisi ja itku meinasi tulla koko ajan. Eläinlääkäri ja hoitaja lohduttivat ja olivat todella lämminhenkisiä.
Me varattiin aika netistä eutanasiaan, ei kyselty syitä tai mitään, ohjattiin vaan rauhalliseen huoneeseen odottamaan, ell selitti tullessaan toimenpiteen kulun, päästiin lähtemään sivuovesta pois.
Vierailija kirjoitti:
Jos tilaat ajan lopetukseen siten että asia on jo päätetty, niin ei siinä hirveästi enää pohdita, ehkä kysyy jotain sairaudesta ja tilanteesta tms. Lääkäri kertoo sinulle samalla miten toimenpide etenee. Jos olet jo päättänyt lopetuksen, älä ruoki koiraa ennen lähtöä, se aiheuttaa pahoinvointia.
olen aina antanut herkkuja ennen lääkäriin lähtöä, mitä väliä sillä on jos oksentaa kun ei sitä enää herätetä. Ja lääkäri kyllä keskustelee ja kuuntelee jos niin haluaa.
Tehkää kaikkenne että koira paranee.
Sitten kun koira on lopetettu, niin olkaa hyvä ja ÄLKÄÄ ottako enää uutta lemmikkiä. Lemmikki aiheuttaa valtavasti ympäristöpäästöjä ja ei voi koskaan olla täysin onnellinen ihmisen kanssa.
Eläimestä luopuminen on minulle niin tiukka paikka, että se on jarruttanut lemmikin ottamista.
Itkun paikka.
Voimia rakkaasta lemmikistä luopumiseen 💕
Hyvin kuluttavaa ja raskasta.
Jos mahdollista, tilaa eläinlääkäri kotiinne lopettamaan koira. Lieventää koiran ja omaa sressiäsi huomattavasti.
Otan osaa. Meillä iäkäs koira heikkeni ja eläinlääkäri tuli kotiin. Loppu oli kaikille helpompi.