Migreenikot! Kuinka monella on migreeni kroonistunut koronapandemian aikana?
Nimittäin omasta migreenistäni tuli viime vuoden aikana päivittäinen, samaten muutama tuttu on kertonut satunnaisen migreenin muuttuneen krooniseksi koronavuoden aikana. Jokainen meistä on joutunut hakemaan lääkäriltä estolääkettä, kun mikään muu ei ole enää auttanut (ja minulla valitettavasti ei näytä auttavan edes estolääke...).
Onko muita, joille olisi käynyt samoin?
Kommentit (20)
Oletko kokeillut päivittäistä ulkoilua?
Miulla on ainakin kroonistunut. Nyt jo kaksi kuukautta päänsärkyä putkeen.
Minkä veikkaat syyksi kroonistumiseen?
Itse veikkaan maskia...
Minulla migreeni on vaikeutunut huomattavasti korona-aikana. Harrastan liikuntaa todella paljon ja yritän pitää huolta säännöllisestä rytmistä, mutta estolääkkeenkin kanssa migreeni on viikottainen vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Ooh, miksi ihmeessä ravaan yksityisellä neurologilla kroonisen sairauteni kanssa, kun AV:lta saa ilmaisen avun vaivaan kuin vaivaan!
Kyllä olen. Ei auta ruokarytmi, ulkoilu, liikunta hieronta, venyttely, työergonomia. Ei positiivinen ajattelu eikä vetovoiman laki. Ei ketodieetti eikä pätkäpaasto. Ei osteopaatti eikä akupunktio.
Elintavoista on hieman apua, mutta migreeni on neurologinen sairaus, ei pelkkä päänsärky joka katoaa vähän venyttelemällä ja happea haukkaamalla.
AP
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö sinä, mikä migreeni on?
Multa on hävinneet päänsäryt, mutta niska-hartiakivut tulleet tilalle.
7 jatkaa, että migreeniksi asti meni silloin tällöin.
Ei ole. Uudet lasit kylmä hommasin, kun teen tietokoneella töitä ja töistä hain toimistotuolin, kun selkä ei kestänyt enää.
Ei kroonistunut, mutta on useammin ja kohtaukset rajumpia. Maski sen ainakin mulla laukaisee, nostaa myös verenpainetta. Kertaalleen jouduin sairaalaan, kun paineet pilvissä, eikä mikään pysynyt sisällä, karmea kipu. Miten ihmeessä maski voi tämmöistäkin aiheuttaa? Onneksi ei tarvi koko ajan pitää, pidän vain kun on pakko. Mutta onhan se paine käyttää kova.
Vierailija kirjoitti:
Miulla on ainakin kroonistunut. Nyt jo kaksi kuukautta päänsärkyä putkeen.
Minkä veikkaat syyksi kroonistumiseen?
Itse veikkaan maskia...
Mulla alkoi päivittäiset säryt jo ennen maskin käyttöä. En keksi muuta syytä kuin stressin ja etätyöskentelyn. Minulla on tyypillisesti kohtauksia enemmän kotona, en tiedä miksi. AP
Mulla on kyllä ollut vaikea alkuvuosi migreenin kanssa. Syyt? Stressi ainakin. Oletan että tämä osio helpottaa juuri nyt, sillä firman kirjanpidot ja veroilmoitukset on nyt tehty ja työyhteisön Vaikea Tyyppi katoaa porukasta nyt pääsiäisenä.
Toisena syynä veikkaan että verenpaineet on vähän keulinut. Ajatuksena on nyt panostaa kodinhoitoon ja omaan fyysiseen hyvinvointiin heti kunhan jaksan, kun tuo stressipuoli nyt helpotti.
Mulla ainakin on migreenikohtauksessa satasen alapaine. 🤨 Noin muuten mulla on vähemmän migreenikohtauksia kun saan alapaineen pidettyä siellä 70 hujakoilla (vs. alapaine 80 tai yli). Kahdet estolääkkeet olen kokeillut, niistä ei mulle apua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kyllä ollut vaikea alkuvuosi migreenin kanssa. Syyt? Stressi ainakin. Oletan että tämä osio helpottaa juuri nyt, sillä firman kirjanpidot ja veroilmoitukset on nyt tehty ja työyhteisön Vaikea Tyyppi katoaa porukasta nyt pääsiäisenä.
Toisena syynä veikkaan että verenpaineet on vähän keulinut. Ajatuksena on nyt panostaa kodinhoitoon ja omaan fyysiseen hyvinvointiin heti kunhan jaksan, kun tuo stressipuoli nyt helpotti.
Mulla ainakin on migreenikohtauksessa satasen alapaine. 🤨 Noin muuten mulla on vähemmän migreenikohtauksia kun saan alapaineen pidettyä siellä 70 hujakoilla (vs. alapaine 80 tai yli). Kahdet estolääkkeet olen kokeillut, niistä ei mulle apua.
Maskia olen kyllä käyttänyt päivittäin yli 20 vuotta ja migreeniä potenut leikki-ikäisestä eli yli 35 vuotta 😃
Vierailija kirjoitti:
Ei kroonistunut, mutta on useammin ja kohtaukset rajumpia. Maski sen ainakin mulla laukaisee, nostaa myös verenpainetta. Kertaalleen jouduin sairaalaan, kun paineet pilvissä, eikä mikään pysynyt sisällä, karmea kipu. Miten ihmeessä maski voi tämmöistäkin aiheuttaa? Onneksi ei tarvi koko ajan pitää, pidän vain kun on pakko. Mutta onhan se paine käyttää kova.
Migreeni herkistää kaikenlaiselle kivulle ja epämukavuudelle. Hiilidioksidin hengittely maskin kanssa ei ole vaarallista, mutta voi tehdä huonon olon. Migreeni sitten nosta puolestaan verenpaineet pilviin kohtauksen aikana. Migreeni ei ole vain päänsärkyä, vaan aiheuttaa mm. sentraalista sensitaatioa eli eräänlaista hermoston herkistymistä. Siksi se voi myös kroonistua; kipu ylläpitää kipua. AP
Ei kroonistinut, mutta muutamia kertoja kaupassa ollessani maski päällä olen alkanut näkemään auroja ja näkökentässä on ruvennut heittämään. Ennen koronaa ei koskaan ennen ollut näköongelmia migreenin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskia olen kyllä käyttänyt päivittäin yli 20 vuotta ja migreeniä potenut leikki-ikäisestä eli yli 35 vuotta 😃
Ja vielä jatkan, että mulla on aina ollut priima näkökyky, sillä ei ole minun migreeneihin vaikutusta mutta monella on. Kaikki poskiontelo- ja pienetkin niskakivut tuntuvat kyllä muuttuvan migreenikohtauksiksi. Näistä olen kyllä miettinyt, että muuttuuko nuo kivut kohtauksiksi vai ovatko ne esioire kohtauksesta. Luulin ainakin kymmenen vuotta, että mulla unenpuute aiheuttaa migreeniä. Sitten vasta tajusin, että nimenomaan mulla on unettomuus kohtauksen esioire eikä niin päin, että uneton yö laukaisee migreenin. 😆
6-10 päivää kuukaudesta on migreeni tai hermosärkyä. Kipulääkkeitä menee kiitettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Se on myös tehokas parannuskeino syöpään ja MS-tautiin. 🤪
Mulla on lisääntynyt, nykyään 2-3 kohtausta viikossa. Teen etätöitä enkä luonnollisesti kotona pidä maskia, joten ei johdu maskista. Töissä sitä vastoin todella stressaavaa, siitä kai se johtuu. Lomilla harvoin migreeniä on, nyt pääsiäisen aikana ei kertaakaan. Välillä mietin että pitääkö tässä jäädä nelikymppisenä työkyvyttömyyseläkkeelle migreenin takia, toisaalta selviän kyllä hyvin vahvalla lääkityksellä, mutta kyllä tämä elämänlaatua merkittävästi heikentää.
Maaliskuussa oli 16 migreenipäivää, joihin olen ottanut triptaanin ja särkylääkkeet päälle. Kyllä, pidän migreenipäiväkirjaa. Pitäisi varmaan kokeilla pistoshoitoa.
Mulla taas vähentyneet.. paitsi kun tissuttelen.