Jos teillä on ruoaksi kanakastiketta, miten se on valmistettu?
Meillä useimmin:
Paistellaan öljytilkassa reilusti curryä ja sipulia (1-2 silputtuna), lisätään hunajamarinoituja broilerin fileesuikaleita 350-500 g ja jatketaan paistamalla niihin kunnon pinta. Lisätään pannulle vettä niin että kanat peittyvät (pari-kolme desiä) ja sekoitetaan joukkoon 1 kanaliemikuutio. Annetaan porista kunnes vesi on haihtunut. Lisätään 1 tölkki valutettua ja silputtua säilykepersikkaa, 1-2 prk ruokakermaa ja kiehautetaan. Otetaan pannu liedeltä ja murustellaan joukkoon (vajaa) kuutio Aura-juustoa.
Kommentit (61)
Mä ostan suoraan tilalta vanhoja kanoja, jotka ei enää muni. Ne vaatii kyllä pitkän kypsennyksen, mutta itsekseenhän ne uunissa muhii.
Osaatteko syödä mitää ruokaa ilman kerman makua?!?
Pannulle voita ja oliiviöjyä ja mausteet. Perään silputut maustamattomat broilerit. Paistetaan kypsäksi, lisätään purkki kermaa ja juuston jämiä jääkaapista. Pelkkä kerma riittää jos juustoa ei ole. Kiehautetaan kasaan ja syödään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorry ap - kanakastiketta ei voi tehdä broilerista.
Kyllä voi. Broilerikin nimittäin on kana. Wikipedia sanoo että broileri on yhteisnimi lihantuotantoon jalostetuille äärimmäisen lihaksikkaille kanaroduille, jotka kasvavat nopeasti untuvikoista teuraskokoisiksi linnuiksi. Broilerirotuista kanaa voidaan kutsua myös syöttökanaksi ja kukkoa (syöttö)kananpojaksi. Broilerit on jalostettu alun perin eri kanaroduista kuin munijakanat.
Nykyisin syötävä kananliha on peräisin lähes pelkästään broilerirotuisista kanoista.
Saivartele ihan niin paljon kuin tahdot ja jaksat, mutta ruoanlaitossa broileri ja kana ovat kaksi eri asiaa jo maun, käyttötarkoituksen ja kypsennysajankin puolesta.
Maustamatonta filettä tai suikaleita pannulle, valkosipulia, paprikaa, herkkusieniä ja valkosipuli tai chilituorejuustoa. Mausteina yleensä suola ja mustapippuri. Tätä pastan kanssa.
Tai kanaa, kasviksia, herkkusieniä, currytahnaa, kookosmaitoa. Tätä useimmin riisin kanssa.
Tai muuten sama setti mutta kookosmaidon tilalla osterikastike. Tätä tulee syötyä paistettujen nuudeleiden kanssa.
Mausteita tuohon en erittele kun heittelen sekaan aina mitä sattuu olemaan ja tulee käytettyä erilaisia maustetahnoja.
No lähinnä kanakastiketta meillä olisi varmaan intialainen kanakorma tai vaikkapa rendang. Joskus hauduttelen koipireisiä tomaattikastikkeessa.
Kermaa pyrin välttämään ja teen maustamattomista broilerinsuikaleista, eli:
-fileesuikaleita, punasipulia, valkosipulia ja reilusti tomaattisiivuja ja mausteita
-fileesuikaleita, tomaattimurskaa, punaisia linssejä tai isoja valkoisia papuja, juuresraastetta, mausteita
-fileesuikaleita, kesäkurpitsaraastetta, paprikasilppua, porkkanaraastetta, mausteita
Maustamattomia suikaleita kuppiin ja sekaan soijakastiketta, öljyä ja valkosipulin kynsiä. Niiden annan hetken maustua ja paistan pannulla isojen sipulilohkojen, chilin ja paprikan kanssa. Lopuksi niiden sekaan seos, jossa on kanalientä, soijaa, hunajaa, valkoviinietikkaa ja vähän maissitärkkellystä. Lisänä sitten riisiä ja kaikki tykkää! Myös lapset, kun ei laita chiliä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Osaatteko syödä mitää ruokaa ilman kerman makua?!?
No ei! Meillä on aina kermainen keitto, oli sitten mikä keitto tahansa, makaroonilaatikossa on munakerma ja niin edelleen. Lapsetkin juovat kaakaonsa kermalla.
Vierailija kirjoitti:
Liemikuutio, hunajamarinoitu kana ja persikat ja aurajuusto päälle. Johan on herkku. Jessus, einesruokakin on parempi vaihtoehto kuin tuo sörsseli.
Karmein sotku mitä olen syönyt sisälsi hunajamarinoitua kanasuikaletta, säilykeananasta, säilykemandariinia, säilykepersikkaa ja jotain ruokakermaa, päälle Auraa. Lisäksi puoliraakaa maustamatonta pitkäjyväistä riisiä.
En ymmärrä miksi aloituksessa on niin paljon alapeukkuja. Kuulostaa hyvältä kastikeelta.
Itse kuullotan sipulit, heitän maustamattomat kanasuikaleet joukkoon, maustan currylla ja paprikamausteella ja lisään ruokakerman ja ananakset sekaan. Tämän jälkeen juustoraastetta. Annan porista aika sakeaksi.
Broilerin tuotantoa voi pitää eettisenä vaihtoehtona, sillä se vapaa kana jonka ei tarvitse elää häkissä. Broilereiden suurin sallittu kasvatustiheys on Suomessa 42 kg/m², mikä vastaa 25 teurasikäistä broileria neliömetriä kohti. Suomalaisten broilerikasvattamojen kasvatustiheys on muussa kuin luomutuotannossa käytännössä 23–25 teurasikäistä broileria neliömetrillä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Broileri#/media/Tiedosto:%D0%9F%D1%82%D0%…
Kyllä noin avarassa tilassa kelpaa kotkotella.
Vierailija kirjoitti:
Kermaa pyrin välttämään ja teen maustamattomista broilerinsuikaleista, eli:
-fileesuikaleita, punasipulia, valkosipulia ja reilusti tomaattisiivuja ja mausteita
-fileesuikaleita, tomaattimurskaa, punaisia linssejä tai isoja valkoisia papuja, juuresraastetta, mausteita
-fileesuikaleita, kesäkurpitsaraastetta, paprikasilppua, porkkanaraastetta, mausteita
Voisit ihan hyvin pyrkiä välttämään broileriakin sillä noin valtavasti kasviksia käyttävänsä et huomaisi broilerin suikaleiden puuttumista.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi aloituksessa on niin paljon alapeukkuja. Kuulostaa hyvältä kastikeelta.
Itse kuullotan sipulit, heitän maustamattomat kanasuikaleet joukkoon, maustan currylla ja paprikamausteella ja lisään ruokakerman ja ananakset sekaan. Tämän jälkeen juustoraastetta. Annan porista aika sakeaksi.
No ainakin niille, jotka jossain määrin harrastavat kokkaamista ja joille ruokakulttuuri on tärkeä asia, tuo on ihan älytön sotku. Miksi ihmeessä keität juustoraastetta? Ja ihan varmasti kana on tuon jälkeen ylikypsää.
Joo, kaipa minäkin tuota söisin, mutta itse tykkään kyllä valmistaa parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorry ap - kanakastiketta ei voi tehdä broilerista.
Kyllä voi. Broilerikin nimittäin on kana. Wikipedia sanoo että broileri on yhteisnimi lihantuotantoon jalostetuille äärimmäisen lihaksikkaille kanaroduille, jotka kasvavat nopeasti untuvikoista teuraskokoisiksi linnuiksi. Broilerirotuista kanaa voidaan kutsua myös syöttökanaksi ja kukkoa (syöttö)kananpojaksi. Broilerit on jalostettu alun perin eri kanaroduista kuin munijakanat.
Nykyisin syötävä kananliha on peräisin lähes pelkästään broilerirotuisista kanoista.
Saivartele ihan niin paljon kuin tahdot ja jaksat, mutta ruoanlaitossa broileri ja kana ovat kaksi eri asiaa jo maun, käyttötarkoituksen ja kypsennysajankin puolesta.
Kukahan tässä saivartelee :D
Huvittaa aina nämä lyttäysketjut. Selvästi hunajamarinoitu broileri on ihmisten mieleen, kun se on yksi ostetuimpia lihatuotteita Suomessa. Suurin osa teistä pilkkaajista ei uskalla kuitenkaan omaa reseptiään julkaista. Itse teen välillä valmismarinadiin kastikkeen ja välillä marinoin broilerin itse. Erityisesti lapset tykkäävät tuosta hunajamarinadin mausta.
Paistan koipireidet kypsiksi ja otan jäähtymään.
Kastikkeeseen
Curry, suola,mustapippuri joskus sweetchilikastiketta/chilihiutaleita.
Pohja on vettä/kanalientä +suurustus maizenalla. Lopuksi kermaa.
Koipireidet nyhdetään kastikkeen sekaan ja kiehautetaan, voit laittaa irronneet rasvat myös kastikkeeseen makua antamaan.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa aina nämä lyttäysketjut. Selvästi hunajamarinoitu broileri on ihmisten mieleen, kun se on yksi ostetuimpia lihatuotteita Suomessa. Suurin osa teistä pilkkaajista ei uskalla kuitenkaan omaa reseptiään julkaista. Itse teen välillä valmismarinadiin kastikkeen ja välillä marinoin broilerin itse. Erityisesti lapset tykkäävät tuosta hunajamarinadin mausta.
Paska on hyvää, eihän miljardi kärpästä voi olla väärässä.
Sama pätee hunajamarinoituun liejulihaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja sekö on merkki hyvästä tuotteesta että on "ostetuimpia Suomessa". No Suomi ei nyt mikään kulinarismin kehto ole.
Vajaa kuutio sinihomejuustoa? eli sellainen noin 1000 litraa... Ihan kunnon kattilat teillä ainakin. Kanaa laittaisimme tuollaiseen satsiin kyllä reilusti enemän, mutta ymmärrän tuon määrän kun tuota liejulihaa käyttätte. En minäkään tuota sotkua enempää viitsisi laittaa...