milloin yöheräilyt helpottaa?
Vauva 7 kk. Maistelee soseita, määrät vielä pieniä. Nukkuu vieressä ja öisin syö vielä useasti rinnalla. Missäköhän kohti yöheräämiset keskimäärin vähenee luonnollisesti?
Unikouluja en oo vielä ees harkinnut, kun nukun yössä monta tuntia vaikkakin pätkissä. Tarkoitus olis odotella, että unipätkät pitenisi vauvan "aloitteesta", lapsentahtisesti.
Koska teillä muilla imettävillä on vauvan yöheräilyt vähentyneet? En tarkoita kokonaista yötä, mutta muutaman tunninkin yhtenäistä unipätkää...
Kommentit (33)
Meillä molemmat lapset vähensivät, tai vähennettiin, yösyöttöjä 8-9 kk:n iässä, sen jälkeen heräsivät aamuyöstä syömään. Molemmat söivät rintaa 13 kk:n ikään, esikoinen taisi melkein siihen asti syödä kertan yössä, nuorempi lopetti aiemmin. Nuorempi on 1,5 vuotta ja toisinaan herää vielä itkemään öisin, vanhempi viisivuotias herää muuten vain ja tulee joskus viereen nukkumaan, mikä joskus havahduttaa meidät.
Mulla kokemus kahdesta täysin imetetystä (ei pulloja/korvikkeita, tutteja). Yöimetys loppunut molemmilla reilussa vuoden iässä niin että pari yötä ehkä havahtunut kitisemään, mutta helposti sitten jatkanut unia hyssyttelyn ja silittelyn jälkeen. Parissa yössä homma hoitunut ilman sydäntä raastavaa huutamista. Lähelle vuoden ikää yöheräämiset tuntui vaan pahentuvan, eroahdistus ja hampaat luultavasti syynä. Mutta kaikki loppui sitten nopeammin kuin uskoisikaan ja ei tarvi jälkikäteen miettiä tekikö väärin kun vauva sai olla rauhassa vauva. Tsemppiä 🙂
Olen 49-vuotias ja heräilen edelleen öisin.
Toivoisin jo voivani nukkua koko yön yhteen menoon.
Minä pidin kolme unikoulua välillä 7kk-11kk. Jokainen niistä toimi omalta osaltaan, mutta vasta viimeinen toi kokonaiset yöunet. Lopetin samalla yöimetykset. Lapsi on nyt vasta 1v3kk, mutta on siis nukkunut noin 3-4 kuukautta kokonaisia öitä satunnaisia heräämisiä kuten hampaisiin liittyviä juttuja lukuunottamatta. Tämä on niin luksusta valvotun vauvavuoden jälkeen! Kyllä se helpottaa, tsemppiä!
Ei sitä oikein voi mitenkään tietää koska hän alkaa nukkumaan kokonaisia öitä. Luultavasti siinä vaiheessa helpottaa hetkellisesti kun sitä puuroa saa vatsan täyteen illalla. Itse annoin iltaisin myös perunaporkkanavelliä, en muista kyllä enää minkä ikäisiä lapset olivat silloin. Satunnaisia heräilyjä tulee olemaan aina. Milloin hampaat, milloin joku muu. Kohta ongelmana on se, ettei uni tule iltaisin tai herää aamuisin viiden aikaan, vaikka sinua väsyttäisi kuinka paljon. Sä et ole enää vastuussa omista unistasi pitkään aikaan, kuulostaa nyt tylyltä, mutta sopikaa miehen kanssa (jos ette vielä one sopineet) siitä, että vuorotellen otatte vastuuta, jotta sinäkin saat levätä. Itse menin myös välillä vanhemmilleni, jossa vaan aamuisin tyrkkäsin lapsen mummolle ja menin jatkamaan unia. Unikoulusta ollaan montaa mieltä, muodosta itse omasi selvittämällä ja pohtimalla omaa näkemystäsi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kokemus kahdesta täysin imetetystä (ei pulloja/korvikkeita, tutteja). Yöimetys loppunut molemmilla reilussa vuoden iässä niin että pari yötä ehkä havahtunut kitisemään, mutta helposti sitten jatkanut unia hyssyttelyn ja silittelyn jälkeen. Parissa yössä homma hoitunut ilman sydäntä raastavaa huutamista. Lähelle vuoden ikää yöheräämiset tuntui vaan pahentuvan, eroahdistus ja hampaat luultavasti syynä. Mutta kaikki loppui sitten nopeammin kuin uskoisikaan ja ei tarvi jälkikäteen miettiä tekikö väärin kun vauva sai olla rauhassa vauva. Tsemppiä 🙂
Joo meillä ei oo ikinä saanut korviketta/tuttipullosta maitoa tms. Ja tuttia ei tosiaan huolinut ikinä. Nyt juonut kiinteiden aloituksen jälkeen pillipullosta itse vettä.
ap
2,5 vuotiaana, kun hampaat oli tehty alkoi olla täysiä öitä. Hampaiden takia herättiin usein siihen asti. 12-16kk oli aivan kamalaa aikaa. Toinen lapsi taas oli yökastelija ja täysiä öitä tuli vasta lähes 7v iässä.
Meillä alkoi pidemmät unet sen jälkeen, kun lopetin imetyksen. Se oli päivää ennen kuin täytti 1 v. Tsemppiä sinne!
Meidän kuopus alkoi nukkumaan yönsä noin 1,5-vuotiaana.
Ongelmaksi tuli kuitenkin se, että itse en enää osannutkaan nukkua läpi yön. Heräilen edelleen joka yö klo 2-3 välillä ja toisinaan en meinaa nukahtaa uudelleen vaan valvon 2-3 tuntia ennen kuin nukahdan uudelleen. Aluksi en suostunut ottamaan unilääkkeitä, kun olin sitä mieltä että tämä mene ohi. Nyt lapsi on kuitenkin kohta 9v ja herään edelleen lähes joka yö. Lääkkeet auttavat nukahtamaan uudelleen, mutta yöheräily jäi varmaan ikuiseksi vaivaksi. Olen käynyt tämän vuoksi lääkärissä usein, mutta kunnon apua en ole saanut.
Jos lapseni olisi nyt vauva, niin pitäisin huolen että saisin itse nukuttua vähintään pari yötä viikossa kunnolla ja mies hoitaisi ne yöt kokonaan. Tämä oma krooninen unettomuus on pahinta, mitä lapseni saamisesta on seurannut. Tämä ei liene yleistä, mutta toisaalta ei ole ihan tavatontakaan, sillä minulla on monia kohtalotovereita.
Pitäkää äidit kiinni siitä, että saatte riittävästi unta!!
Isä sanoi aikoinaan, että ensimmäiset 2 vuotta valvotaan. Mutta kyllähän se on niin, että valvot tasan niin kauan kunnes nukahdat niin syvään uneen uupumuksesta että et enää herää öisin. Lapsi kun ei saa sinua hereille niin se lopettaa itsekin metelöinnin ja alkaa nukkua.
1,5 vuotta meni. Yösyömiset kyllä lopetettiin tietenkin jo paljon aikaisemmin. Mutta siinä 1 vuotta täytettyään teki vielä hampaita ja opetteli kävelyä ja puhetta. Tuommoiset asiat siinä varmaan viimeiseksi herätteli öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin julma äiti enkä nukuttanut lasta vierelläni, vaan omassa kopassaan. Rinnan sijasta annoin tuttia imemistarpeeseen, maitoa vasta sitten, kun vauva selvästi ilmaisi olevansa nälkäinen. Vauvat alkoivat nukkua klo 23-6 kuuden ja seitsemän viikon ikäisinä. Jos vauva käyttää sinua tuttina, et varmaankaan saa rauhaa vielä vähään aikaan. Silloin vauva saa aina imiessään myös maitoa, mikä tarkoittaa sitä, ettei se tule koskaan kunnolla nälkäiseksi, eikä siis syö koskaan mahaansa kunnolla täyteen. Niinpä sen pitää imeskellä koko ajan. Noidankehä on valmis.
Joo näin se taitaa olla. Tuttia ei oo ikinä huolinut, on tarjottu. Siitä oon kyllä eri mieltä, että rinta olisi tutin korvike. Musta se menee toisinpäin, tutti on vauvalle rinnan korvike. Rinta on vauvalle niin paljon muutakin kuin ruokaa, se antaa turvaa ja läheisyyttä pikkuiselle, ja lohtua esim.hampaita tehdessä.
Ja vauvani saa olla öisinkin rinnalla, kunnes sen itse lopettaa tai jos itse olisin täysin loppu öihin. Lähinnä kiinnostaa, milloin vauva itse vähentää yösyömisiä.
No luulenpa ettei se vauva itse luovu saavutetusta edusta ja lakkaa imemässä öisin.
Se alkaa nukkua siinä vaiheessa kun se rinta ei ole imemisetäisyydellä aina kun havahtuu.
Eli vauva omaan sänkyyn käden ulottuville ja tutti suuhun jos herää.
Kyl sen huomaa ku hänel on nälkä.
ap
On niin yksilöllistä, että on mahdoton vastata, mutta eiköhän tuo vuoden ikään mennessä helpota.
Ja 9-10 kk:n kohdalla viimeistään voit lopettaa yösyötöt, tai vähintään vähentää yhteen syöttöön, vaikka vauva niitä vielä vaatisikin. Silloin hän ei niitä enää fyysisesti tarvitse.
Omani nukkui alusta lähtien 3-4 tunnin pätkiä ja heräsi vain pari kertaa yössä syömään. Tuossa teidän vauvan iässä heräsi enää kerran. Toki oli silti tyyliin viikon mittaisia huonompia jaksoja, jolloin heräsi jopa alle tunnin välein, esim. liikkumaan oppimisen ja hampaiden yhteydessä.