Missä päin Suomea sanotaan "pösilö"?
Välillä täällä käytetään tuota loukkauksena, mutta helsinkiläisenä en tunnista vaikka voin arvata mitä tarkoittaa. Missä noin sanotaan? Länsirannikolla?
Kommentit (23)
Huoh, oon helsinkiläinen ja aina ollut toi sana käytössä. Et vaan osaa omaa äidinkieltäsi.
Vierailija kirjoitti:
Huoh, oon helsinkiläinen ja aina ollut toi sana käytössä. Et vaan osaa omaa äidinkieltäsi.
Son juur näi.
Kyllä mä ton oon ihan täällä Helsingissä kuullut ja ehkä jopa muakin on pösilöksi joskus sanottu.
Minä sanon pösilö, olen asunut pitkään Espoossa, mutta olen kotoisin Pohjanmaalta.
Kemijärvellä ainakin. Ihan hirveä takapajula muuten nykyään :D
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen stadilainen joka taas tunnistaa sanan, eiköhän se ole ihan ympäri suomea käytössä.
Se kuulostaa vain tosi maalaiselta ja juntilta. En ole koskaan kuullut sitä palstan ulkopuolella.
Ap
Lapissa.
En myöskään tajua kaikkia uusia sanoja joita tällä käytetään, siis uus suomea.
"Väitin runsas vuosi sitten tässä blogissa, että otsikon ”pösilö” on pohjalainen murresana. Miten väärässä ihminen voi olla! Se on pohjois-pohjalainen ja lappilainen murresana."
Hömelö, tampio. Hönö ja pöhkö. Pöllö.Pöljä. Pönttö.
Mä sanon mun koiraa pösilöksi. Olen paljasjalkainen tamperelainen. Eikä se ole mitenkään negatiivinen loukkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen stadilainen joka taas tunnistaa sanan, eiköhän se ole ihan ympäri suomea käytössä.
Se kuulostaa vain tosi maalaiselta ja juntilta. En ole koskaan kuullut sitä palstan ulkopuolella.
Ap
Ap, sinä kuulostat tosi maalaiselta ja juntilta. Sivistä itseäsi, niin sanavarastokin aukeaa ihan uudella tavalla.
Helsingissä.
"Perussuomalaiset koronakieltäjät ovat pösilöitä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap, sinä kuulostat tosi maalaiselta ja juntilta. Sivistä itseäsi, niin sanavarastokin aukeaa ihan uudella tavalla.
Sori, en ole tekemisissä alempien yhteiskuntaluokkien kanssa.
Ap