Minulla on skitsofrenia. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (26)
Oletko työelämässä? Onko sairaus vaikuttanut uravalintoihisi?
Milloin sait diagnoosin? Entä minkä ikäisenä? Milloin oireilit ensimmäisen kerran?
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla harha-aistimuksia ja miten ne ilmenevät? Tulevatko päivittäin vai jossain tietyssä tilanteessa? Erotatko ne myöhemmin todellisuudesta?
On ollut kuuloharhoja, mutta juuri nyt ei ole mitään. Alkoivat noin 16-vuotiaana ja olen nyt yli 40v. Myöhemmin erotan ne todellisuudesta. Joskus on vähän epäselvää.
Vierailija kirjoitti:
Miten voit tällä hetkellä?
Tällä hetkellä voin aika hyvin. Ei ole mitään harhoja.
Vierailija kirjoitti:
Oletko työelämässä? Onko sairaus vaikuttanut uravalintoihisi?
En ole työelämässä. Olen eläkkeellä.
Joko olet saanut riskiryhmärokotuksen koronaan? Ja jos, niin riittikö oma ilmoitus sairaudesta?
Vierailija kirjoitti:
Milloin sait diagnoosin? Entä minkä ikäisenä? Milloin oireilit ensimmäisen kerran?
Sain diagnoosin vasta nelikymppisenä. Oireilin muuttaessani toiselle paikkakunnalle asumaan tai oikeastaan jo ennen sitä 16-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Onko suvussasi tätä sairautta?
On.
Vierailija kirjoitti:
Joko olet saanut riskiryhmärokotuksen koronaan? Ja jos, niin riittikö oma ilmoitus sairaudesta?
En ole saanut. En halua rokotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain diagnoosin vasta nelikymppisenä. Oireilin muuttaessani toiselle paikkakunnalle asumaan tai oikeastaan jo ennen sitä 16-vuotiaana.
Avun piiriin hakeuduin joskus 25-vuotiaana,kun sain ensipsykoosin.
Millainen kokemus oli ensimmäinen psykoosisi?
Liittyikö skitsofrenian puhkeamiseen sinulla päihteiden käyttöä?
Miten tuo ensipsykoosisi oireili?
Miten suhtaudut lääkehoitoon ja tuletko kuulluksi riittävästi lääkitysasioissa?
Olen joskus lukenut, että ympäristö voi laukaista sairauden ilmenemisen. Kahdella ihmisellä voi siis olla geneettinen alttius, mutta vain toinen sairastuu ympäristötekijöiden vaikutuksesta. Onko sinulla tapahtunut elämässäsi tällainen triggeri eli altistaja ympäristön taholta?
Vierailija kirjoitti:
Millainen kokemus oli ensimmäinen psykoosisi?
Se oli karmea, mutta toinen oli lähes yhtä paha. Ensimmäinen oli todella pelottava, kun jouduin ekaa kertaa suljetulle. En käsittänyt miksi minut sinne teljetään ja mitä minun pitäisi siellä tehdä. Muutuin aggressiiviseksi ja jouduin eristykseen.
Onko sinulla harha-aistimuksia ja miten ne ilmenevät? Tulevatko päivittäin vai jossain tietyssä tilanteessa? Erotatko ne myöhemmin todellisuudesta?