Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos teillä on ruoaksi kanakastiketta, miten se on valmistettu?

Vierailija
05.04.2021 |

Meillä useimmin:
Paistellaan öljytilkassa reilusti curryä ja sipulia (1-2 silputtuna), lisätään hunajamarinoituja broilerin fileesuikaleita 350-500 g ja jatketaan paistamalla niihin kunnon pinta. Lisätään pannulle vettä niin että kanat peittyvät (pari-kolme desiä) ja sekoitetaan joukkoon 1 kanaliemikuutio. Annetaan porista kunnes vesi on haihtunut. Lisätään 1 tölkki valutettua ja silputtua säilykepersikkaa, 1-2 prk ruokakermaa ja kiehautetaan. Otetaan pannu liedeltä ja murustellaan joukkoon (vajaa) kuutio Aura-juustoa.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankkaajat muualle ja ohjeita kehiin.

Tekeekö kukaan hapanimeläkastiketta?

Vierailija
42/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoja on paljon:

- currykastike (punainen/vihreä) kookosmaitoon tehtynä. Variaatioita sen mukaan mitä kaapissa on. Joskus pinaattia sekaan, maapähkinöitä tai cashew pähkinöitä jne.

- kanalihapullat tomaattikastiketta

- beduiinikanaa (banaania, kanelia, currya)|

- butter chicken

- nk. Kanariisi Eli kanasuikaleet, Santa Maria currya, kanalientä ja kuohukermaa)

- igorin kana

- kanaa aurajuusto kastikkeessa

- kanaa sitruunakastikkeessa

- kanaa paprikajuustokastikkeessa

Take awayna Sichuanin kanaa tai kanaa Kung Po.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa aina nämä lyttäysketjut. Selvästi hunajamarinoitu broileri on ihmisten mieleen, kun se on yksi ostetuimpia lihatuotteita Suomessa. Suurin osa teistä pilkkaajista ei uskalla kuitenkaan omaa reseptiään julkaista. Itse teen välillä valmismarinadiin kastikkeen ja välillä marinoin broilerin itse. Erityisesti lapset tykkäävät tuosta hunajamarinadin mausta.

Ja sekö on merkki hyvästä tuotteesta että on "ostetuimpia Suomessa". No Suomi ei nyt mikään kulinarismin kehto ole.

Tarjottiinkohan Berlusconille aikanaan hunajamarinoitua broileria sipulisella kaurakermalla, ananaalla ja homejuustolla...?

Vierailija
44/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun omatunto ei anna syödä broileria. Syön kyllä naudanlihaa (ylämaanlehmän lihaa lähitilalta, en kaupan), kauppahallista kotimaista hevosta ja riistaa. 

Niillä eläimillä ei ole mitään yksilöarvoa. Kalkkuna on ehkä vielä pahempi, kun ne ei ole vielä 6 viikkoisina teurasikäisiä. Broilerit sentään pääsee nopeammin pois...

Vierailija
45/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa aina nämä lyttäysketjut. Selvästi hunajamarinoitu broileri on ihmisten mieleen, kun se on yksi ostetuimpia lihatuotteita Suomessa. Suurin osa teistä pilkkaajista ei uskalla kuitenkaan omaa reseptiään julkaista. Itse teen välillä valmismarinadiin kastikkeen ja välillä marinoin broilerin itse. Erityisesti lapset tykkäävät tuosta hunajamarinadin mausta.

Ja sekö on merkki hyvästä tuotteesta että on "ostetuimpia Suomessa". No Suomi ei nyt mikään kulinarismin kehto ole.

Tarjottiinkohan Berlusconille aikanaan hunajamarinoitua broileria sipulisella kaurakermalla, ananaalla ja homejuustolla...?

Todennäköisesti jotain AP:n tekemää sotkua. Minäkin tulisin samaan johtopäätökseen kun Berlusconi jos moista sotkua tarjottaisiin.

Vierailija
46/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hunajamarinoitu fileesuikaleet ruskitetaan kevyesti pannulla ja sekaan purkki ruokakermaa. Thats it! Ei gurmeeta, mutta nopea tehdä ja teineille kelpaa curryriisin kera.

Söivätköhän Koskelan teinit tuollaista lisäainesotkua ennen kuin sekosivat ja ryhtyivät tekoonsa...?

Kuinka kukaan voi olla noin ilkeä!

Vierailija
47/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kanakastiketta lähimmät ruoat on kai kanacurry, pestokana, ja gong bao-kana.

Kanacurry: sipuli, valkosipuli, punainen currytahna, kanan reisisuikaleet, kasviksia, santen, joskus lisäksi osterikastiketta ja sitruunaruohoa. Basmatiriisin, limen ja korianterin kanssa syön

Pestokana: sipuli, kesäkurpitsa, kanan resisuikaleet, pinaatti, pesto, nokare ranskankermaa. Syön pastan ja parmesaanin kanssa, joskus pinjansiemeniä päälle

Gong bao-kana: Itse marinoitu kana, kasvikset, sechuanpippuri, soijakastike, etikka, sokeri, suurustus maizenalla, päälle cashew- tai maapähkinöitä. Usein nuudeleitten kanssa, joskus riisin.

Joskus tein myös kana-kidneypapukastiketta/pataruokaa uunissa, se oli törkeän hyvää. Siihen meni kanojen ja papujen kaveriksi tomaattimurskaa, paljon valkosipulia ja chorizoa. Pitäisi tehdä tuota uudestaan.

Vierailija
48/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sorry ap - kanakastiketta ei voi tehdä broilerista.

Kyllä voi. Broilerikin nimittäin on kana. Wikipedia sanoo että broileri on yhteisnimi lihantuotantoon jalostetuille äärimmäisen lihaksikkaille kanaroduille, jotka kasvavat nopeasti untuvikoista teuraskokoisiksi linnuiksi. Broilerirotuista kanaa voidaan kutsua myös syöttökanaksi ja kukkoa (syöttö)kananpojaksi. Broilerit on jalostettu alun perin eri kanaroduista kuin munijakanat.

Nykyisin syötävä kananliha on peräisin lähes pelkästään broilerirotuisista kanoista.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Broileri

Saivartele ihan niin paljon kuin tahdot ja jaksat, mutta ruoanlaitossa broileri ja kana ovat kaksi eri asiaa jo maun, käyttötarkoituksen ja kypsennysajankin puolesta.

Kukahan tässä saivartelee :D

On olemassa teoria ja on olemassa käytäntö.

Teoreetikko lukee Wikipediasta, että tomaatti on marja, ja pilkkoo sen marjakiisseliin.

Teoreetikko lukee Wikipediasta, että broileri on kana, ja keittää sitä 3 tuntia.

Tajuatko?

Vierailija
49/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kanat täytyy laittaa sinne kastikkeen sekaan alkujaankaan? Kanat kypsyvät yli herkästi ja lopputulos on monesti todella epämääräisen näköinen sotku. Itse teen kanat yleensä sellaisenaan ja valmistan kastikkeen erikseen. Meillä on etenkin bearnaisekastike lasten suosikki.

Vierailija
50/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marinoin maustamattomat jonkin sortin marinadissa, joko joku öljypohjainen tai maustamattomana jugurttiin tehty, jossa lisäksi sitruunamehua, yrttejä (mulla on pakkasessa viime kesän yrttejä vielä) ja mitä käteen sattuu mausteita. Joskus jos ei ehdi antaa marinoitua, curryä öljyssä pannulla ja kanat paistetaan siinä. Purkki luomukermaa tai kookosmaitoa. Viimeksi taisin tehdä hapanineläkastikkeen, oli soijaa, etikkaa, vähän ketsuppia, hunajaa, ananasta ja en enää muista kaikkea mitä laitoinkaan. Joskus ostan jotain valmista, esim. se merisuola-mustapippuri on hyvä. Sen seuraksi purkki kermaa.

Vierailija
51/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marinoin maustamattomat jonkin sortin marinadissa, joko joku öljypohjainen tai maustamattomana jugurttiin tehty, jossa lisäksi sitruunamehua, yrttejä (mulla on pakkasessa viime kesän yrttejä vielä) ja mitä käteen sattuu mausteita. Joskus jos ei ehdi antaa marinoitua, curryä öljyssä pannulla ja kanat paistetaan siinä. Purkki luomukermaa tai kookosmaitoa. Viimeksi taisin tehdä hapanineläkastikkeen, oli soijaa, etikkaa, vähän ketsuppia, hunajaa, ananasta ja en enää muista kaikkea mitä laitoinkaan. Joskus ostan jotain valmista, esim. se merisuola-mustapippuri on hyvä. Sen seuraksi purkki kermaa.

Tähän vielä, että pyrin ostamaan kaikki kanat luomuna, mutta joskus, harvemmin tosin, käytän noita ei-luomuja.

Vierailija
52/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan suoraan tilalta vanhoja kanoja, jotka ei enää muni. Ne vaatii kyllä pitkän kypsennyksen, mutta itsekseenhän ne uunissa muhii.

Mä olen tätä harrastanut muutaman kerran. Onpa ollut niin kittasta lihaa, etten pahempaa ole syönyt.

Oma kasvattamat taas ei ole olleet niin ahkerasti työssä, että niistä on saanutkin ihan ok lihat. Tätä herkkua ei vaan ole koko ajan tarjolla, kun rahkeet ei riitä isompaan kanalaan.

Kaupoistakin saa nykyäänkin kokonaisia kanoja, kunhan vaan kyselee lihatiskeiltä ja tilaa. Nykyään mulla on kanantoimittaja, tuo 10 kanaa kerrallaan. Kyllä niistä kuukaudeksi riittää.

Vierailija
53/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Berlusconi joku palstamamman idoli ja kaikentietävä ruoka-asioissa?

Vierailija
54/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on otetaan mitä on -päivä. Broilerin sisäfileet paistettu pannulla ja odottavat siirtoa pataan, jossa muhii tomaattikastike. Soosista tulee vähän ratatouille-tyyppinen, sipulia, valkosipulia, vihreitä papuja, muutama parsa ja paprikaa kun näitä sattui löytymään. Lehtipersiljaa pakkasesta lopuksi päälle, syödään ehkä pastan kanssa.

Vierailija
55/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin siihen tulokseen, etten tee kanakastikkeita. Vaan maustan paistan ja maustan kanat. Tai siis tietenkin broilerin fileestä leikatut palat. ;)

Joskus teen kastiketta riisille ja kanalle. Siihen tulee sipulia, mausteita, valkosipuli, chili, kookoskermaa ja päälle kevätsipulisilppua ja paahdettuja seesamin siemeniä.

Pastalle erilaisia kastikevaihtoehtoja: parmesaania raasteena, pari kanamunaa ja mausteita - kaikki sekaisin ja pastan joukkoon + paistetut broilerin palat.

- teen jonkun peston ja se hierotaan pastan joukkoon + kanat.

- kermakastike, siinä on yleensä sitten sipulia karamellisoituna ja tuoreita sieniäkin.  Toimii myös keitettyjen perunoiden kanssa.

Vierailija
56/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiljusen perheen thaikana

- jotain kanaa

- pakastevihanneksia (wok tai jokin muu)

- ruokakermaa tai kookoskermaa

- punaista tai vihreää currytahnaa

Tai sitten jos haluan tehdä Kiljusen perheen pernaissia:

-jotain kanaa

-kermaa

-rakuunaa

-curryjauhetta

Muitakin mausteita kai laitan. En muista.

Vierailija
57/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Broilerin fileeleikkeet pilkotaan pienemmäksi ja paistetaan pannulla lähes kypsiksi. Sekaan heitetään broilerimaustetta (suolatonta) sekä PALJON chiliä ja valkosipulia. Sitten joukkoon lisätään kirsikkatomaatteja, kuohukermaa ja kanalientä + annetaan hieman tekeytyä. Lopuksi kastikkeeseen laitetaan tuorepinaattia, mustapippuria ja suolaa. Syödään tätä pennepastan kanssa.

Vierailija
58/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kermaa pyrin välttämään ja teen maustamattomista broilerinsuikaleista, eli:

-fileesuikaleita, punasipulia, valkosipulia ja reilusti tomaattisiivuja ja mausteita

-fileesuikaleita, tomaattimurskaa, punaisia linssejä tai isoja valkoisia papuja, juuresraastetta, mausteita

-fileesuikaleita, kesäkurpitsaraastetta, paprikasilppua, porkkanaraastetta, mausteita

Voisit ihan hyvin pyrkiä välttämään broileriakin sillä noin valtavasti kasviksia käyttävänsä et huomaisi broilerin suikaleiden puuttumista.

Broilerista saa proteiinia. Suomalaisten tulisi vähentää lihan kulutusta ja juureksia, kasviksia ja kasviproteiinia lisäämällä se onnistuu. Kun kolme neljästä suomalaisesta on ylipainoisia, tulisi myös kerman käyttöä vähentää. Olen huomannut, että ylipainoiset käyttävät ruoanvalmistuksessa paljon rasvaa:Kermaa, juustoja ja lisäksi leipovat rasvaisia leivonnaisia. Sitten ylipainon syynä ovatkin geenit...

Vierailija
59/61 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ihme, että sotia syntyy tyhjästä kun toisten ruokavalinnat aiheuttavat niin suurta närää. Joitain ei niin hirveästi kiinnosta ruoka muuten kuin polttoaineen tasolla ja jotkut syövät lihaa kolme kertaa yli tarpeen, jotkut eivät laita suolaa yhtään ja toiset liikaa.

Nyt kun tämä juttu on käsitelty niin on pakko kertoa yököttävin kanakokeilu teininä: broilerin koipireisiä valmismarinadissa ja ja jotain makeaa hedelmää (päärynää tai säilykepersikat). Olisinko jotain kermaa laittanut? Oli jotain niin kamalaa ettei kukaan syönyt 😂 muita "hyviä" oli uunipunajuuret aurajuustolla.

Sittemmin olen oppinut tekemään hyvää ruokaa kun olen kokkikoulunkin käynyt. Varsinkin kokkina tosin tuntuu usein, että ruokaa pitäisi tehdä aina viimeisen päälle kun joskus kiinnostaa lähinnä saada nopeasti jotain vatsantäytettä. Välillä palaa hermo koko hommaan muutenkin ja syön viikkokausia eineksiä ja pussinuudeleita...

Vierailija
60/61 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lkjföds jkflöds jklöfds

..