Koska olet viimeksi syönyt suomalaista perusruokaa?
Persuinta perusruokaa kuten esim perunaa ja ruskeaa jauhelihakastiketta? Kananmunakastikkeella? Läskisoosialla? Karjalanpaistialla? Tillilihalla? Tai pyttipannua? Uunimakkara? Nakki- tai jauhelihakeittoa? Lihapiirakkaa? Riisipiirakkaa? Kalakukkoa? Hernekeittoa ja pannaria? Uuniomenakaurapaistosta? Jäätelöä?
Kommentit (55)
Uunilohta, lohkoperunoita ja voissa paistettua parsaa söin tänään. Aika suomalaista mielestäni.
Varmaan noin 5-10 vuotta sitten. Keittiöni on aika pitkälti aasialainen.
Tänään syötiin makaroonilaatikkoa.
Tavallista kotiruokaa usein teen. Eilen kalakeittoa seistä.
Paistettua kassleria keitettyjen perunoiden ja vihersalaatin kera tänään, jälkkäriksi pääsiäisen kunniaksi rahkapiirakkaa. Melko suomalaista, sanoisin. Toki tykkään kansainvälisemmistäkin ruuista, mutta enimmäkseen laitan perus kotiruokaa, arkena kasvisvoittoisesti.
Olen vihervassari, ei ole toistaiseksi estänyt arvostamasta omaa ruokaperinnettä ja lähiraaka-aineita.
Äsken rössypottuja lautasellinen. Nam. Ja en ole kovin poliittisesti suuntautunut, mutta jos olisi pakko, niin sellainen vähän vihertävä vassari olisin.
Saako syödä lihapullia vai pidetäänkö mua Ruottalaisena koska kötbullarit ovat ikean nimikkotuote?
Kaurapuuroa joka aamu
Piimärieskaa pari kertaa viikossa, viimeksi perjantaina
Tänään päivällä tein kalakeittoa pilkkiahvenista. Äsken tein perunakarjalanpiirakoita.
Pitkästä aikaa tein muussin kokonaisista perunoista ja olikin niin hyvää (ja helppotekoista), ettei muussijauheita täällä käytetä enää ikinä!
Vierailija kirjoitti:
Missä psykoosissa pitää vihervammaisen olla, että mieltää jo perinneruoatkin persujen aikaansaannokseksi?
Ei jumalauta tämä ihminen tarvitsee hoitoa, ja kipeästi
En voi mitään. Kirjoitin "perinteisintä" ja tietokone ehti korjaamaan sanana muotoon "persuinta" kun painoin lähetä -näppäintä. Jälkeenpäin tuota ei voi enää korjata ja olen pahoillani siitä.
Ap
Voissa paistetut silakat on mun herkkua
Laitan nyt tähän vinkin rahan säästämiseksi, miehen ylen syömisen estämiseksi ja suomalaisen ruokakulttuurin säilyttämiseksi: HK Blöö kannattaa heti kaupasta kotiutumisen jälkeen pilkkoa ja ruskistaa sipulin kanssa ja sitten tarvittaessa pakastaa. Näin sitä ei kukaan vetele kylmänä ennenaikojaan suihinsa, vaan siitä saa sitten tehtyä keiton tahi kastikkeen.
Uunimakkaraa syön usein, hernekeittoa joka torstai ja karjalanpiirakoita monesti viikonloppuherkkuna
Juuri söin kotitekoisen lihattoman hernekeiton. On muuten kylmänä aivan älyttömän hyvää. Pari annosta menee kerralla, eka kylmänä, toka kuumana sinapin kera. Lihattoman hernarin ottaminen joka viikkoiseksi ruoaksi on helppo ensiaskel suolistosyöpäriskin pienentämiseksi.
Ruskeaa kastiketta en koskaan, läskisoosia ennen vuotta 79.
Muuten syödään ihan suomalaista ruokaa monta kertaa viikossa. Kaalilaatikkoa, savulohta, hernekeittoa, makaronilaatikkoa, lihapullia jne.
Toki totuus on se että useimmat ruuat on tulleet meille muualta - esim kaalikääryleet Krimin sodasta (dolmades suomalaisena versiona), samoin lihapullia on ollut muualla satoja vuosia. Makaronilaatikkokin on muunnelma italialaisesta vaikka pasta keksittiinkin Kiinassa:) Ei siis ollenkaan suomalaista🤣
Silakkapihvejä ja perunamuusia (itse tehtynä). Seuraavana päivänä jäljelle jääneestä muusista ihania perunalettusia jauhelihapihvien kanssa.
Meillä syödään useinkin karjalanpaistia, lihakastiketta, jauhelihakastiketta, pyttipannua, uunilenkkiä, hernekeittoa, rössykeittoa, savuluusoppaa ja siankylkisiivukastiketta, uunilohta, savusiikaa, paistettuja ahvenia.
Syömme myös pizzaa, ranskalaisia, itsetehtyjä hampurilaisia, canneloneja, lasagnea kanakastiketta jne..
Olen hyvin konservatiivinen ruokailija. En pidä itämaisista ruoista tai eksoottisista mausteista, joten meillä syödään pitkälti kotimaista. Muuten en pidä itseäni erityisen konservatiivisena.
Perinteinen ruskea kastike on pöydässä viikoittain. Otin tämän perinneruoan takaisin käyttöön kun opin tekemään sen kätevästi niin, ettei se ikinä pala pohjaan. Jauhot paahdetaan korkeassa rosterikattilassa, jossa niitä pystyy sekoittamaan vispilällä raivokkaasti aiheuttamatta sotkua, jolloin ne ruskistuvat tasaisesti eivätkä kärähdä.
Riisipiirakan just äsken iltapalaksi.
Kyllä noista jotain viikoittain syö.