Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ei tunnu ymmärtävän, että adoptoidut lapset pitää vanhempiaan niinä ns. oikeina vanhempinaan, ei biologisia

Vierailija
02.04.2021 |

Miksi niin?

Pikkusisarukseni on adoptoitu perheeseemme 4-vuotiaana ja sitä aiemminkin hän oli ollut hyvin paljon tekemisissä perheemme kanssa, oikeastaan jo perheenjäsen. Biologisesta isäänsä hän ei muista lainkaan, koska on ollut vauva hänen kuollessaan. Biologisen äitinsä toki muistaa jotenkuten, mutta ei hänellä kauhean paljoa ole muistikuvia ajalta ennen adoptiota.

Mutta siis itse asiaan. Adoptio siis tapahtui aikoinaan ja vuosien kuluessa suurin osa ihmisistä toki tottui tilanteeseen. Niinkuin myös tämä sisarus itse, joka on lähes koko elämänsä ollut osa perhettämme ja kutsunut samoja vanhempia vanhemmikseen, kuten me muutkin sisarukset. Toki hän tietää faktat menneisyydestään ja biologisista vanhemmistaan, muttei itse ole ollut niistä juuri kiinnostunut, koska niissä ei oikeastaan mitään ns. epäselvää ole.

Sen sijaan jotkut varsinkin ei niin läheisistä ihmisistä tuntuu ottaneen asiakseen aina muistutella häntä itseään, meitä sisaruksia tai vanhempia siitä, että yksi meistä on adoptoitu ja sanomisillaan korostaa asiaa. Sisaruksestani he puhuvat "adoptiolapsena", vanhemmistamme "adoptiovanhempina". Lisäksi ehkä oudoin asia on se, kun nämä ihmiset alkavat puhua sisarukselleni "niin niin, mutta siis ne sinun OIKEAT vanhempasi...", tarkoittaen tämän biologisia vanhempia. Tosin yleensä sisarukseni hymähtää tähän vain, että hänen oikeat vanhempansa ovat kyllä isän läsnä edelleen hänen elämässään. Mikä myös tuntuu hämmentävän joitain ihmisiä. Jotkut jopa jäävät jankkaamaan, että eiei, kun ne oikeat biologiset vanhemmat...

Juu, kaikki perheessämme tietävät taustat, kuten myös suurin osa läheisistä ja perhetutuistamme. Mutta miksi joillain ihmisillä tuntuu olevan jokin tarve korostaa asioita näin?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, luulisi aikuisten ainakin ymmärtävän eikä muistuttaa tosta asiasta mistä ei ole mitään hyötyä edes.

Siis nämä aikuiset nimenomaa ovat olleet niitä huomauttelijoita. Lapsille sen sijaan asia tuntui aina olevan ihan ok kertaselityksellä.

Huomauttelijat nykyään ikäluokkaa 70-80+?

Vierailija
22/26 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmm, aika sama kokemus. Kutsun isäkseni isäpuolta, joka adoptoi minut ollessani 3v. ja biologinen isä oli narsistinen kusipää. Yksi kaveri joka aina riiteli oman isäpuolensa kanssa ja kantoi tälle kaunaa vanhempiensa erosta jaksoi aina myös muistuttaa minua siitä, miten isäni ei ole biologinen isäni. Onneksi se kaverisuhde jäi lukion jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli koulutoveri, joka oli adoptoitu vauvana perheeseensä. Joskus aikuisena tuli asiasta jotain puhetta ja hän kysyi, tiesinkö silloin kouluaikaan, että hän oli adoptoitu, kun en koskaan ilmaissut sitä. Kerroin, että sain tietää asian jo alaluokilla, mutta minulle ei asialla ollut sen suurempaa merkitystä. Hän oli pelkästään hyvä kaveri. Hän ei muuten tiennyt biologisista juuristaan mitään, eivät todennäköisesti hänen vanhempansakaan. Vasta keski-ikäisenä hän sai tietää äitinsä nimen ja missä tämä oli asunut, kun äidin sisar kuoli ja jätti kaverilleni perintöä. Äidiltä ei ollut jäänyt mitään jaettavaa hänen kuollessaan. Äidin hän siis sai tietää, mutta isästä ei ollut kenelläkään mitään tietoa.

Noista asiattomista aikuisten kommenteista tulee mieleeni yksi itseäni koskeva. Olen ns. uusperheen lapsi. Kun toinenkin vanhemmistani oli kuollut, niin joku kaukaisempi tuttava oli kysynyt serkultani, että eikös siinä perheessä ollut jonkunlainen kasvattilapsikin minua tarkoittaen. Kun se kerrottiin minulle (miksi muuten?), riipaisi se uskomattoman syvältä. En olisi etukäteen voinut kuvitellakaan, miten paljon se koski, kun joku minulle täysin tuntematon ihminen laukoo tuollaisia julki. Se oli yllättävää siinäkin mielessä, että olin silloin jo ylemmässä keski-iässä ja saanut kuulla yhtä ja toista itsestäni ja muistakin. Mutta kaikilla ei vain tunnu olevan sitä sydämen sivistystä. Annettakoon heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä tekevät.

Vierailija
24/26 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös adoptiolapsi ole perheessään ihan samassa asemassa kuin biologiset lapset? Ja eikö adoptiossa menetä perintöoikeuden biologisiin vanhempiin?

Vierailija
25/26 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toiset ihmiset kuvittelevat, että niillä on oikeus päättää, miksi kuka ketäkin perheessään kutsuu?

Vierailija
26/26 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhäisteini-iässä minulle selvisi sanoisin puolivahingossa biologisten vanhempieni taustat ja henkilöllisyys. Biologinen äiti oli ihan ns. perustyyppi, mutta biologinen isä oli rikollinen, jonka tekemisistä on uutisoitu useampaan kertaan. Pakko sanoa, että olisin mieluusti voinut elää edelleen ilman tätä tietoa ja olin paljon onnellisempi elämässäni, kun en tiennyt tästä aiheesta mitään. Tämän asian selviämisen jälkeen sain aika pahat identiteettikriisit ja kärsin ahdistuksesta. Aluksi tuntui, että en voisi edes elää sen asian kanssa. Nyt parikymppisenä olen tämän noin kymmenen vuoden ajan yrittänyt rakentaa itseäni uudestaan, huolimatta siitä mitä nyt tiedän taustastani. Nyt lähempänä kolmeakymppiä alkaa tuntua, että elämä alkaa vähitellen olle jokseenkin ok. Suurena tukena tässä kaikessa on ollut vanhempani ja sisarukseni. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että olisin ollut paljon onnellisempi tietämättä biologisista vanhemmista yhtään mitään.

Niin, joskus biologisten vanhempien tuntemisesta on vain haittaa. Siksi on erittäin kummallista, miten vahvasti monelta taholta toitotetaan biologisten vanhempien tärkeyttä myös adoptoiduille.