Onko pyykkiturvan sääntöjen noudattamisessa jotain eroja ikäluokkien välillä vai mikä juttu tämä on?
Muutin äskettäin uuteen kaupunkiin, ja olen nyt ekaa kertaa elämässäni käyttämässä yhteistä pyykkitupaa. Olen hiukan hämilläni, onko keski-ikäisille naisille normaalia että tullaan kesken toisen vuoron pyykkitupaan laittamaan omiaan esim. kuivuriin tai kuivaushuoneeseen, koska toisen ohjelma on jo pysähtynyt? Vaikka tällä siis olisi vuoroa vielä jäljellä?
Tuntuu itselle tosi hyvien tapojen vastaiselta heittää toisen puhtaat kamat koriin kesken vuoron. Mutta minulle on tullut jo useamman kerran vastaan että kun menen tsekkaamaan pyykkejäni, siellä on joku toinen laittamassa romppeitaan /laittanut ne jo vaikka minun vuoroa on vielä jäljellä. Olen ollut niin ymmälläni että en ole uskaltanut heiltä kysyä suoraan että mitä ihmettä ajattelevat. Pitääkö tämmöstä vaan sietää kaupungissa asuessa?
Ymmärrän kyllä tuon toimintatavan jos joku on jättänyt kamansa sinne eikä ole noudattanut varauksessa olevaa aikaa, mutta siitä ei ole kyse... olen aina noudattanut omaa varausaikaani.
N21
Kommentit (35)
Varattu vuoro on varattu --> muilla ei asiaa ole, elleivät sitten käy kirjoittamassa varauskirjaan omaa varausta.
Toisten vaatteisiin ei saa koskea, muutenhan ties mikä p-rvo voisi käydä nuuhkimassa/hinkuttamassa itseään toisten vaatteisiin.
Ainoa poikkeus on se, että edellinen ei ole hakenut pyykkejään ja seuraavan vuoro on jo alkanut, ihan ok nostaa noutamatta jätetyt pyykit sivuun odottamaan.
Silloin harvoin kun itse pyykkitupaa käytän, varaan aina ajan hieman tarvittua pidemmäksi ajaksi (esim. 45min pesu niin varaan 60min) ja olen hakemassa pyykkejä jo ennen vuoron loppua.
Esim. varaan klo 12:00 vuoron 45min pesulle, kirjaan 12:00-13:00 ja olen hakemassa pyykkejä jo n. 12:40 ja odottelen ne viimeiset minuutit pyykkituvalla.
Osa ihmisistä ei yksinkertaisesti piittaa mistään normaalin elämisen säännöistä esimerkiksi kerrostaloissa. Heillä on miljoona syytä, miksi säännöt eivät koskaan koske juuri heitä eivätkä he voi niitä noudattaa. Ite oon törmännyt yhteisen pyykkituvan käytössä mm. tyyppeihin, jotka tulevat milloin tahtovat varaamatta aikaa pyykinpesuun ja se on sitten voivoi vaan, jos koneessa sattuu olemaan jonkun muun pyykit. Ottavat ne kylmästi ulos ja pistävät omansa tilalle ja ohjelman alusta pyörimään, koska "mun oli pakko pestä nää tänään, muulloin ei kerkeä, sori".
Ei tuo ole sallittua, mutta valitettavasti yleistä.
Ei auta muu kuin rähistä heille vastaan, mutta luultavasti siitä ei ole mitään hyötyä. Ilmeisesti he eivät maksa pesutuvan maksua.
Vierailija kirjoitti:
Miedän pyykkituvassa on täysin sallittua, että jos toinen on saanut jo pyyki pestyä ja toinen tulee kurkkaamaan, niin saa laittaa omat pyykit jo pesuun vaikka ensimmäisen vuoro olisi vielä voimassa. Sen sijaan EI ole sallittua kakkaisilla näpeillään koskea toisen pyykkiin, ottaa niitä koneesta tai kuivausrummusta (vaikka ohjelma olisikin sammunut) ja laittaa omia pyykkejä tilalle. Sitäkin on tapahtunut silti ja kyllä, olen kostanut näille tällaisille sulkemalla konee ohjelman kesken kun heillä on ollut pyykit siellä. Todella kuvottavaa että tuntmaton ihminen koskee toisen pyykkeihin.
Kuten tästä voi "kostoineen" ja ongelmineen lukea, fiksuissa taloyhtiöissä on kielletty toisten vuoroille tunkeminen.
On selkeintä, että jokainen pesee ja kuivaa pyykkinsä omalla vuorollaan.
Meillä oli ennen tuollaista, mutta tuli onneksi sähköinen ajanvaraus ja koneet toimii vain sen avaimella, jolla on varaus. Ihanan helppoa nyt kun saa rauhassa pyykätä.
Yleinen ongelma tuo ap:n kuvailema on.
Ei ole mikään ikäjuttu, on vain sattunut monta k*sipäätä samaan taloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miedän pyykkituvassa on täysin sallittua, että jos toinen on saanut jo pyyki pestyä ja toinen tulee kurkkaamaan, niin saa laittaa omat pyykit jo pesuun vaikka ensimmäisen vuoro olisi vielä voimassa. Sen sijaan EI ole sallittua kakkaisilla näpeillään koskea toisen pyykkiin, ottaa niitä koneesta tai kuivausrummusta (vaikka ohjelma olisikin sammunut) ja laittaa omia pyykkejä tilalle. Sitäkin on tapahtunut silti ja kyllä, olen kostanut näille tällaisille sulkemalla konee ohjelman kesken kun heillä on ollut pyykit siellä. Todella kuvottavaa että tuntmaton ihminen koskee toisen pyykkeihin.
Kuten tästä voi "kostoineen" ja ongelmineen lukea, fiksuissa taloyhtiöissä on kielletty toisten vuoroille tunkeminen.
On selkeintä, että jokainen pesee ja kuivaa pyykkinsä omalla vuorollaan.
Sehän on kiellettyä, mutta ongelma tässä onkin se, että jotkut ei näistä säännöistä välitä.
Ei varmaan ole missään sellaista taloyhtiötä, että se olisi sallittua.
Syytä itseäsi.Minä otin kylmästi kesken pesun pois vaatteet koneesta ja laitoin ne toiseen huoneesseen. Uhattiin poliisi- ilmoituksella mutta minun vuoro on minun vuoro..
Suorastaan röyhkeätä plokata toisten vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä käy kerran viikossa 55v naispyykkiturpa siivoamassa tilat.
Saahan sitä näin korona aikaan, nyt siivota jos jaksaa. Meidän pyykkituvassa ainakin on valmiiksi jo aineet sitä varten. Pitääkö nykyään kaikesta nostaa meteli? Olisit iloinen että on puhdasta seuraavillekkin pyykkäreille.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Syytä itseäsi.Minä otin kylmästi kesken pesun pois vaatteet koneesta ja laitoin ne toiseen huoneesseen. Uhattiin poliisi- ilmoituksella mutta minun vuoro on minun vuoro..
Suorastaan röyhkeätä plokata toisten vaatteita.
Niin siis tässä minun tapauksessa minun ohjelma oli jo loppunut... mutta en tosiaan haluaisi että joku tuntematon käy niitä puhtaita käpälöimässä siellä että voi laittaa omansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käy kerran viikossa 55v naispyykkiturpa siivoamassa tilat.
Jaahas tuli näköjään kirjoitusvirhe otsikkoon, pahoittelut siitä.
AP
Kiitos kuitenkin ilmaisesta vatsatreenistä. Hytkyin pitkän aikaa tota pyykkiturpaa.
Meillä on nyt koronan takia kokonaan kielletty menemästä pyykkitupaan toisen vuorolla. Hyvä niin, vaikkei olisi koronaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykkituvan varaus koskee koko pyykkitupaa vuoron ajan eikä sinne ole mitään asiaa, vaikka haluaisi vain käyttää kuivuria/mankelia tms.
Omalla vuorolla pestään ja kuivataan pyykit.Tuo ei kyllä ole mikään universaali sääntö. Meillä ainakin voi olla samaan aikaan limittäin niin että jollain pyörii pyykit, ja toisella taas kuivuri/kuivaushuone käytössä, että saa tehokkaasti tehtyä.
Kahdessa talossa, jossa olen asunut on näin ollut ja se lukee myös pyykkituvan säännöissä seinällä. Varmaan juuri tällaisen käytöksen takia, josta ketjussa kyse. Toki ihmiset voivat keskenään sopia, että saa tulla vuorolla käyttämään toista konetta tai kuivuria.
Mun asumissa taloissa taas varaus on ollut tiettyyn koneeseen (3 kpl tuvassa), kuivaushuonetta ei muistaakseni voinut edes varata.
Vierailija kirjoitti:
Laita seuraavalla kerralla keskeytyksen jälkeen uudestaan ohjelma päälle, joku 90°C vois olla kiva.
Pelkään alituiseen saavani turpaan yleisessä pyykkituvassa.