Miksi maskittomasta ajatellaan aina heti automaattisesti, että hän on vain välinpitämötön kusipää eikä astmaa sairastava?
Heti mulkoillaan jos joku sattuu kulkemaan ilman maskia. Väestöstämme noin 10% sairastaa astmaa, joten miksi oletusarvo maskittomasta tuntuu aina olevan vain ihmisen välinpitämättömyys eikä esim astma? Miksi oletusarvo ei ole, että hän varmaan sairastaa astmaa, joten minun olisi lähinnä noloa tuijottaa häntä maskittomuuden takia?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Samat "astmaatikot" pistävät tupakaksi heti kaupan ulkopuolella.
Meinaatko itse matkustella? Nyt ja tulevaisuudessa? Levittää tauteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska useimmat maskittomista ovat ainoastaan välinpitämättömiä eivätkä astmaatikkoja. Ihmeellistä jos aina samaan perheeseen osuu monta astmaatikkoa tai pariskunnasta molemmilla on astma tai koko kaveriporukalla on astma.
Eilen kaupoissa käydessäni totesin, että ainoat maskittomat nykyään näyttävät olevan välinpitämättömät ylimielisen näköiset keski-ikäiset miehet ja joidenkin sellaisten puolisot. Tuskin näillä kaikilla on kyse astmasta.
Maskittomat ovat luultavasti lääkäreitä tai muita korkeasti koulutettuja, jotka tietävät totuuden maskeista...
Päinvastoin, maskittomuus näyttää korreloivan ennemminkin matalan tai puuttuvan koulutuksen kanssa.
Välimatka muihin ihmisiin riittää, mutta tämän kaikkein tärkeimmän asian tajuamiseen tarvitaan älyä, mitä la m p a i l l a ei tunnetusti ole. Koulutukseni on vähintäänkin riittävä siihen, että tiedän maskien hyödyt ja haitat. Ainoa hyöty on saada hyväksyntä muilta lauman jäseniltä, ikäänkuin leima lauman jäsenyyteen, mutta se ei tee maskeista yhtään sitä nollaa suojaavammaksi. Kun asiasta esitetään tieteellisiin tutkimuksiin perustuvat todisteet maskien aidoista hyödyistä, siis ei l a m p a i d e n mielikuviin perustuvat oletukset, olen valmis muuttamaan kantani asiasta. Tutkimuksia ja todisteita odotellessa en käytä maskia.
En ainakaan itse ajattele mitään kovin kummallista maskittomista. Ehkä on unohtunut kotiin, on jo rokotettu tai sairastanut koronan jne. Ehkä joku on niin vankasti koronakriittinen, ettei käytä.
Itse käytän pääsääntöisesti maskia, mutta en kuluta aikaani muiden paheksumiseen. Ainoa poikkeus voisi olla selvästi flunssaoireinen ja ihmisjoukossa pärskivä. Hänelle ehkä tarjoaisin käyttämätöntä maskia ihan omaksi (mulla on niitä pino mukana aina).
Itselläni on astma. Se ei ole este maskin käytölle. Moni astmaatikko ja siitepöyallergikko päinvastoin käyttää mielihyvin maskia kevätaikaan, helpottaa allergiaoireitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiina olisi sopiva valtio teille jotka haluatte diktatuuria Suomeen. Me vapautta arvostavat pidämme Suomen.
Yksilön vastuu on mahdollisimman kaukana diktatuurista.
Suomi on meidän kaikkien, mutta vittuako sinä siitä ymmärrät, sosiopaatti. Sinä tartutat suomalaiset ympärilläsi ja pahimmillaan tapat. Jännää isänmaallisuutta...
Luepa uudestaan tutkimukset maskeista. Ja etkö lukenut että yli 90% suomalaisista käyttää maskia väärin? Enemmän haittaa kuin hyötyä kun sitä käytetään väärin. Omat ja muiden bakteerit + virukset tarttuvat maskeihin ja niitä ihmiset hönkäilee keuhkoihinsa sekä hengittävät takaisin hiilidioksidia.
Mutta tiedänhän minä, että se on se tarkoituskin, rokote- ja lääketeollisuus kiittää.
Kyllä se nyt olet sinä, joka ei niitä tutkimuksia ole lukenut.
Maskit alkaa olla "case closed". Maskipakko ei voi enää tulla, kun tämä tieto leviää. Saa jakaa:
Yliopisto varoittaa: Nanomateriaalit ovat aivoihin kertyvä tappava vaara, mutta niitä saa käyttää kuluttajatuotteissa miten huvittaa – edes ilmoitusvelvollisuutta ei ole
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/yliopisto-varoittaa-nanomateriaa…
Face masks and nanotechnology: Keep the blue side up
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1748013221000025
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ystäväni pitää kaikki työpäivät maskia töissä. Paniikkihäiriötä sairastava veljeni pitää maskia. Syöpää sairastava vanha isäni pitää ffp2-ja ffp3- maskeja, joiden kanssa on vaikeampi hengittää. Maskittomat heittäytyvät avuttomaksi. Se on mielipiteeni eikä tämä muutu.
Sinä saat olla ihan mitä mieltä tahansa, maskia en silti käytä eikä minua kiinnosta ihmisten katseet.
Ja olen yliopiston käynyt ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiina olisi sopiva valtio teille jotka haluatte diktatuuria Suomeen. Me vapautta arvostavat pidämme Suomen.
Yksilön vastuu on mahdollisimman kaukana diktatuurista.
Suomi on meidän kaikkien, mutta vittuako sinä siitä ymmärrät, sosiopaatti. Sinä tartutat suomalaiset ympärilläsi ja pahimmillaan tapat. Jännää isänmaallisuutta...
Luepa uudestaan tutkimukset maskeista. Ja etkö lukenut että yli 90% suomalaisista käyttää maskia väärin? Enemmän haittaa kuin hyötyä kun sitä käytetään väärin. Omat ja muiden bakteerit + virukset tarttuvat maskeihin ja niitä ihmiset hönkäilee keuhkoihinsa sekä hengittävät takaisin hiilidioksidia.
Mutta tiedänhän minä, että se on se tarkoituskin, rokote- ja lääketeollisuus kiittää.
Olen samaa mieltä siitä, että maskin oikeaoppinen käyttö on hankalaa ja harvinaista. Mutta ei se ole syy olla kokonaan ilman maskia. Ja yrittää oppia käyttämään sitä oikein ja hygieenisesti. Maski voi olla hyödytön tai ainakin vähemmän hyödyllinen väärin käytettynä. Harvat sentään sairastuvat maskin käytön vuoksi. Vai miten maskeja koskevat tutkimustulokset on saatu näyttämään siltä, että maskeista on apua? Miten lääketehtaat käytännössä hyötyvät maskien käytöstä? Uskotko salaliittoteoriohin?
Minä en näe maskittomia. Ikinä.
Kotimaassani on maskipakko ja 100% porukasta pitää maskia päässä. Myös lapset, vanhukset ja sairaat.
Miksi Suomessa on niin paljon ihmisiä, jotka eivät voi käyttää maskia?
Maskia voi käyttää, jos pystyy omin jaloin kävelemään. Maski saattaa ahdistaa, mutta ahdistus on henkistä ahdistusta eikä fyysistä. Pienellä harjoittelulla ahdistuksen tunteesta pääsee eroon.
Keuhkosairaille koronalta suojautuminen on erityisen tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että se maskipakko tulee. Loppuu se välinpitämättömyys. Kumpa myös ihmiset oikeasti käyttäisivät käsidesiä ennen ja jälkeen kauppaan tulon. Se on vielä harvinaisempaa kuin maskin käyttö. Kaikki keinot käyttöön nyt, että tämä joskus loppuisi!
En tarkoita että pitäisi räyhätä maskittomille. Mutta hoidetaan kukin kunnialla oma osamme.
Oletko ajatellut miten sopisit hyvin asumaan Kiinaan? Siellä voisit olla valtion ilmiantaja mielin määrin ja kyttäillä muita päivät pitkät.
Miten sait tästä mieleyhtymän ilmiantajiin? Jos sanotaan, että hoidetaan jokainen oma tonttimenne vastuullisesti?
"Kumpa myös ihmiset oikeasti käyttäisivät käsidesiä ennen ja jälkeen kauppaan tulon. Se on vielä harvinaisempaa kuin maskin käyttö."
Joku on seuraillut tarkasti miten muut toimivat. Jos tämä on kovinkin yleistä, siitä on lyhyt matka ilmiantoyhteiskuntaan.
Väkisin sitä joutuu näkemään n. 10-15 ihmisen käyttäytymisen kauppaan mennessä kärriä ottaessa. Siinä tovi vierähtää kun putsaa ne kärrinkahvat ja kuivaa ne, sitten ottaa sen käsidesin ja hankaa kätensä. Samaan aikaan luikahtaa monikin ohi ilman mitään toimia.
Itse en kyllä niitä kärrejä putsaamatta ota, hyi hitto, niisä voi olla mitä tahansa ilman koronaakin.
Onko sinulla jokin bakteeri/viruskammo? Fobia? Saanko kysyä, desinfioitko kärrynkahvoja ENNEN kuin koronauutisointi alkoi, esim. vuonna 2019? Silloinkin oli liikkellä vaikka mitä viruksia.
Eikö tee mieli vastata tähän, että desinfioitko kärrynkahvoja jo vuonna 2019? Ymmärrän toki, miksi vaikenet :)
Minä pidän maskitonta ainoastaan järkevänä. Veren happitaso ja yleisvointi säilyy parempana ilman maskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska useimmat maskittomista ovat ainoastaan välinpitämättömiä eivätkä astmaatikkoja. Ihmeellistä jos aina samaan perheeseen osuu monta astmaatikkoa tai pariskunnasta molemmilla on astma tai koko kaveriporukalla on astma.
Eilen kaupoissa käydessäni totesin, että ainoat maskittomat nykyään näyttävät olevan välinpitämättömät ylimielisen näköiset keski-ikäiset miehet ja joidenkin sellaisten puolisot. Tuskin näillä kaikilla on kyse astmasta.
Maskittomat ovat luultavasti lääkäreitä tai muita korkeasti koulutettuja, jotka tietävät totuuden maskeista...
Päinvastoin, maskittomuus näyttää korreloivan ennemminkin matalan tai puuttuvan koulutuksen kanssa.
Välimatka muihin ihmisiin riittää, mutta tämän kaikkein tärkeimmän asian tajuamiseen tarvitaan älyä, mitä la m p a i l l a ei tunnetusti ole. Koulutukseni on vähintäänkin riittävä siihen, että tiedän maskien hyödyt ja haitat. Ainoa hyöty on saada hyväksyntä muilta lauman jäseniltä, ikäänkuin leima lauman jäsenyyteen, mutta se ei tee maskeista yhtään sitä nollaa suojaavammaksi. Kun asiasta esitetään tieteellisiin tutkimuksiin perustuvat todisteet maskien aidoista hyödyistä, siis ei l a m p a i d e n mielikuviin perustuvat oletukset, olen valmis muuttamaan kantani asiasta. Tutkimuksia ja todisteita odotellessa en käytä maskia.
Koulutus ei aina kerro kaikkea. Löytyyhän lääkäreistäkin muutamia yksilöiltä, jotka kannavat ihan julkisuudessakin kaikenlaista epätieteellistä humpuukia (usein rahastusmielessä).
Kriittinen toki saa ja pitää olla. Laittaisitko nyt perusteluksi lähteet, mitkä tieteelliset artikkelit tarkaalleenottaen vakuuttivat sinut maskin hyödyttömyydestä?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen erään astmaa sairastavan ja hän käyttää maskia.
Eli jos yksi astmaatikko pystyy käyttämään maskia, tarkoittaako se että kaikki muutkin astmaatikot pystyy samaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän maskitonta ainoastaan järkevänä. Veren happitaso ja yleisvointi säilyy parempana ilman maskia.
Joku oli tehnyt tuohon hengitykseen liittyen testin:
https://twitter.com/JasonLSullivan_/status/1368040871237586950
Tuo testi näytti sen, että maskinpito tappaa ihmistä.
Ei kovin fiksua pitää maskia, ainakaan pitkiä aikoja. Koronavirus on pienempi paha, kuin mitä se happivaje tekee.
Kuinkahan moni tuhoaa terveytensä maskin käytön seurauksena?
Tästä näemme karua dataa vuosien päästä. Ehkä koronavirus olisi ollut perusterveelle normaalipainoiselle pienempi paha kuin se happivajeen aiheuttama oman kehon vahingoittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Onko saturaatiomittari käytössä? Miten käy happitason ja yleisvoinnin jos sairastut?
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/terveydelliset-esteet-maskin-kaytta…
Linkissä on suora lainaus lääkäriltä: "Ehkä noin parilla prosentilla ihmisistä on joku sellainen syy, ettei voi maskia käyttää."
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat olla ihan mitä mieltä tahansa, maskia en silti käytä eikä minua kiinnosta ihmisten katseet.
Ja olen yliopiston käynyt ihminen.
"Ja olen yliopiston käynyt ihminen." :)
Teillä "yliopistossa" taisi olla runsaastikin erilaisia eteerisiä öljyjä tarjolla?
Ja minä olen Elon Musk.
Siksi että vain hyvin pieni osa maskittomista on oikeasti astmaatikkoja tai muita sairauksia potevia. Enin osa ON välinpitämättömiä kusipäitä.
Onko sinulla jokin bakteeri/viruskammo? Fobia? Saanko kysyä, desinfioitko kärrynkahvoja ENNEN kuin koronauutisointi alkoi, esim. vuonna 2019? Silloinkin oli liikkellä vaikka mitä viruksia.