Miksi monille on niin vaikeaa noudattaa oikeanpuoleista liikennettä jalankulkuväylällä?
Kävelin, minä mies, kävelytien oikeaa reunaa. Vastaan täsmälleen samalla kohtaa väylää sauvakävellyt ikäiseni nainen tuhahti kohdalleni päästyään, että "ai minunko tässä siis pitää väistää?!". Vastasin, että kyllä vain, oikeanpuoleinen liikenne. "Höpö höpö", vastasi hän. - Mikä näiden yksinkertaisten sääntöjen noudattamisessa on niin vaikeaa? Vastatkaahan te, jotka katsotte olevanne aina oikeutettuja valitsemaan kaistanne!
Kommentit (72)
Aloittajan ydinkysymys lienee, kumpi on väistämisvelvollinen, kun kohdataan vastakkain. Onko tähän olemassa sääntöä?
Täysin asiaton aloitus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelytiellä saa kävellä kumpaa puolta haluaa -ei VOI olla noin vaikeaa.
Kyllä, säännöt ovat muuttuneet jo aikoja sitten.
Nykyään saa kävellä kummalla puolella tahansa, kunhan kulkee sivulla, ei keskellä.
Ite kävelen 10 kilsaa päivässä ja väitä, että 80% kulkee oikeaa linjaa pitkin.
Jos on maalaisjärkeä ei tarvi turvautua jonkun juntin kirjoittamaan tekstiin.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan ydinkysymys lienee, kumpi on väistämisvelvollinen, kun kohdataan vastakkain. Onko tähän olemassa sääntöä?
Fiksumpi väistää, eli ei siis välttämättä se mies!
Fiksumpaa olisi kun kaikki kävelisi vasenta reunaa.
Komppaan 23:a. Olen paljon kävelevä koiranomistaja, ja kyllä suurin osa tuntuu menevän oikeassa laidassa. Itse kuljen oikeassa laidassa kävelytiellä ja sitten taas vasemmassa laidassa autotiellä ja yhdistetyllä kävely- ja pyöräilytiellä, koska silloin näkee vastaantulevat, nopeammat kulkuneuvot paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kävelytiellä ei ole mitään oikeanpuoleista liikennettä. Minuakin se tavallaan ärsyttää kun yhdistetyillä pyörä- ja kävelyteillä saa pyörällä väistellä kaikkea mahdollista - ihmiset ovat ihan missä sattuvat koiraflexit pitkinpoikin - mutta näin se vain menee.
Kysymys kuuluu, miksi kävelytiellä ei liikennesäännöissä edellytetä oikeanpuoleista liikennettä. Väitän, että jos edellytettäisiin, moni tilanne selvenisi. Suomalainen tarvitsee selvät säännöt joka tilanteeseen, näin pääsee vähemmällä, koska emme ole mestareita joustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kävelytiellä saa kävellä kumpaa puolta haluaa -ei VOI olla noin vaikeaa.
Liikenteen sujuvuuden kannalta on parempi että kävelijät kulkevat kävelytien oikeaa laitaa eikä silloin tarvitse erikseen arvuutella kummalta puolelta vastaantulijat väistävät toisensa. Jalkapallossa klassinen vartaloharhatus muuten perustuu siihen että toinen arvioi tilanteen väärin ja harhauttaja pääsee hänen ohitseen. Jos tästä korona-ajasta turvaväleineen seuraa jotain hyvää, niin ehkäpä ne kovapäisimmätkin ymmärtävät oikeanpuolisen liikenteen edut jalankulkijoidenkin osalta.
Jotkut ilmeisesti kulkevat sitä tien vasenta laitaa perustuen siihen vanhaan ajatukseen että jalkakulkija näki sitten vastaantulevan auton kävellessään tien pienarta pitkin. Nykyisin useimmat kävely- ja pyörätiet ovat selvästi erotettu autoliiikenteelle tarkoitetuista teistä. Kun kyse yhteisestä jalankulkijoille ja pyöräilijöille tarkoitutesta kulkuväylästä kuten sillan yli vievästä tiestä, niin silloinkin kannattaa pysyä oikeassa laidassa eikä hortoilla keskellä tiellä. Polkupolkupyöräilijänkin kannattaa väistää edessä menevää jalankulkijaa, sillä hänelle kävisi kaatuessa luultavasti huonommin kävelijälle. Pyöräiijän on myös helpompi ohittaa jalankulkija kun tämän liikerata on ennakoitavissa eli hänen pysyy siellä tien oikeassa laidassa ollessaan selin pyöräilijään nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikompi väistää, ei ole vaikeaa.
Miten siis mielestäsi ap:n ja vastaantulijan olisi pitänyt toimia?
No jos kumpikaan ei mielestään ollut heikompi, eikä siis väistä, kävelevät osallistujat toisiaan päin ja katsotaan kumpi on vahvempi.
Kävellä saa kummalla puolella vaan. Se väistäköön kellä on helpompaa. Ei ole niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Fiksumpaa olisi kun kaikki kävelisi vasenta reunaa.
Miksi autoliikenteessäkin ei sitten siirrytä vasemmanpuoleiseen liikenteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelytiellä ei ole mitään oikeanpuoleista liikennettä. Minuakin se tavallaan ärsyttää kun yhdistetyillä pyörä- ja kävelyteillä saa pyörällä väistellä kaikkea mahdollista - ihmiset ovat ihan missä sattuvat koiraflexit pitkinpoikin - mutta näin se vain menee.
Kysymys kuuluu, miksi kävelytiellä ei liikennesäännöissä edellytetä oikeanpuoleista liikennettä. Väitän, että jos edellytettäisiin, moni tilanne selvenisi. Suomalainen tarvitsee selvät säännöt joka tilanteeseen, näin pääsee vähemmällä, koska emme ole mestareita joustamaan.
Tosi hyvä pointti! Kun sääntöä ei ole - se ei ole mikään "sääntö" että saa kävellä kummalla reunalla vain - pääsee aina joku marisemaan ettei vastaantulija väistänyt. Vastaantulijanhan se tietenkin kuuluu tehdä!
Minä kävelen kahden koirani kanssa aina sillä puolella, joka ei ole ajoradan vieressä. Ihan sama minulle, mitä joku vastaantulija tuhisee. Kävelee päälle sitten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävelen kahden koirani kanssa aina sillä puolella, joka ei ole ajoradan vieressä. Ihan sama minulle, mitä joku vastaantulija tuhisee. Kävelee päälle sitten vaan.
Törmään kaltaisiisi kävelylenkeilläni lähes päivittäin. Kai koiranomistajat sitten ovat ne, jotka saavat valita reittinsä ja kaistansa, muut mukautuvat. Hyvä me!
Vierailija kirjoitti:
Keskiaikainen sääntö: kun kuljet tien oikeaa laitaa, kohtaat vastaantulijan kilpikäden puolelta, jolloin oikean käden miekkakättä voi pitää taaempana valmiina etenkin jos ei ole varma tuntemattoman hyvistä aikeista.
Kävelijät voivat valita, kummassa laidassa kävellä, pyöräilijöillä on oikeanpuoleinen liikenne.
https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Materiaali…
Vierailija kirjoitti:
Kävelijät voivat valita, kummassa laidassa kävellä, pyöräilijöillä on oikeanpuoleinen liikenne.
https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Materiaali…
Ihan hyvä, ettei joka asiasta ole Suomessa pilkuntarkkaa määräystä! Kävelytielle kyllä mahtuu.
Saman asian olen pistänyt merkille kun olen alkanut tekemään neljä kävelylenkkiä viikossa.
Oikealta väistetään, mutta moni vastaantulevista yrittää yllättävän pitkään kulkea sitä oikeaa laitaa.. Yleensä väistän vain jos vastaan tulee koira ja se selvästi haluaa kulkea maan päällä haistellen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkevää. Koirat pääsevät nuuskimaan tienvarsipuskia, eivätkä tien poikki pyrkiessä estä hihnoilla kulkua ohittajilta.
Tässä asiassa pitäisi olla selkeämmät säännöt. Varsinkin ruuhkaisissa osissa kaupunkia tulee jatkuvasti ongelmatilanteita, kun ei ole sääntöä, kummalla puolella kävellä ja kumman kuuluu väistää. Suurin osahan noudattaa oikeanpuoleisen liikenteen sääntöjä, mutta osa ei ja ne kyllä sekoittavat liikenteen sujuvuutta. Välillä saa kulkea melkoista siksakkia ja silti meinaa tulla törmäyksiä.
Tätä ihmettelen myös. Joka päivä lenkillä tulee joku (yleensä useampi) vastaan, joka kulkee autotien oikeaa laitaa.