Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista elämää neljän tonnin nettotuloilla?

Vierailija
02.04.2021 |

Minulla on pitkään ollut ajatuksena, että tuollaisella summalla pitäisi aikuisen pariskunnan tulla toimeen. Mutta en jotenkin pysty hahmottamaan minkälaista elämää se käytännössä tarkoittaisi. Onko täällä pariskuntia, joilla on lapset jo lentäneet pesästä ja jotka elävät tuollaisella budjetilla? Asuntolainoja ei tuohon nyt lasketa mukaan, ne menee tuon päälle. Mutta millaista elämää voi neljällä tonnilla noin muuten elää?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yksin ja tulen oikein hyvin toimeen 1500€ tuloilla. Saan ostettua kaiken mitä haluan ym. :) Enempää rahaa en edes kaipaa koska kuten sanoin niin jo tuolla saan kaiken haluamani:)

Vierailija
42/72 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallista. Meillä netto 6000€/kk eikä ylimääräistä ole, kaikki menee mitä tulee. Toisaalta ei tarvitse kaupassa pihistellä, toisaalta se on yksi selitys miksi ei jää säästöön, kun kaikenlaista tulee ostettua. Mut ei turhuuksia kuitenkaan, eism. joku merkkilaukku olis kauhistus! Mutta herkkuja, tekniikkaa, pelikonsoleja... Ja lapsilla tyyriinpuoleiset harrastukset, siihen sitten loput meneekin. 

Ihan hyvällä sanottuna iso kiitos! Te olette perhe, joita tämä maa tarvitsee. Kuuden tonnin nettotuloista mennyt hyvät tuloverot, eläkemaksut yms. Kulutetusta 6 tonnista päätyy alv:n, myyntivoittoverojen ja palveluita tuottavien tuloverojen jne jälkeen 75% myös veronkaltaisiksi maksuiksi.

Pidätte todella hyvin hyvinvointiyhteiskuntaa pyörimässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä monta vuotta nuo tulot. Rakennettu 3 okt, kasvatettu 4 lasta. Viimeisin talomme on pienempi koska jäämme kohta kahden. Nyt on haussa kakkoskoti maailmalta, Tähän saakka käytetty matkustamiseen 6000-15000e vuodessa

Perushyvää elämää, ei mitään överiä

Vierailija
44/72 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsettomana 30+ pariskuntana 4000e nettotulot joista oma osuuteni 3000 ja miehen 1000. Eletään mukavasti mutta ei mitenkään erityisen yltäkylläisesti.

Asuntoon Helsingin kantakaupungissa (lainat ja vaatikkeet) menee 1400e. Nämä maksan minä.

Ruokaan, vakuutuksiin ja muuhun peruskuluun menee 800e. Nämä maksamme yhdessä jaettuna suhteessa tuloihin.

Yritän saada noin 800e säästöön yllättäviin kuluihin, rahastoihin ja säästötilille ja mies myös, ehkä 200e kuussa.

Loput rahat eli noin 800e (minulla varmaan n 600e ja miehellä n 200e) menevät ulkona syömiseen, harrastuksiin, hankintoihin, sisustukseen, matkoihin ja sellaiseen.

Eli aika tavallista mutta melko huoletonta arkea voi elää kahdestaan näillä tuloilla, mutta oikeasti todella hyvätuloiseen elämään ajattelen pääsevän jos pariskunta ilman lapsia tienaa yli 6000 e kuussa yhteensä. Minulla on toki asunnon maksu kesken joten jos oltaisiin velaton vanhempi pari niin jäisi paljon enemmän rahaa käytettäväksi.

Vierailija
45/72 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kysyy, minkälaista elämää voi elää neljän tonnin tuloilla. Ketju on täynnä viestejä ihmisiltä, joilla on kolminkertaiset tulot. Miksi en edes yllättynyt.

No minä ainakin otin tuon miniminettotulona eikä haittaa vaikka tienaa enemmän Mutta ilmeisesti ihmettelet noita nettotuoja yleensä?

Vierailija
46/72 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kysyy, minkälaista elämää voi elää neljän tonnin tuloilla. Ketju on täynnä viestejä ihmisiltä, joilla on kolminkertaiset tulot. Miksi en edes yllättynyt.

No mut onhan tuo nyt tosi outo kysymys. Ellei kysyjä ole teini tai opiskelija? Eikös melkein kaikki -paitsi pienituloiset- tienaa tuon 2000 nettona? Ja jos on pariskunta ni se tekee sen 4000. Kuulostaa erittäin keskiverrolta, ei miltään "miltä tuntuu"- asialta. Tai sit voi samantien kysyä, et miltä tuntuu olla keskiverto, kai sekin jotakuta kiinnostaa :D

En ole teini, viisikymppisiä ollaan. Eikö se nyt käy ilmi siitä kun kuvailen, että lapsia ei asu enää kotona ja kahdestaan ollaan? Olen vain vähän menettänyt hahmotuskykyä rahan suhteen, kun tuntuu lipsuneen tuhlailun puolelle ja järki sanoo, et kyllä neljän tonnin pitäis riittää. Mutta en ihan hahmota millaista elämää se olisi, meneekö ihan ankeutuksen puolelle vai onko vielä ihan mukavaa ja huoletonta. Sitä tässä ajan takaa. Että voiko käydä Citymarketissa vai pitääkö vallan siirtyä Lidlin asiakkaaksi.

Tuo sama 4000€/kk on se mitä olen kaavaillut myös eläkepäivien budjetiksi ja säästö-Excelit on viritetty siihen asentoon, että 4000€/kk olisi käytettävissä. Siksikin se kiinnostaa.

Ap

Vierailija
47/72 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu sitten varmaan siitä kuinka high maintenance se mies on. Itse elän noilla nettotuloilla kahden teinin kanssa eikä mulla ole kyllä mitään valittamista. Mitään ei puutu. No se mies puuttuu mutta jos ne tulee noin kalliiksi niin ei kiinnostakaan.

Ei pelkoo. Eiköhän ne pysy susta kaukana muutenkin.

Vierailija
48/72 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mut onhan tuo nyt tosi outo kysymys. Ellei kysyjä ole teini tai opiskelija? Eikös melkein kaikki -paitsi pienituloiset- tienaa tuon 2000 nettona? Ja jos on pariskunta ni se tekee sen 4000. Kuulostaa erittäin keskiverrolta, ei miltään "miltä tuntuu"- asialta. Tai sit voi samantien kysyä, et miltä tuntuu olla keskiverto, kai sekin jotakuta kiinnostaa :D

En ole teini, viisikymppisiä ollaan. Eikö se nyt käy ilmi siitä kun kuvailen, että lapsia ei asu enää kotona ja kahdestaan ollaan? Olen vain vähän menettänyt hahmotuskykyä rahan suhteen, kun tuntuu lipsuneen tuhlailun puolelle ja järki sanoo, et kyllä neljän tonnin pitäis riittää. Mutta en ihan hahmota millaista elämää se olisi, meneekö ihan ankeutuksen puolelle vai onko vielä ihan mukavaa ja huoletonta. Sitä tässä ajan takaa. Että voiko käydä Citymarketissa vai pitääkö vallan siirtyä Lidlin asiakkaaksi.

Tuo sama 4000€/kk on se mitä olen kaavaillut myös eläkepäivien budjetiksi ja säästö-Excelit on viritetty siihen asentoon, että 4000€/kk olisi käytettävissä. Siksikin se kiinnostaa.

Ap

Miten aloituksesta kävi mielestäsi ilmi, että puhuttiin juuri sinusta ja sinun parisuhteesta?

Ohis

Vierailija
49/72 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten aloituksesta kävi mielestäsi ilmi, että puhuttiin juuri sinusta ja sinun parisuhteesta?

Ohis

Kuvittelin muotoilleeni sen niin, että siitä ymmärtäisi minun kuvailevan omaa elämääni. Mutta nyt kun luin sen uudestaan, niin ei se todellakaan lukijalle välity.

Ap

Vierailija
50/72 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt ymmärtänyt kysymystä. Tarkoititko että jos sinä ja puolisosi tienaatte yhdessä sen 4000 e nettona vai molemmat yhteensä sen 8000e?

Mä en nyt tiedä voinko vastata kysymykseesi kun omat tulot 2100 nettona ja miehen 4000 e

Vierailija
51/72 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä aika nopeastikin tuo nettotulo täyteen. Alle 3 tonnin palkalla jää jo kaksi tonnia netto per henkilö. Ei sillä pk-seudulla vielä juhlita, äkkiä puolet menee lainoihin, pääomitettuna äkkiä se viishunttii kuussa autoon (toisin kun asunnon, auton arvo laskee vaikkei sitä ajaisikaan), sama 500 ruokaan, pari sataa keskimäärin harrastuksiin ja vaatteisiin, muutama satanen säästöön. Ja se oli siinä.

Vierailija
52/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ymmärtänyt kysymystä. Tarkoititko että jos sinä ja puolisosi tienaatte yhdessä sen 4000 e nettona vai molemmat yhteensä sen 8000e?

Mä en nyt tiedä voinko vastata kysymykseesi kun omat tulot 2100 nettona ja miehen 4000 e

No jos teillä menee pari tonnia lainoihin, niin sitten. Kun ajatus oli, että lainat jää tästä pois, että mitä sillä neljällä tonnilla saa jos siitä ei tarvitse lainoja maksella.

Vierailija
53/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

4000e on ihan hirveä määrä rahaa, en kyllä tiedä mitä ostettaisiin jos niin paljon saataisiin.

Meillä miehen kanssa nettotulot yhteensä 2000e ja tässä on lapsilisät mukana.

Vierailija
54/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mielenkiintoinen aloitus!

Meillä nettotulot nyt 9000, mutta lapsia on kuusi kotona. Asumiseen menee 2000, jää 7000. Ruokaan, vaatteisiin ja lasten harrastuksiin menee iso summa.

Jos olisimme kahdestaan eikä asumiskuluja tarvitsisi huomioida, eläisimme tuolla 4000 eurolla kahdestaan tosi leveästi. Autoon 500, arkiruokaan 500 ja 3000 jäisi ravintolaan, harrastuksiin, vaatteisiin, matkoihin, lahjoihin jne.

Vierailija
55/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu taas täynnä yli 10 bruttona tienaavia 😅 Ne on kaikki täällä AVllä.

Vierailija
56/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä keskusteluja on aina hauska lukea ihmisenä joka saa alle kaks tonnia käteen kuussa

Ammatinvalintakysymys

Vierailija
57/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei osaa enää kuvitella, kun lapset on lentäneet pesästä ja ollaan +50 pariskunta jolla noin 12.000 nettotulot kuukaudessa. Varmasti 4.000 nettotuloillakin pärjää, jos asuu vähän vaatimattomammin eikä haaveile isosta säästövarallisuudesta.

Millainen omaisuus teillä on, vai onko kaikki palkkatuloa? Mulla on yli miljoonan omaisuus ja nettotulot palkan kanssa 3 800 (ilman osinkoja, joita nyt tulee nihkeästi. 2019 osingot olivat ennen veroja 15 000)

Vierailija
58/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4000e on ihan hirveä määrä rahaa, en kyllä tiedä mitä ostettaisiin jos niin paljon saataisiin.

Meillä miehen kanssa nettotulot yhteensä 2000e ja tässä on lapsilisät mukana.

Minusta tää on se aika normi.

Itsellä tosiaan perinnön ansiosta nettotulot palkan kanssa 3800 ja se on mielestäni hirveän paljon, varsinkin siihen nähden, että teen osa-aikaa ja olen voinut aina muutenkin ottaa elämässä rennosti. Säälin uraohjuksia, joiden pitää raataa ison palkkansa eteen.

Varallisuuttani voisi viilata vielä tuottavammaksi ja se onkin tekeillä vielä.

Vierailija
59/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä keskusteluja on aina hauska lukea ihmisenä joka saa alle kaks tonnia käteen kuussa

Niin on, tulot alle 1200 kk kaikki maksan itse.

Vierailija
60/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei osaa enää kuvitella, kun lapset on lentäneet pesästä ja ollaan +50 pariskunta jolla noin 12.000 nettotulot kuukaudessa. Varmasti 4.000 nettotuloillakin pärjää, jos asuu vähän vaatimattomammin eikä haaveile isosta säästövarallisuudesta.

Millainen omaisuus teillä on, vai onko kaikki palkkatuloa? Mulla on yli miljoonan omaisuus ja nettotulot palkan kanssa 3 800 (ilman osinkoja, joita nyt tulee nihkeästi. 2019 osingot olivat ennen veroja 15 000)

Nuo ovat palkkatuloja. Pääomatulot vaihtelee osittain osinkojen mukaan varsinkin nyt korona-aikana. Vuokra- ja osinkotuotot ovat noin 25.000 - 40.000 euroa vuodessa. Aika iso osa sijoituksista on kuitenkin etf- ja kasvurahastoissa.