Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1,4 miljoonan suomalaisen privaatit profiilitiedot vuotaneet maailmalle Facebookin kautta

Vierailija
04.04.2021 |

Tutkivan journalistin unelma!

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole naamakirjassa.

Vierailija
22/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ollenkaan ymmärrä mitä haittaa on siitä, että "vuotaa" tiedot, jotka on itse maailmalle antanut, eli nimi, sähköposti, puhelinnumero ja syntymäaika. Joillakin nuo on ihan julkisessa profiilissa näkyvissä.

Lehdet julkaisee näin pääsiäisen aikaan vanhoja uutisia, tuokin hurja vuoto on tapahtunut jo 2019.

Koska joku voi esiintyä sinuna ja tehdä rikoksia tai väärentää henkilötunnuksia. Tai jäljittää sinut ja tulla ryöstämään ja raiskaamaan.

Minä voin ryöstää tai raiskata kenet tahansa. Vaikka naapurin 5-vuotiaan pojan. Ei siihen mitään facebookia  tarvita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fece näyttää naisellisia piirteitä koska vuotaahan nekin kerran kuukaudessa. Hyvä jutska!

Aasinsilta taas niin ohut että aasi tippui jokeen ja hukkui.

Vierailija
24/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi privaatteja tietoja, joo. Hui kun pelottaa. OMG

Nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite, paikkatiedot.  

Nimen saa suoraan maistraatista.

Paikkatiedot saa suoraan kartasta tai suoraan netistä (IP-osoitteen jäljitys). 

Puhelinnumeron saa suoraan numerotiedustelusta ellei numeron omistaja tehnyt numeronluovutuskieltoa heti liittymäsopimusta solmiessaan. 

Sähköpostiosoite on helppo löytää internetistä ilman mitään hakkerointia. 

Lisäbonuksena vielä se, että kuka tahansa tuttava tai sukulainen voi vuotaa tietoja pitkin nettiä.   LOL

Paikkatieto on GPS tieto, ei joku "Tampere". Eli se joka vie pisteen ikkunasi kohdalle. Lisätään se vielä esittämiisi mielipiteisiisi, niin uusi STASI rekisteri on valmis.

Vierailija
25/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti facebookista on ollut itselleni pelkkää iloa. Olen tavannut vanhoja ystäviä uudelleen, olen tutustunut sukulaisiin joihin en muuten olisi tutustunut, kun olen muuttanut olen löytänyt uusia ystäviä facebookin ryhmien kautta, olen pitänyt yhteyttä lasten kavereiden vanhempiin mutkattomasti, ja pitänyt yhteyttä sukulaisiin toisella puolella maapalloa...

Itselleni nämä ”eipä ole facebookia ähä ähä” kommentit tekee aina vaan tunteen että ”niin, ja jäät tosi paljosta paitsi”. Facebookissa on ihan oikeita ihmisiä, joiden kanssa voi oikeasti olla tekemisissä myös facebookin ulkopuolella.

Vierailija
26/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt siis pitäisi tehdä, kun omat tiedot todennäköisesti on vuotaneet?

https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/ajankohtaista/neuvoja-identit…

Vierailija
27/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä siis kaikkien suomalaisten aktiivisten facebook -käyttäjien tiedot. Ryhmäkanne, mikä se on?

Vierailija
28/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt siis pitäisi tehdä, kun omat tiedot todennäköisesti on vuotaneet?

https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/ajankohtaista/neuvoja-identit…

Identiteettivarkauteen tarvitsee sen todellisen henkilötunnuksen. Ilman sitä ei voi varastaa toisen henkilöllisyyttä. Onhan ihmisillä täyskaimojakin.

Vierailija
29/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen se puhelinnumero ja osoite oli ihan puhelinluettelossa kaikkien saatavilla. Mitään kauheaa ei tapahtunut.

Toisaalta silloin ennen et nimellä voinut etsiä netistä tietoja työpaikoistani, omaisuudestani, opinnoistani, perheestäni jne. Joutui tekemään aika lailla töitä selvittääkseen sen, onko Markku Virtanen Kirkkokatu 8:ssa juuri se Markku, jota olen etsimässä, kuvia ei löytynyt eikä taloyhtiön tietoja.

Vierailija
30/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietovuoto ei ilmeisesti sisältänyt facebook-salasanaa, vain nimen

Vierailija
31/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelinnumeron saa suoraan numerotiedustelusta ellei numeron omistaja tehnyt numeronluovutuskieltoa heti liittymäsopimusta solmiessaan. 

Lisäbonuksena vielä se, että kuka tahansa tuttava tai sukulainen voi vuotaa tietoja pitkin nettiä.   LOL

Paikkatieto on GPS tieto, ei joku "Tampere". Eli se joka vie pisteen ikkunasi kohdalle. Lisätään se vielä esittämiisi mielipiteisiisi, niin uusi STASI rekisteri on valmis.

Ei mulla ainakaan esim kännykän paikkatieto anna ollenkaan oikeaa vastausta (esim netissä jos käyttää sitä juttua, että näytä lähimmät tms..). Samoin kännykän oma sääsovellus näyttää ihan mitä sattuu, jos olen laittanut siihen sen asetuksen päälle, että näytä automaattisesti sijainnin perusteella tms. Kerrankin näytti 800 km huti, normaalisti sentään vaan 100km. Samoin paikannus ip:n perusteella näyttää aina jotain muuta 150 km:n säteellä.  Mulla on kyllä nettinä sekä kotona että puhelimessa Elisa, ehkä sillä on jotain merkitystä asiaan. 

Vierailija
32/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook ei ole mitenkään privaatti. Jokaisen pitöisi tajuta olla tunkematta yksityisiä tietojaan joka paikkaan netissä.

Vierailija
33/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotta vanha juttu... Nyt vähän rajaa siihen panikointiin :) Tiedän kyllä että nimeni julkinen siellä, sähköposti ei kovin vaika arvata kun etunimi.sukunimi. Puhelinnumero ja osoite löytyy Fonectasta.

Kannattaa muistaa että tällä palstalla on paljon facebook vastaisia trolleja jotka kärsii FOMOsta, eli fear of missing out. Kampanjoivat raivoiasti FB palveluita vastaan koska pelkäävät jäävänsä jostain paitsi kun muut ovat facessa.

Esim viestisovellus Signal vaatii puhelimesta enemmän oikeuksia kuin Whatsapp, eli periaatteessa voi vakoilla enemmän. Näkisitte miten raivoisasti FB vastaiset trollit kirjoittelee kymmeniä kommentteja heti kun tuon tämän asian esiin :D

Vierailija
34/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta käteväksi tämän tekee se että nyt saa kasvot vastaamon tietomurron uhreille.

Vierailija
35/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa lehdillä olla uutisista pulaa, kun vanhoja uutisia kauhistellaan. Koronakin alkaa vähentyä. Mistä sitä seuraavaksi panikois ja ketä maalittais?

Vierailija
36/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on niin paljon hankalampaa nykyaikana, pitää olla varuillaan ja vilkuilla taakseen tämän tästä.

:(

Vierailija
37/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookin tavoitteena on saada kaikki maapallon ihmiset mukaan palveluunsa. Nyt taitaa olla kolmannes päämäärästä täynnä. Haasteita siis riittää.

Ja noita tietovuotoja nyt tulee väkisinkin tässä mittaluokassa ja koossa. Kunhan ei sosiaaliturvatunnustaan ja pankkiyhteystietojaan naamakirjaan laita, tuskin mitään kauheaa voi tapahtua.

Vierailija
38/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tässä ole nyt jotain paljastunut? Laitoin äskettäin have i been pwned sivustolle mielestäni sähköpostiosoitteeni, eikä se ollut paljastunu.

Tosin jäin miettimään nyt, että kokeilinko sittenkin salasanaa...

Se ei näköjään ole murrettu ikinä. Kiitos suomenkieli.

Vierailija
39/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ollenkaan ymmärrä mitä haittaa on siitä, että "vuotaa" tiedot, jotka on itse maailmalle antanut, eli nimi, sähköposti, puhelinnumero ja syntymäaika. Joillakin nuo on ihan julkisessa profiilissa näkyvissä.

Lehdet julkaisee näin pääsiäisen aikaan vanhoja uutisia, tuokin hurja vuoto on tapahtunut jo 2019.

Koska joku voi esiintyä sinuna ja tehdä rikoksia tai väärentää henkilötunnuksia. Tai jäljittää sinut ja tulla ryöstämään ja raiskaamaan.

Ehe ehe, ai että joku esiintyisi minuna, kun hänellä olisi minun nimi, kuva ja puhelinnumero? Jos sanon sulle jonkun random nimen Maija Möttönen ja numero 92736171957281 niin sinäkö sillä jotain tekisit? Tai kukaan tekis? Ei. Hänellä ei ole minun puhelinta, eikä pääsyä sähköpostiin. Johan tuolla miljardeja ihmisiä jakaa auliisti tietojaan vaikka miten, ei ole minkäänlaista merkitystä näillä yksittäisillä pisaroilla isossa meressä.

Vierailija
40/47 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo todella vakava asia. Mutta kyllähän kuka tahansa laajasta tuttavapiiristä voisi sitten identiteettini varastaa. Sähköpostiosoitteen saa netistä, osoitteeni on selvä tarvittaessa koko tässä kaupunginosassa asuville, synttäritkin tietää melko moni ja puhelinnumero on kaikilla ystävillä ja lukuisiin muihin paikkoihin annettu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi