Mistä oli suuri apu vauvan ollessa pieni?
Moikka!
Ystäväni odottaa esikoistaan ja maailman pandemiatilanteen vuoksi en pysty järjestämään hänelle vauvakutsuja joita ajattelin. Haluaisin muistaa ystävääni kuitenkin lahjalla johon keräisin tarpeellisia asioita vauva-arkea helpottamaan. Ja ei rintareppu tai vastaavat suuremmat tarvikkeet eivät ole listalla. Jos olet elänyt/elät vauva-arkea vinkkaa mitkä sun ja vauvanhoitoa edellyttävät asiat on helpottanut? :) Mitä ei koskaan ole liikaa? Kosteuspyyhkeet, harsot, useampi tuttipullo? Ja mikä sua äitinä on helpottanut hetkisessä elämässä? Onks se ollu kuivashampoo, kun suihkuun ei ole kerennyt? Vai mikä? Kiitos vastauksista!
Kommentit (45)
Joo. Ruoka tulee mullekin ekana mieleen. Helposti jää omat ruokailut vähän retuperälle ja sitä keskittyy vaan vauvan tarpeisiin.
Toinen on, että viet joskus vauvan vaunulenkille, niin äiti saa hetken tehdä mitä lystää.. vaikka sitten nukkua.
Siivousapu on myös hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha kaukalo jota ei voi enää autossa käyttää. Vauva siihe ja helppo kantaa huoneesta toiseen mukana ku siivoaa, käy vessassa yms.
Häh? No ei vauvaa ole hyvä makuuttaa pitkiä aikoja kaukalossa.
Millo sanoin et makas pitkiä aikoja? Toki voi käydä vessassa vauva sylissä ku kerta se on nii helppoa. Ja tiskit myös kiva pistää kun vauva roikkuu mukana
No miten ois sitteri? Tai vauva ihan vain viltille lattialle makaamaan?
Luetun ymmärtäminen!
Jos ripeästi siivoaa vaikkapa useamman huoneen kerralla, voi kantokopan siirtää kätevämmin kuin kanniskella sitteriä tai viritellä vilttejä joka huoneeseen.
Jos vauva jo vähänkin liikkuu, on turvallisempaa kun hän on siinä kaukalossaan äidin siivotessa kaksin käsin.
Ruoka on kyl aika kova juttu. Jos siis asutte suht lähellä toisianne että voisit aika-ajoin viedä jotain ruokaa tai vaikka tilata heille jotain. Yleensä vanhemmilla on jo tai haluavat itse valita vauvalle tarvittavat vaatteet ja asiat joten keskittyminen äidin jaksamiseen on hyvä ele kaverina.
-lahjakortti jonnekin foodoralle, woltille, ruokakauppaan.
-joku herkku kori missä äidin lemppari herkkuja
-jos mahdollista niin tarjoutua auttamaan esim viemällä lasta vaihtopenkille joskus niin että äiti saa nukkua/käydä suihkussa ja olla rauhassa.
-jos äidillä ei ole omasta takaa niin jumppapallo on hyvä. Siinä on ihana istua ja vähän pomppia vauva sylissä niin ei tartte kävellä ympäri kämppää rauhoittamassa vauvaa.
-monta pakettia siteitä jälkivuotoa varten. Se kestää monta viikkoa joten siteitä kuluu todella paljon.
Mun lapset on vähäsen vanhempia jo mutta on kaksi asiaa jotka ovat olleet ”elämäni parhaat hankinnat” lapsiperheeseen;
Ilmankostutin (kuumentava): pienillä usein nuha ja flunssa ja avaavaa nenäsuihketta ei heille saa käyttää, tuo helpottaa hengittämistä ja yskää ja auttaa nukkumaan.
Kengänkuivain. Useammalla lapsella märät kengät ja märät hanskat jatkuvasti ison osan vuodesta. Tällä kuivui supernopeasti! Käytössä syksystä kevääseen varmaan päivittäin.
Se vauvan äiti olisi varmaan ihmeissään näistä että miksi? Mutta tajuaisi sitten monta vuotta olla kyllä kiitollinen. Molemmat maksaa 30-50e.
Valmista terveellistä ruokaa pakkaseen on kyllä ehkä parhain apu. Sillä vauvalla on niin älyttömästi kaikkea joka tapauksessa, että just niitä tuttipulloja jne ei kannata hommata.
Mononkuivaimet tai kengänkuivaajat on huikea apu kyllä käveleville lapsille, ei ole yks tai kaksi kerta kun kumisaappaat sisältä märät.
Mulla oli skimbanuoruudessa mononkuivaimia. Unohtui lasten ollessa ihan pieniä, kunnes muistui mieleen. Saa myös omat juoksukengät ja teinien hikitennarit kuiviksi.
Tavaraa tärkeämpää on käydä tapaamassa sitä kaveria siinä vaiheessa, kun vauva on jo muutaman kuukauden ikäinen ja arki on asettunut uomiinsa. Vauva-arki on monotonisen tylsää etenkin esikoisen kanssa. Vauvasta ei ole mitään seuraa ja noin pienen kanssa ei voi mennä hiekkalaatikolle missä saisi seuraa muista vanhemmista. Itselle raskainta oli se, ettei ollut ketään aikuista jolle puhua.
Tuttipulloja, kaikki samanlaisia. Ei mene aikaa oikeiden korkkiin etsimiseen. Tuttipullon pesuharja (olisin itse tarvinnut sellaista, mutta en ikinä muistanut ostaa kaupasta). Vauvan kylpytuki (parempi keksintö kuin olisin ikinä arvannut), ei maksa kymppiä enempää. Muista että voit yrittää etsiä tavaroita myös esim. torista. Siellä myydään paljon käyttämättömiäkin tavaroita.
Meillä oli aina vauvan sukat hukassa. Niitäkin olisin kaivannut kasan samanlaisia :D Niin ja vauvojen pienille sukille pienet pesupussit - etteivät sukat tuki konetta.
Äippä222 kirjoitti:
Tuttipulloja, kaikki samanlaisia. Ei mene aikaa oikeiden korkkiin etsimiseen. Tuttipullon pesuharja (olisin itse tarvinnut sellaista, mutta en ikinä muistanut ostaa kaupasta). Vauvan kylpytuki (parempi keksintö kuin olisin ikinä arvannut), ei maksa kymppiä enempää. Muista että voit yrittää etsiä tavaroita myös esim. torista. Siellä myydään paljon käyttämättömiäkin tavaroita.
Meillä oli aina vauvan sukat hukassa. Niitäkin olisin kaivannut kasan samanlaisia :D Niin ja vauvojen pienille sukille pienet pesupussit - etteivät sukat tuki konetta.
Ei voi tietää, miitä kukin tarvitsee. Meillä oli pari erilaista tuttipulloa, mutta ei niitä oikeastaan koskaan käytetty, kun vauvat eivät suostuneet niistä juomaan. Kylpytukea en ole koskaan kaivannut. Sukkiakaan ei vauvoilla käytetty. Muutamat lahjaksi saadut oli, mutta ei ne pysyneet jaloissa.
Moni vastaavasti ei yhtään tykkäisi kantoliinasta, kasvatusoppaista tai jäätelöstä, joita itse kaipasin.
21
Mentiin anoppilaan jouluksi kun vauva oli 3kk. Anoppi otti vauvan ja mies muut lapset ja sain nukkua pitkät päiväunet. Se oli ihan mahtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on kyl aika kova juttu. Jos siis asutte suht lähellä toisianne että voisit aika-ajoin viedä jotain ruokaa tai vaikka tilata heille jotain. Yleensä vanhemmilla on jo tai haluavat itse valita vauvalle tarvittavat vaatteet ja asiat joten keskittyminen äidin jaksamiseen on hyvä ele kaverina.
-jos mahdollista niin tarjoutua auttamaan esim viemällä lasta vaihtopenkille joskus niin että äiti saa nukkua/käydä suihkussa ja olla rauhassa.
-jos äidillä ei ole omasta takaa niin jumppapallo on hyvä. Siinä on ihana istua ja vähän pomppia vauva sylissä niin ei tartte kävellä ympäri kämppää rauhoittamassa vauvaa.
-monta pakettia siteitä jälkivuotoa varten. Se kestää monta viikkoa joten siteitä kuluu todella paljon.
Ei liity vauva aikaan, mutta minä sain anopilta haukut, kun valitsin itse juhliin 2-vuotiaan tyttäreni vaatteet enkä laittanut anopin ostamia vaatteita. Sain juhlissa asiasta huudot.
Anoppi ei hyväksynyt imetystä ollenkaan vauva aikana. Kun vauva oli 2 viikon ikäinen anoppi sanoi, että äidinmaidossa ei ole ravintoaineita. Miehen isä taas arvosteli äidinmaitoni laatua, kun vauva buklasi.
Ruoka. Valmiina.
Suklaa.
Se että joku oli vauvan kanssa jotta pääsin yksin rauhassa suihkuun.
Anteeksi mutta mitä teidän miehet tekee, jos ette pääse kerran päivässä yksin edes suihkuun? Töitä 6-23?
Rintapumppu
Käytännön apu arjessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-monta pakettia siteitä jälkivuotoa varten. Se kestää monta viikkoa joten siteitä kuluu todella paljon.Ei liity vauva aikaan, mutta minä sain anopilta haukut, kun valitsin itse juhliin 2-vuotiaan tyttäreni vaatteet enkä laittanut anopin ostamia vaatteita. Sain juhlissa asiasta huudot.
Anoppi ei hyväksynyt imetystä ollenkaan vauva aikana. Kun vauva oli 2 viikon ikäinen anoppi sanoi, että äidinmaidossa ei ole ravintoaineita. Miehen isä taas arvosteli äidinmaitoni laatua, kun vauva buklasi.
Se myös harmittaa, että oltiin miehen kanssa yhdessä 11 vuotta ennen vauvan saamista ja vauva oli kovin odotettu, ei saatu sitä nimeä, joka oltaisiin haluttu, koska veljelle syntyi tyttövauva vähän enempää ja meidän valitsema nimi meni hänen lapselleen. En tykkää tyttäreni nimestä, kun mies ei suostunut käymään keskusteluja nimestä ja oli pakko antaa joku.
Mutta toivottavasti muut saavat nauttia vauvastaan, meillä tuo nimiasia ja anopin jatkuvat ei kivat kommentit pilasi kaiken.
En saanut myöskään kivunlievitystä ollenkaan synnytyksessä, joten erilaista tuo vauvan saaminen on kuin kuvitelmat.
Osa saa nauttia vauva ajasta, osa ei.
Mutta omia vanhempia ja puolison vanhempia en ikinä hoida. Lapsi on kohta aikuinen ja on sitten minun vuoroni keksiä itselle jotain uutta mistä nautin. Jotain mistä ei tarvitse kilpailla, kuten tuo lapsen nimi, kaikki haluaa juuri saman nimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna järkeä.
Vauvaa ei tarvitse joka hetki kantaa sylissä, vauva-arki ei ole hektistä, jos isä on mukana. Suihkuun ja vessaan pääsee ilman erityisiä manööverejä, harva meistä kuitenkaan vessassa viettää varttia pitempään.
Suurin osa vauvoista ei sairastu koliikkiin, ei pysy hengissä ilman ihokontaktia ja nukahtaa, jos annetaan nukkua.
Kyllä tämä riippuu ihan vauvasta. Toiset ei viihdy missään muualla kuin sylissä. Mun esikoinen oli pitkään tällainen. Hän oli ihan tyytyväinen muuten, mutta viihtyi vain sylissä. Lelut tai muut eivät kiinnostaneet. Kuopus taas tykkäsi makoilla lattialla ja katsella lelujakin.
Just näin, esikoinen ei nyt vaan viihdy kuin sylissä, mutta koska kuopukselle ei ole sitä syliä tarjolla, niin ihmeesti hän viihtyi lattiallakin. Lapsi oppii sen, mitä opetat.
En ostaisi vauvantarvikkeita, heillä on varmaan ne jo mietittynä. Ostaisin jotain kivaa vanhemmille. Wolt-lahjakortti oli tosi hyvä idea!
Pari päivää ennen joulua siskoni tuli käymään. Siivosi, laittoi ruokaa ja meni vauvan kanssa ulos.
Eikä mitään siteitä äidin jälkivuotoihin, sori mutta joku yksityisyys kannattaa olla kaverisuhteissakin. Ostat jonkun hemmottelulahjan kuten wolt lahjakortin tai lahjakortti johonkin kauppaan. Ei oikeasti ole kauhean kiva idea että näkisin kaveria hän tulisi tarvikkeiden ja jonkun sidepaketin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-monta pakettia siteitä jälkivuotoa varten. Se kestää monta viikkoa joten siteitä kuluu todella paljon.Ei liity vauva aikaan, mutta minä sain anopilta haukut, kun valitsin itse juhliin 2-vuotiaan tyttäreni vaatteet enkä laittanut anopin ostamia vaatteita. Sain juhlissa asiasta huudot.
Se myös harmittaa, että oltiin miehen kanssa yhdessä 11 vuotta ennen vauvan saamista ja vauva oli kovin odotettu, ei saatu sitä nimeä, joka oltaisiin haluttu, koska veljelle syntyi tyttövauva vähän enempää ja meidän valitsema nimi meni hänen lapselleen. En tykkää tyttäreni nimestä, kun mies ei suostunut käymään keskusteluja nimestä ja oli pakko antaa joku.
Mutta toivottavasti muut saavat nauttia vauvastaan, meillä tuo nimiasia ja anopin jatkuvat ei kivat kommentit pilasi kaiken.
En saanut myöskään kivunlievitystä ollenkaan synnytyksessä, joten erilaista tuo vauvan saaminen on kuin kuvitelmat.
Osa saa nauttia vauva ajasta, osa ei.
Mutta omia vanhempia ja puolison vanhempia en ikinä hoida. Lapsi on kohta aikuinen ja on sitten minun vuoroni keksiä itselle jotain uutta mistä nautin. Jotain mistä ei tarvitse kilpailla, kuten tuo lapsen nimi, kaikki haluaa juuri saman nimen.
Harmittaa todella paljon ettei saanut nauttia vauva ajasta ja nyt on ikää eikä lapsia enää tule joten tuo vauva haave ei toteutunut, olisi ehdottomasti pitänyt saada vauvalle haluamansa nimi.
Mutta puoliso on ainoa lapsi ja olen päättänyt etten osallistu puolison vanhempien hoitoon ikinä missään nimessä enkä omien vanhempien niin elämä helpottuu, kun tulee omaa vapaa-aikaa ja voi tehdä vain sitä mitä itse haluaa, täytyy keksiä joku harrastus.
Otsikon lukiessani eka ajatus oli heti kantoliina. Se on oikeasti ainoa ostettava asia, joka minua auttoi. Mutta ap:han ei halunnut mitään isoja juttuja.
Jos nyt olisin tuore äiti, ahmisin varmaan valtavan määrän erilaisia lastenkasvatusoppaita äänikirjoina. Eli joku äänikirjapalvelu? Lapsia imetäessäni laihduin ihan luurangoksi, mies kantoi minulle kaloripommeja syötäväksi. Joku uutuusjäätelöboxi?
Selvittiin kyllä todella pienllä tavaramäärällä vauva-ajasta, enkä olisi halunnutkaan muuta. Etukäteen ei voi tietää mitä tavaroita tarvitsee, mikä vaippamerkki on paras tai tykkääkö vauva jostain tutista tai pullosta.