Kieliopin ymmärtäminen ja muistaminen. Miten?
Minulla on hyvä lukutaito, ymmärrän kaikenäköisiä tekstejä mutta en ole koskaan oppinut kirjoittamaan ilman virheitä.
Pilkut, päätteet jne... miten ihmeessä niitä opitaan?
Olisi ihanaa jos joku vois auttaa! Tämä on aivan onnetonta. Välttelen kaikenäköistä viestintää jotta ei tarttis hävetä.
Kommentit (5)
Helpoiten muistaa, kun perehtyy logiikkaan siellä taustalla. Esim. pilkutuksen oppimiseksi kannattaa ymmärtää lauseiden hierarkiaa, päälauseita ja sivulauseita. Ei nimittäin voi sanoa, että pilkku tulisi aina tai ei koskaan tiettyjen sanojen eteen.
Itse koen vaikeimmaksi muistaa jotkin yhdyssanat tai sanaliitot, joissa ei ole tai en ainakaan itse tiedä yleistä sääntöä, jonka avulla voisin muistaa kirjoitustavan. Alunperin vai alun perin?
Vierailija kirjoitti:
Helpoiten muistaa, kun perehtyy logiikkaan siellä taustalla. Esim. pilkutuksen oppimiseksi kannattaa ymmärtää lauseiden hierarkiaa, päälauseita ja sivulauseita. Ei nimittäin voi sanoa, että pilkku tulisi aina tai ei koskaan tiettyjen sanojen eteen.
Itse koen vaikeimmaksi muistaa jotkin yhdyssanat tai sanaliitot, joissa ei ole tai en ainakaan itse tiedä yleistä sääntöä, jonka avulla voisin muistaa kirjoitustavan. Alunperin vai alun perin?
Alun perin on erikseen. Päinvastoin-sanan jouduin joskus tarkistamaan.
Kielioppi on eri asia kuin kielenhuolto tai oikeakielisyys, mutta kyllä, kielioppia on ymmärrettävä, jotta voi ymmärtää, mihin oikeinkirjoitussäännöt perustuvat. Kielioppiin voi jopa rakastua, kun oikein syventyy!
Ulkoa opettelu ei ole varmaan kenenkään mielestä kovin houkuttelevaa. Joten ehkä sinun kannattaa vain lueskella silloin tällöin Kielikellon artikkeleja tai Kielitoimiston ohjepankkia. Kyllä sieltä aina jotain hihaan tarttuu.
up