Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset jotka ei ymmärrä lapsiperhe-elämää

Vierailija
02.04.2021 |

En tiedä olenko vaan herkkänahkainen, mutta mua harmittaa tämä. Meidän elämä on aika vilkasta ja tapahtumarikasta, kun on kolme alle kouluiläistä lasta, kaksi koiraa, lampaita ja kanojakin. Meteliä piisaa ja vilskettä. Onneksi ollaan maalla niin naapurit ei valita... Mikään ei ole tiptop kuosissa sisällä, eikä pihallakaan.

Lähipiirissä vain lapsettomia, ja max. yhden rauhallisen lapsen vanhempia. Meillä käydessään jotenkin vähän pyörittelevät silmiä ja puoliksi hyväntahtoisesti huokailevat, että ai kauhee mitä menoa ja meininkiä. Ihan kun tämä olisi joku sirkus. Meillä kyllä kasvatetaan lapsia parhaamme mukaan, sääntöjäkin on. Mut silti, kolmesta pienestä lähtee menoa ja meininki yltyy välillä tosi nopeasti. Ja nämä yhden lapsen vanhemmat ihmettelee, että kyllä heidän lapset viihtyy palapelien ääressä hiljakseen, tai kirjojen parissa. Noh, niin meilläkin ehkä 2min.

Tuntuu aina että olen maailman huonoin kasvattaja ja äiti, kun eihän nämä ikinä pysy samalla tavalla ”hanskassa” kun nämä ainokaiset lapset. Nämä villitsee toinen toisiaan ja elämä näyttää ihan sekoilulta välillä. Ja heidän näkemys on, että kaikki on vanhemmista kiinni. Minusta ihan höpöhöpöä, kyllä on ihan eri asia jos kotona on vaan yksi lapsi, eikä useampaa lyömässä ”viisaita päitä yhteen”.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei.

Kuulostaa kuitenkin että teillä on ylivilkasta.

Vierailija
2/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa vertailemasta niin pääset paljon vähemmällä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä, yhdelle lapselle on helppo olla äiti, aina voi ottaa lapsen mukaan kaikkialle ja on aina aikaa sen verran että vastaa kysymyksiin.. Kun lapsia on useampia he tappelee huomiosta.. Eikä heidän kanssaan ole helppoa kulkea, yks haluaa yhteen suuntaan ja toinen toiseen, eikä kaikkia voi kantaa yhtäaikaisesti..

Vierailija
4/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, mulla kolme lasta, eikä meidän elämä ole ns sirkus tyyppistä kuin todella harvoin. Eli kyllä ne viihtyy palapelejäkin tehden :)

Vierailija
5/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä nyt ymmärtää se toinen näkökulma. Kolme villiä lasta ja kaikki eläimet päälle todellakin on sirkus! Ei se silti tarkoita, että olisitte huonoja vanhempia. Muut vain ihmettelevät miten jaksatte sellaista.

Koska oma valintahan se on. Kolme lasta ja eläimet.

Ehkä huomaat joskus saman, kun omat lapset ovat jo isoja fiksuja koululaisia ja käytte kylässä perheessä, jossa on pikkulapsia. Itsellä jo parin tunnin visiitin jälkeen korvat kaipaavat lepoa.

Vierailija
6/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo välttämättä ole mitään paheksuntaa tms. Tulkitset sen ehkä itse nyt väärin? Perheissä, joissa on useampi lapsi ja eläimiä, on elämää.

Meillä on kaksi lasta eikä eläimiä. Tuttavapiirissä on kuitenkin hyvinkin suuria perheitä 5-9 lasta. Minusta on hyvin luonnollista, että heidän elämänsä vaikuttaa minun silmiin kaaottiseltakin. En haluaisi elää kuten he, mutta en ole koskaan ihmetellyt heidän vilskettä ja kodin sotkuja.

Vierailija
7/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina hiljaista, siis aina. Rauhallista. Aina. Meillä ei ole lapsia, eikä tule. Se on valtava ero siihen, että taloudessa on edes yksi lapsi.

Vierailija
8/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikea perhemalli on... mikä?

Vierailija
9/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lapsen vanhemmat on monesti vähän innokkaita neuvojia. Mut kokemus vaan siitä yhdestä ja ainoasta.

Vierailija
10/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden lapsen vanhemmat on monesti vähän innokkaita neuvojia. Mut kokemus vaan siitä yhdestä ja ainoasta.

No itse en ainakaan lähde ketään neuvomaan yhde lapsen äitinä ( ja leskenä ja yh-äitinä) enkä lähtisi vaikka olisi yhtä iso perhe mikä minulla lapsuudenkodissani oli ( kuusi lasta). ei mikään perhemalli tai lapsiluku ikinä ole kuitenkaan verrannollinen suoraan vaikka olisi samakin lapsimäärä. Mutta joillain ihmisillä on pätemisen tarve.

Vierailija
11/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otat muiden kommentit paheksuntana?Meillä on yksi lapsi joka toinen viikko ja on ihan sirkusta siinäkin. Enemmänkin sympatiana ja jaksamisen arvostuksena pitäisi ottaa.

Vierailija
12/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ymmärrän. En vain pidä.. On ihan kamalaa ja rasittavaa kyläillä tuollaisissa perheissä.

Vierailija
13/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jotenkin tuntuu että meidän tapa elää on jotenkin niiiin erikoinen ja normeista poikkeava toisten mielestä. Jo se että asutaan tosi korvessa, ja siihen päälle lapsikatras ja eläimet. Että miten kukaan mitenkään jaksaa ja viitsii pyörittää tämmöistä ”sirkusta”, kun helpommallakin pääsisi. Mutta meille tämä on ihan tavallista ja hyvää elämää, ei mitään kauheaa suorittamista ja lapsiperhekaaosta, vaikka ehkä toisten silmään siltä näyttää.

-ap

Vierailija
14/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta ap:n elämä kuulostaa aivan helvetilliseltä. En kestäisi tuollaista sirkusta edes paria tuntia. Kolme huutavaa ja melskaavaa alle kouluikäistä, eläimiä, kotityöt ja mahdollisesti vielä palkkatyö tuohon päälle...juu ei.

Vierailija
15/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, silmien pyörittely ei ole kohteliasta eikä ystävällistä. En tiedä missä tilanteessa saat noita neuvoja, että laita lapset palapelien ääreen? Oletko itse valittanut meteliä ja menoa? tai sanonut jotain, jonka voi tulkita neuvojen pyytämiseksi? Muuten sekin on epäkohteliasta.

Sitten on se toinen puoli, että lasten kuuluu oppia antamaan rauha sisarukselle. Jos teillä joku tekee sitä palapeliä, ja toinen villitsee, niin villitsijä pois. Teette monella tapaa karhunpalveluksen, jos lasten ei anneta oppia rauhoittumista ja keskittymistä niin leikkeihin kuin muihin tehtäviin. Vai käytätkö sitten aikanaan tuota samaa tekosyytä tekemättömille läksyille, kokeisiin lukemattomuudelle yms? Kun ei lapsi voi tehdä, kun toinen villitsee?

Vierailija
16/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jotenkin tuntuu että meidän tapa elää on jotenkin niiiin erikoinen ja normeista poikkeava toisten mielestä. Jo se että asutaan tosi korvessa, ja siihen päälle lapsikatras ja eläimet. Että miten kukaan mitenkään jaksaa ja viitsii pyörittää tämmöistä ”sirkusta”, kun helpommallakin pääsisi. Mutta meille tämä on ihan tavallista ja hyvää elämää, ei mitään kauheaa suorittamista ja lapsiperhekaaosta, vaikka ehkä toisten silmään siltä näyttää.

-ap

No jos se on teidän mielestä hyvää elämää ja haluatte tuollaista elämää elää, miksi sua kiinnostaa mitä kukaan muu ajattelee? Mulle on ihmiset ihmetelleet mun elämänvalintoja (ei lapsia, hyvin vapaata taidepainotteista elämää), eikä mua kiinnosta palaakaan mitä muut ajattelevat. Siinähän ihmettelevät. Viittaa kintaalla tuollaisille ja keskity siihen teille parhaaseen elämään. :)

Vierailija
17/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti puututaan lasten touhuihin, mutta jokainen useamman lapsen vanhempi tietää ettei joka paikkaan repeä samaan aikaan.

Vierailija
18/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko teillä siellä homma hanskassa? Totteleeko lapset tarvittaessa? Osaavatko rauhoittua ollenkaan ja olla keskenään? Vai pyörittävätkö siellä aikuisia ja koko arkea yhtenään? Saatteko eläimet hoidettua asianmukaisesti? Onko paikat törkyisiä ja sotkuisia? Pystyttekö pitämään säännölliset ruokailu- ja nukkumaanmenoajat?

Olen nähnyt niitä perheitä, joilla yksikin lapsi pyörittää sekä vanhempia, että vieraitten kyläilytilannetta. Lapsi tai lapset ovat niitä ainaisen shown päätähtiä, joita yleisönä siinä sitten ihaillaan ja jotka jatkuvalla huomionhaullaan riivaavat  kaikin keinoin aikuisia. Aika meneekin paimentamiseen ja vahtimiseen, että pysyvät ylipäätään hengissä.  "Nukuttaminen" kestää tunteja ja lapsi juoksuttaa hakemaan mehua ym, ja vanhempihan hakee. Seuraavaksi sokeroituna kiipeillään seinille ja kiljutaan puoleenyöhön. Aikaa ei jää parisuhteelle, saati vieraille tai illan viettoon aikuisten kesken. Adhd saadaan lapsille aikaan kyllä viimeistään liiallisella sokerilla, puhelimen/tabletin räpläämisellä ja johdonmukaisen vanhemmuuden puutteella. Jos ei vanhemmillakaan ole elämänhallintaa, niin miten ihmeessä sitä kehittyisi lapsille? 

Jos kuullostaa tutulta, niin päänpudisteluja ei kannata ihmetellä. Syytä olla kiitollinen, jos sentään vielä vieraita käy. Itse lopetin kyläilyt, koska ei kiinnosta mennä mukaan palvelemaan muitten lapsia tai seuraamaan lastennäytelmiä.

On siis niitäkin nähty, joilla on useampi lapsi, mutta ei jokapäiväistä sirkusta.

Vierailija
19/19 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Luulen että tapanne elää ja olla ei ole kenestäkään kovin erikoinen vaan kyse on nyt sinun omasta tunteesta niin kuin itsekkin totesit "jotenkin tuntuu että meidän tapa elää on jotenkin niiiin erikoinen ja normeista poikkeava".  Lopeta muiden miettiminen, lupaan että helpottaa välittömästi. Harvalla meistä on aikaa miettiä muiden lapsilukua, elämäntapaa tai kotieläimiä.