Kun olin kouluikäinen 80 ja 90-luvuilla, huhtikuu oli kevätkuukausi ja laitettiin farkkutakki päälle. Nyt mennään toppatakilla vappuun. Tämä Etelä-Suomessa.
Tilastollisesti ilmasto lämpenee. Mutta en ole vuoden 2014 jälkeen KERTAAKAAN voinut siirtyä esim. talvitakista pois vielä vappunakaan. Ehkä 2011-2013 oli viimeksi lämmin huhtikuu, puhutaan siis noin 15 celsiusta huhtikuun puolesta välistä alkaen. Ja kouluvuosina oli ihan normi, että laitettiin farkkutakki ja jotkut pikukengät pari viikkoa ennen vappua usein . Ja viimeistään vappuna . Masentaa. Nytkin luvassa +5 seuraavat 15 päivää. Ja etelässä ollaan.
Kommentit (53)
Itse muistan ainakin ysäriltä vapun kun satoi lunta. Vaatetusta en muista.
Vierailija kirjoitti:
-80 luvun lopussa vappuna paineltiin shortseissa ja t-paidassa, nyt on täällä mökilläkin vielä 60cm jäätä järvessä.
Tämä riippuu varmaan asuinpaikasta. Otsikossa puhutaan etelästä ja Suomi on pitkä maa. Meillä Kuopion seudulla oli lampi melkein aina äitienpäivänä vielä ohuessa jääriitteessä. Yritimme joka vosi päästä heittämään talviturkkia ja harvoin se onnistui suoraan rikkomatta jäätä. Oli toki lämpimiäkin vuosia, mutta vähemmän. Nykytilannetta en ko. lammella tiedä.
Mulla on synttärit huhtikuun puolivälissä, mikä on sellainen varma muistikiintopiste.
Lapsuudessa 80/90-luvulla tiet olivat silloin jo sulia, mutta lunta oli usein vielä kinoksissa monessa kohtaa. Kevät teki jo tuloaan, mutta koleaa oli vielä.
Kun minäolin kouluikäinen 50-60-luvulla, niin useimpina vuosina ennen pääsiästä oli vielä korkeat hanget. Yöllä oli kova pakkanen ja hankikanto oli päivisin mahtava. Ei tarvinnut edes suksia, kun lähti hakemaan pajunkissoja. Tämä siis kaakonkulmalla Etelä-Suomessa.
Helsinki-Vantaan lentoaseman säätilastoissa huhtikuun keskilämpötila 1981-2010: 4,1 astetta
2019: 6,8 astetta
2020: 4,5 astetta
Ei näissä näy ainakaan suurta muutosta. Muilla havaintoasemilla tulokset samanlaiset.
Kuukauden alin ja ylin lämpötila on aina heitellyt paljon, koska muutos kevättä kohti on niin nopea ja ajoittuu juuri siten, että joskus korkeat lämpötilat tulevat huhtikuun lopussa, toisinaan taas vapun jälkeen. Melkeimpä vuorovuosina korkein lämpötila vaihtelee noin 10 ja 20 asteen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Itse muistan ainakin ysäriltä vapun kun satoi lunta. Vaatetusta en muista.
Minustakin vappu on ollut monena vuotena suhteellisen kolea ja parhaimmillaan silloin on satanut räntää. Vasta toukokuun puolessavälissä voi hyvällä tuurilla tuntua jo kesäisen lämpimätä ja viimeisetkin lumet ovat sulaneet varjoisista metsistä siihen mennessä.
Vuosina 2000-2020 huhtikuun keskilämpötila Helsingissä on ollut yli +5 astetta Celsiusta yhdeksän kertaa. Vuosina 1980-1999 näin on ollut vain kaksi kertaa. Lähteenä ilmatieteen laitos. Ap:n muisti alkaa pettää?
IS: Uusi ennuste: +20 astetta voi mennä rikki tässä kuussa – kevät saattaa olla ohi hetkessä
Abikeväänä 79 oltiin maaliskuussa paitahihasillaan, 17 astetta varjossa. Tänävuonna päästiin 10 asteeseen
Nyt käytän kevytunskaa jopa heinäkuussa. Vuonna 2006 tultiin lomalta Espanjasta ja 9.7 oli 12 "lämmintä". Moni muukin heinäkuu yhtä kylmä
Tänään oli kylmä viima ja sade Stadissa. Täällä tuulee melkein aina ja ilma tuntuu kylmemmältä. Muistan kyllä että huhtikuussa on joskus ollut ihan kesäkelit ja lehti puussa. Nämä nyt vaihtelee.
Kyllä Tampereella vuonna 95 pidettiin toppatakkia Vappuna päällä. Kylmä oli. Aurinko toki paistoi, mutta kylmä oli silti. Muistan erityisesti sen Vapun, mutta varmasti muinakin vappuina vedettiin toppatakit päällä.
Kun asuu vanhassa ränsistyneessä talossa parhaita kesäkuukausia on maaliskuu ja huhtikuu. Jo toukokuussa rupeaa vituttamaan seuraavat kovat pakkaset.
Minulla on yksi naapuri, joka liikkuu suurimman osan vuodesta shortseissa, sandaaleissa ja lyhyessä paidassa. Aivan keskitalvella hänellä oli sentään vähän enemmän vaatetta päällä.