Mitä mieltä ihmisestä joka ei seuraa uutisia tai ajankohtaisia asioita?
Ystäväni on esimerkki. Kysyin että miksi ei seuraa, eikö ole hyväksi että tietää missä maailma kulkee? Hän sanoi että kun lopetti uutisten lukemisen ja seuraamisen, elämänlaatu parani ja stressi väheni. Ei kuulemma mitään järkeä seurata aina avoimeksi jääviä asioita joihin ei voi vaikuttaa, sanoi.
Kommentit (28)
En yhtään mitään mieltä. Jokainen valitsee ihan itse, mitä seuraa ja mitä ei. Jos uutisten seuraamattomuus helpottaa ihmisen elämää, silloinhan on vain hyvä, ettei niitä seuraa. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa elää.
Hieno, että on löytänyt itselleen sopivan tavan toimia. Sinun kannattaa harjoitella katseen ottamista pois omasta navasta. Se auttaa elämässä paljon.
En aina seuraa uutisia. Liikaa pahaa tapahtuu, en vaan jaksa.
Olin pari vuotta sitten kuukauden Lapin erämaassa ilman minkäänlaisia välineitä uutisten seuraamiseen. Huomasin, että elämä on paljon helpompaa, kun ei koko ajan vahdin, mitä missäkin päin maailmaa tapahtuu. Mitään olennaista ei jäänyt myöskään kuulematta tai näkemättä tuon kuukauden aikana. Nytkin uutiset ovat lähinnä sitä, kuinka moni on testattu positiiviseksi ja mitä rajoituksia harkitaan. Ei niillä tiedoilla tee oikeasti mitään.
Lakukissa kirjoitti:
Negatiivisuus myy. Kumpi saa enemmän klikkauksia: kaunis päivä luvassa koko maahan vs. Tämä harvinainen tauti tappaa joka kymmenennen - oletko sinä riskiryhmässä?
Minä olen viimeisen vuoden aikana lopettanut lähes kokonaan uutisten seuraamisen. Ei vaan jaksa tuota loputonta: "Suomessa on todettu x määrä koronatartuntoja.", "Hallitus kokoontuu neuvottelemaan rajoituksista" "Kauhistellaan kaikki kilpaa, kun tänään oli 10 tartuntaa enemmän kuin eilen" jne. jne.
Joskus on tuntunut että päivä menee aina pilalle kun aamulla lukee hesarin. Tai muuta uutissivustoa. Ei pelkästään tapahtumien vaan myös tyhmien juttujen takia.
Itse kaipaan tietoa siitä mitä maailmassa tapahtuu, mutta minä olen minä. Minulla on mun tarpeet ja jollain toisella hänen tarpeensa, joihin ei välttämättä lukeudu uutiset. Olen sitä mieltä että AP:n voisi olla helpompaa ihmisten kassa jos hyväksyisi sen, että muilla on muut tarpeet kuin hänellä. Olemme erilaisia, onneksi.
Pidän junttina ja sivistymättömänä, oli sitten millainen koulutus tms.
En ole mitään mieltä. Mua ei voisi vähempää kiinnostaa muiden tekemiset ja ajatukset.
Vierailija kirjoitti:
Lakukissa kirjoitti:
Negatiivisuus myy. Kumpi saa enemmän klikkauksia: kaunis päivä luvassa koko maahan vs. Tämä harvinainen tauti tappaa joka kymmenennen - oletko sinä riskiryhmässä?
Tuon tietäen en halua edesauttaa sitä lukemalla niitä.
Eri
Hallituksen ja muiden instanssien sekoilu tiedottamisessa on kyllä huomattavasti laskenut halua seurata.
Kai minä tiedän lukemattakin että maailman ihmiset on pahoja, tyhmiä, ilkeitä, vajaavaisia ja loputtoman ahneita hirviöitä.
Jos ei seuraa ollenkaan, niin eihän se hyvää kuvaa ihmisen sivistystasosta anna. Voihan sitä uutisten seuraamista rajoittaa, mutta pysyä silti kärryillä olennaisimmista asioista.
Jatkuva uutisten seuraaminen on monille vain eräänlaista viihdettä, tai sen korviketta. Ja jos jotain oikeasti merkittävää tapahtuukin, ei se helposti mene ohi nykymaailmassa. Jos haluaa aidosti sivistää itseään niin kirjojen lukeminen, podcastit jne. ovat lähes aina parempia vaihtoehtoja.
Rasittava, kyselee sitten muilta töissä onko uutisissa ollut mitään. Pihalla kuin lumiukko, jos ottaa puheeksi jotakin ajankohtaista.
Onnellisia, jotain olennaista oivaltaneita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei seuraa ollenkaan, niin eihän se hyvää kuvaa ihmisen sivistystasosta anna. Voihan sitä uutisten seuraamista rajoittaa, mutta pysyä silti kärryillä olennaisimmista asioista.
Mitä tekemistä uutisten seuraamisella on sivistyksen kanssa? Uutisanti parhaimmillaan kiva tietää-osastoa. Ja jos jotain oikeasti järisyttävää tapahtuu, kuulen siitä kyllä muutenkin.
Kaikki on erilaisia