Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko korona-aika muuttanut kulutustottumuksiasi?

Vierailija
05.04.2021 |

Oletko esim. huonontuneen työtilanteen vuoksi joutunut elämään säästeliäämmin?
Vai onko rahaa jäänyt käyttöön enemmän, kun ei tule matkusteltua ja/tai shoppailtua?
Oletko ostanut parempia ruokia tai herkkuja koti-iltojen iloksi?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen en tehnyt ruokaa juuri ollenkaan koska olin kotona vain pari tuntia iltaisin, jos sitäkään. Nyt olen alkanut harrastaa ruoanlaittoa. Kulut ovat silti laskeneet, koska ennen ostelin nimenomaan valmisaterioita, hintavia välipaloja tai söin ulkona. Heräteostoksia tulee myös tehtyä vähemmän, koska ei tee mieli pyöriä kaupoissa yhtään ylimääräistä. 

Sanoisin että minusta on tullut harkitsevampi rahojeni suhteen näin korona-aikana, ja tämä myös näkyy tililläni. Ennen rahat riittivät juuri ja juuri, nykyään jää jopa yli.

Vierailija
2/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen pieneksi hemmotteluksi esim useammin saunan lämmityksen. Se kuitenkin maksaa ja tarkkana kuluttajana sitä ei ole joka päivä lämmitetty. Ei sitä nytkään päivittäin lämmitetä, mutta useammin. Ajatuksella "Edes jotain iloa" :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa on säästynyt jo viisinumeroinen summa, koska rahaa ei mene kuin kerran viikossa elintarvikkeiden ja muiden päivittäistavaroiden ostamiseen. Kaikki maksulliset harrastukset ja huvitukset ovat tauolla.

Vierailija
4/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin sopivasti eläkkeelle. Saan paljon vähemmän rahaa nyt, mutta enemmän jää nyt säästöön.

En halua käydä kuin ruokakaupassa kerran viikkoon.

Onneksi maalla ei ole vapaa-ajanvietto-ongelmia.

Kaikkea pientä puuhaa riittää.

NAUTIN 😊

Vierailija
5/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa on säästynyt jo viisinumeroinen summa, koska rahaa ei mene kuin kerran viikossa elintarvikkeiden ja muiden päivittäistavaroiden ostamiseen. Kaikki maksulliset harrastukset ja huvitukset ovat tauolla.

Totta muuten tämäkin! Kertamaksuiset harrastukset on jääneet. Kausimaksetut on toki maksettu. Hyvittävät sitten joskus seuraavien kausien (milloin??) maksuissa.

Vierailija
6/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuttanut. Olen paljon tarkempi rahankäytön suhteen. Ostan vain tarpeellisen. Kaikki impulssiostokset on jääneet pois. En muista, milloin olisin viimeksi käynyt vaatekaupoissa, tai ostanut jotain asusteta. Ennen koronaa tuli viikonloppuisin pyörittyä liikkeissä ja aina löytyi jotain ostettavaa. Enää en toimi niin. Kaapit on täynnä tavaraa, pärjään pitkään näinkin. Myös baareissa, terasseilla ja ravintoloissa käynnit ovat ääneet luonnollisesti pois. Rahaa säästyy yllättävän paljon. Ennen sitä ei vaan ajatellut niin tarkkaan. Nykyään teen ruoat itse ja ostan viiniä/ lonkeroa harvoin kotiin.

Kun asiaa ajattelee taloudellisesta vinkkelistä, on oma muutos ollut positiivinen.

Vierailija
7/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytettiin just vuoden aikana säästyneet rahat kauan suunniteltuun keittiöremonttiin. Säästöä tullut matkustamattomuudesta, harrastamattomuudesta ym.

Vierailija
8/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän rahaa menen kodin sisustukseen. Vähemmän menee matkustamiseen ja ulkona syömiseen.

Vierailija
9/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaanmatkailu jäänyt kokonaan pois ja vaikka pienessä määrin kotimaassa matkailtu niin siitä jäänyt reippaasti säästöön. Samoin harrastukset tauolla eikä muutoinkaan menoja enää samalla tavoin kuin ennen. Ravintoloista tilataan usein kotiin ruokaa joten niihin menee enemmän varmaankin kuin ennen. 

Vuoden aikana suurimmat yksittäiset menot ovat varmaankin uusien fillareiden osto meille molemmille ja lisäksi kesäloman ajaksi vuokrasimme mökin nyt naapurikunnasta. Vähän riskillä mennään kun Suomen kesä on omanlaisensa mutta tuohan edes jotain vaihtelua arkeen. Kuten noista näkee niin ei mitään kovin suuria menoja nykyisellään.

Työn suhteen kummankaan elämä ei ole muuttunut korona-aikana vaan sama arki jatkuu kuten tulee jatkumaan myös tulevaisuudessa.

Vierailija
10/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutenkin inhonnut shoppailua, joten korona ei ole sitä vähentänyt. Ulkona syömiseen käytetyt rahat on nyt tuhlattu wolttiin ja mäkkärin autokaistalla, ei merkittävää eroa. Työpaikkalounaat on korvautuneet kotiruualla, siinä varmaan jokunen euro on säästynytkin. Muutama hoploppi- ja uimahallikäynti on jäänyt väliin. Vauvan kanssa ei kauas olisi kuitenkaan matkustettu viime vuonna, tästä vuodesta ei osaa vielä sanoa.

Vierailija
11/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita ei ole tullut ostettua lainkaan, pelkästään kotona ollessa on ihan sama minkälaisia verkkareita pitää päällään. Toisaalta kodin sisustukseen on mennyt enemmän, mutta muutin koronan alkumetreillä niin nuo asiat olisi tullut osteltua joka tapauksessa. Ruokaa olen yrittänyt hakea silloin tällöin kotiin jotta voin tukea ravintolayrittäjiä, mutta silti aiemmin kului enemmän rahaa ulkona syömiseen. Kun vielä matkustelu on jäänyt pois niin rahaa on kaikkiaan jäänyt säästöön reippaasti.

Vierailija
12/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No rahaa ei juurikaan mene kuin asumiseen, ruokaan ja alkoholiin. Tällä hetkellä menee baariin vähemmän, koska hinnat on paikallisessa alle puolet siitä mitä virallisissa baareissa. Tuskin niissä virallisissa tulee enää hirveästi käytyäkään.

Vierailija
13/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kun tällaiseen asialliseen ketjuun tulis yhtä nopeasti vastauksia kuin tiettyjä julkkuja koskeviin tai peruprovokaatioaloituksiin.

Vierailija
14/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20% tuloista jää säästöön. Ennen koronaa ei jäänyt mitään. Piti useimmiten käyttää luottokorttia loppukuussa. Voin vaan kuvitella, miten tämä vaikuttaa maan talouteen. 

Vierailija
15/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jälkimmäistä. Kaupassa katson ja valitsen yleensä edullisimman tuotteen suht samantasoisista. Tilanteessa valikoima on jokseenkin rajallinen. Tulee siis valittua enemmän kalliimpia merkkejä. Toisaalta impulssi ostokset jäävät pois. Mutta nyt meitä on koko perhe kotona syömässä kaikki ateriat.

Rahaa on säästynyt työmatkoissa ja vaateostoksissa. Harrastuksiin mulla ei ole mennyt ennenkään ja ja matkailtu on harvoin. Vastike on noussut. Lopputulemana aika samoihin mennään.

Vierailija
16/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sikäli että leipomis- ja ruokatarvikkeisiin on kulunut enemmän rahaa kuin ennen.

Samoin olen ihan itseäni ilahduttaakseni ostanut enemmän kauniita vaatteita, joita olen ahkeraan käyttänyt. Terapoin täten itseäni vaatteilla ja kosmetiikalla näinä poikkeuksellisen ahdistavina aikoina 😁

Myös kotiin olen jonkin verran panostanut.

Vierailija
17/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee nyt hieman enemmän rahaa ruokaan. Töissä käytin lounasseteleitä, nyt ostan lounaat kaupasta tai teen itse. Mutta sitten taas vaatteisiin, meikkeihin tai matkusteluun ei mene rahaa enää yhtään. Plussan puolella siis olen.

Vierailija
18/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä keksi, että ois mitenkään muuttanut. Ei ollut rahaa matkustaa tai shoppailla ennenkään, ruoka aina halvinta mitä kaupasta saa. Sama tilanne edelleen.

Vierailija
19/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa ei jää säästöön sen enempää kuin ennenkään, mutta sitä käytetään vähän eri tavalla.

Määrällisesti matkustamme ja mökkeilemme kuten ennenkin, mutta kotimaan matkailu on edullisempaa kuin ulkomaan reissut, joten siitä on säästynyt. Bensaa menee vähemmän ja ravintolassa ei tule syötyä päivittäin, koska työt ovat etänä. Työvaatteita ei olla ostettu.

Mutta toisaalta ruokakauppaan menee enemmän rahaa, olemme uusineet ulkoiluvaatteita, remontoineet ja sisustaneet kotia sekä hankkineet koiran.

Kuvittelisin, että aika tyypillisiä tapauksia olemme siis.

Vierailija
20/24 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt loppui, mutta samoin töistä aiheutuvat kulut jäi pois ja aika samoissa ollaan. Elämänlaatu on toki työttömänä 9000 kertaa parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi