Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö paikkansa, että e-pillereiden käyttö voi lisätä hedelmällisyyttä?

Vierailija
03.04.2021 |

Luin englanninkielisestä lähteestä, että pillereiden pitkäaikainen käyttö (vähintään viisi vuotta) voi aiheuttaa sen, että pillereiden lopettamisen jälkeen hedelmällisyys säilyy keskimääräistä pitempään. Mietin, onko minulle käynyt noin. Söin nuorena pillereitä hormonaaliseen akneen ja myöhemmin käytin samaa pillerimerkkiä sekä ihon takia että ehkäisyyn.

Tulin sitten nelikymppisenä yllättäen raskaaksi, vaikka en uskonut sen olevan mahdollista enää. Onko nuoruudessa tapahtunut pillereiden popsiminen voinut vaikuttaa hedelmällisyyttä säilyttävästi? Nuorena minulla oli kuukautishäiriöitä (silloin kun en käyttänyt pillereitä), joten silloin raskaaksi tuleminen olisi voinut olla vaikeaa. Epäilen, että olen varhaiskeski-iässä hedelmällisempi kuin nuorena! Olen hyvin hämmentynyt.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut jotain tuonsuuntaista mutta en tiedä, onko se totta. 

Vierailija
2/13 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne laittaa munasarjat lepotilaan, eli voi ihan hyvin olla mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höhlä.

Vierailija
4/13 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

40v. tulee vielä helposti raskaaksi...

Vierailija
5/13 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-vuotias ei ole mitenkään erityisen vanha tulemaan raskaaksi (vaikka toki joillekin on jo liian myöhä). Toki loogisesti ajatellen pillerit säästävät munasoluja.

Vierailija
6/13 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos vastauksista. 

- ap

Vierailija
7/13 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut pillereiden syönnin elämäni aikana jokusen kerran ja joka kerta sama homma: saan muutaman säännöllisen kierron jonka jälkeen ei tapahdu mitään moneen kuukauteen - lähes vuoteen.

Vierailija
8/13 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että noin kaukaa vaikuttaa.

Sen sijaan nelikymppisenä munasarjojen toiminta ensin kiihtyy ennenkuin alkaa hiipua.

Vierailija
9/13 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että noin kaukaa vaikuttaa.
Sen sijaan nelikymppisenä munasarjojen toiminta ensin kiihtyy ennenkuin alkaa hiipua.

Tuota en tiennyt. Useimmissa lähteissä vain todetaan, että hedelmällisyys kääntyy jyrkkään laskuun 35 ikävuoden jälkeen. 

- ap

Vierailija
10/13 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höhlä.

Perustele toki?

- ap

Vierailija
11/13 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin joskus, että jos kärsii endometrioosista tai PCOS:a, pillereiden syönti ikäänkuin säästää munasarjoja (ja endon tapauksessa kohtua), ja siten parantaa mahdollisuuksia tulla raskaaksi myöhemmin. 

Vierailija
12/13 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin joskus, että jos kärsii endometrioosista tai PCOS:a, pillereiden syönti ikäänkuin säästää munasarjoja (ja endon tapauksessa kohtua), ja siten parantaa mahdollisuuksia tulla raskaaksi myöhemmin. 

Joo, tämän minäkin muistan lukeneeni jostain. '

- ap

Vierailija
13/13 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40v. tulee vielä helposti raskaaksi...

Miksi sitten joka paikassa toitotetaan, että nelikymppinen EI tule helposti raskaaksi? Joissain lähteissä luomuraskauden todennäköisyydelle esitetään hyvinkin alhaisia prosentteja.