Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon teillä oli lapsuudessa ruutuaikaa ja mitä teitte sillä?

Vierailija
02.04.2021 |

Laittakaa myös vuosi, jolloin katsoitte/pelasitte, jos vaan muistatte.

Itse olen syntynyt 1988 ja muistan tv-peli-Hugon, PC-pelit Ducktales, Keen, Treehouse ja tietty Packman.

Meitä ei rajoitettu, koska emme me olleet ruudulla kun ehkä makaimissaan tunti päivässä :D

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkarissa alkoi ohjelma kuudelta ja loppui kymmenen aikoihin. Kanavia oli ensin kaksi ja sitten kolme.

Ei ollut ruutuaikaongelmia 😂

Vierailija
2/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut ruutuja, paitsi telkkarista viimein pikkukakkonen ja sekin oli liian "vauvamainen" tokaluokkalaiselle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruutuaikaani ei rajoitettu. Katsoin mitä tv:stä sattui tulemaan, samoja VHS:iä moneen kertaan ja tietokoneella pelasin niitä vähiä pelejä mitä sattui olemaan. Vm-87

Vierailija
4/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain katsoa vai pikkukakkosen ja joskus formulat

Vierailija
5/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt 1990. 

Ruutuaikaa ei rajoitettu meillä eikä kenenkään kaverini luona.

Nes löytyi monelta mutta siitä huolimatta että pelattiin isolla kaveriporukalla aina ahkerasti kenen luokse sitten milloin satuimmekaan kokoontumaan tuli myös leikittyä tosi paljon ulkona perinteisiä lekikkejä kuten kirkonrottaa jne ja talvisin lumisotaa ja rakenneltiin lumilinnoja.

Vierailija
6/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MTV oli päällä 18-23 ja aamulla ennen kouluun lähtöä.

Vierailija
7/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkarista katsoin ehkä yhden tunnin jakson illassa. 80-luku.

Vierailija
8/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin katsoa videoita ja pelata 64:lla niin paljon kuin haluttiin. Joskus 90-luvun alussa.

Vierailija
9/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokonepelejä niin paljon kuin hanuri kesti ja telkkarista lastenohjelmia. Leikittiin kyllä ulkonakin ihan reippaasti.

Vierailija
10/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1974 ja telkkaria ei paljoa katsottu, joten mitään aikoja sille ei ollut. Olin lukutoukka ja luin omassa huoneessani hyvin paljon. Kaverilla oli 64 ja sillä pelasimme tuntikausia, mutta olimme myös ulkona paljon.

Ja ai niin, pelasin kyllä elektroniikkapelejä paljon. Vaihtelimme pelejä kavereiden kanssa ja sen ääressä meni tunteja. Ostin myös pelikoneen, jossa oli Tetris ja se toimii vieläkin, vaikka on jo ainakin 30 vuotta vanha.

Vierailija
11/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut ruutuaikaa, kun ei ollut muuta ruutua kuin ikkunaruudut.

Kun telkkari tuli meille 1963, olin jo teini-iässä, mutta silti en saanut katsoa kaikkia ohjelmia. Mieleen muistuu, kuinka kerran telkussa näytettiin synnytystä. Äiti kuuli selostuksen keittiöön ja ampaisi vauhdilla olohuoneeseen telkkarin eteen leveine perineen. Kuvitteli raukka, että saan tietää jotain sopimatonta! Olisin ymmärtänyt tuon reaktion, jos alle kouluikäinen pikkuvelikin olisi ollut katsomassa.

Vierailija
12/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoittomattomasti. Syntynyt 1985.

Telkkari, videoita ja tietokoneella pelaamista. Osasin tv:n ohjelmaoppaan ulkoa joka viikko. Onneksi luin myös paljon kirjoja.

Olin lihava lapsena ja ison osan aikuisuutta. Lapsena tuntui kivalta, nyt ajattelen, että olisi ollut hyvä, jos johonkin liikuntaan olisi kannustettu.

Vierailija
13/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut rajoittaa, kun kanavia oli ensin kaksi (sitten teini-iässä peräti neljä). Telkkareita oli yksi ja ohjelmia ylipäätänsä tuli vain iltaisin. Ei sieltä niin paljon katsottavaa tullut, että olisi tarvinnut rajoittaa.

Vierailija
14/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvittu mitään ruutuaikaa kun oli pelkkä tv, siinä kaksi kanavaa, ja lastenohjelmaa tuli viikonloppuaamuisin jotain about tunnin.

Vierailija
15/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -93, ei ollut ruutuaikaa. Pelasin esim. Crashia, marioita, jotain mikki-peliä, donkey kongia, hugoa jne. Telkkarista katsoin lastenohjelmat aamuisin ja kesälomilla kaikkia turhia visailuohjelmia.

Vierailija
16/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 10 vuotias kun meille tuli ensimmäinen mustavalko -TV . Siitä katoin iltaisin Pikku- Kakkosen.

Joten ruutuaikaa oli puoli tuntia vuorokaudessa, 10 vuotiaasta eteenpäin.

Vierailija
17/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppäsimme pihalla ruutua. "Muurahainen" oli kyllä kivempi. Ajan rajoitti äiti viheltäen kimakalla partiopillillä ikkunasta kun ruoka oli valmis.

Ikkunaruudut pestiin keväällä.

Suklaapiirakka leikattiin ruuduiksi.

Ruutuja tulee pellistä rajallinen määrä. Sitä rajoittavat fysiikan lait. Mitä pienempiä ruutuja leikkaa, sitä enemmän niitä tulee. Piirakkaa on silti sama määrä. Sen ymmärtää lapsikin.

Luistinrata on tavallaan ruutu. Sitä rajoitti joka reunasta nurtsi. Talvella rataa rajoittivat lumikinokset.

Pihalla oli katuruutuja. Ne eivät loppuneet. Jos haluttiin erilaisia ruutuja ne piirrettiin hiekkatiehen kengänkärjellä.

Ruutuhommat ja muut leikit loppuivat viimeistään kun tuli pimeää ja kylmä. Oli aika sanoa hei hei ja mennä sisään. Huomenna jatkuu.

Sisällä isä katsoi Urheiluruutua. Se kesti jotain vartin paikkeilla. Hyvin rajallinen. Sen jälkeen tv-ruudusta tuli joskus hyvä leffa, jonka koko perhe katsoi. Leffan loppumisen huomasi lopputeksteistä ja viimeistään siitä, kun ruutuun tuli teksti 'The End'. Yleensä leffan käänteistä huomasi, milloin se on loppumaisillaan. Mikäli ei vieläkään tajunnut, asiassa auttoi ohjelmanlukija, joka ilmoitti tv-ohjelmien päättyneen siltä päivältä. Lopuksi hän luki illan mietelauseen tai soi lyhyt kappale. Kerran ohjelmanlukija sanoi ruudussa vahingossa, että "nyt esiintyy Mauno Koivisto" ja korjasi "anteeksi, Mauno Kuusisto". Kaikki nauroivat. Maanantaina koulussa naurettiin lisää.

Kun telkkariin tuli muurahaisia joita jotkut sanoivat lumisateeksi, niitä katsottiin hetki ennen kuin telkkari suljettiin.

Tällaisia ruutuja oli lapsuudessani.

En ole koskaan ennen tullut ajatelleeksi ruutuja ryhmänä. Joten kiitos kysymyksestä.

Kiinnostavinpia ruutuja mielestäni olivat kirjat. Mummilla oli myös neliskulmaiset mustat lasilautaset, jotka olivat hienoimmat.

Niiltä täytekakun syöminen oli kivointa. Mummi ei kitsastellut kakun kanssa. Kun mentiin kylään, mummi oli leiponut kakkupohjan. Hän leikkasi sen halki isolla veitsellä. Se täytettiin yhdessä ja kuorrutettiin kermavaahdolla. Koristeita laitettiin kauden mukaan. Pääsiäisenä munia.

Vierailija
18/18 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 1989-syntynyt, ei rajoitettu. Mulla meni helposti yli 12 h pleikkarin ääressä, sitä ennen nintendot sun muut.