Ilta-Sanomien muoti-juttu pisti ajattelemaan...
Siinä ilta-sanomien väilehdessä oli aika raju juttu pikkutyttöjen pukeutumisesta...
Nykymaailman teollisuus kun valmistaa pikkutytöille minihameita, pikkutoppeja ja muita paljastavia vaatteita. Miksi? Koska pikkutytöt haluavat pukeutua kuin idolinsa (Paris Hilton, Britney Spears, Christina Aquilera ym). Tietenkin vaateteollisuus vastaa markkinoiden kysyntään...
Eiväthän nuo pikkutytöt itse tajua pukeutuvansa seksikkäästi - he pukeutuvat, kuten idolinsa. Mutta miehet, pojat ja etenkin ne pedofiilit tajuavat.
Jäin miettimään koulujen vastuuta asiasta. Eikö olisikin helppoa, jos koulut yksinkertaisesti kieltäisivät minihameet ja esim. olkapäät ja navan paljastavat paidat? Mitä mieltä vanhemmat yleisesti ottaen olisivat tällaisesta?
Tulisiko tuollaisista rajoista samanlainen kohu, kun aikanaan kännyköiden rajoittamisesta kouluissa?
Kouluthan eivät näille vuosikymmenille asti ole joutuneet pahemmin puuttumaan lasten pukeutumiseen, joten ei siellä välttämättä osata edes suhtautua tällaiseen. Miten rajoittaa? Mitä rajoittaa? Uskalletaanko sellaiseen ryhtyä?
Haluaisinkin nyt hieman keskustelua aiheesta ja etenkin mielipiteitä!
heather
Kommentit (53)
Lienee niin, että sen, mitä joku pitää trendikkyytenä, toinen näkee lapsen pukemisena seksikkäisiin aikuisten vaatteisiin.
Minä en haluaisi, että kouluikäisellä tytölläni olisi tiukka farkkuminihame, jonka kanssa istuessa näkyy helposti alkkarit.
Nykyään vaatteet on nimenomaan P.Hilton -tyyliä. Eli ei se kankaan määrä välttämättä ole merkittävä, vaan kokonaisvaikutelma. Kukaan terve ihminen tuskin kauhistuu nähdessään pikkutytön navan tai reittä, mutta jos paidassa lukee bitch ja hameessa on sivuhalkio peffaan asti, niin kyllä alkaa ällöttää.
Onko teistä oikeasti joku nähnyt pikkutytöllä mitään vaatetta, jossa lukee bitch, tai minihameita, joissa on halkio peffaan asti? Minä en ole, vaikka meillä itselläkin on monta tyttöä ja heillä vielä enemmän kavereita.
Btw, olen nähnyt paidan, jossa oli bitch tai lover, hot stuff, tai jotain sen tyylistä, ja paita oli noin kokoa 104-120 cm.
Vierailija:
Onko teistä oikeasti joku nähnyt pikkutytöllä mitään vaatetta, jossa lukee bitch, tai minihameita, joissa on halkio peffaan asti? Minä en ole, vaikka meillä itselläkin on monta tyttöä ja heillä vielä enemmän kavereita.
Pedofiili valitsee uhrinsa ihan muilla perusteilla, kuin pukeutumisen mukaan. Kyse on lapsen " luonteesta" , pitää olla manipuloitavissa.
Asenteenne ovat vanhanaikaisia! Onko todellakin naisen syy, jos hän joutuu raiskatuksi? Minihameko siihen johti? Onko mies niin viettiensä varassa elävä, että naisen täytyy häntä ymmärtää ja siksi ymmärtää pukeutua peittävästi?
Kasvattakaa lapsenne, erityisesti pojat KUNNIOITTAMAAN tyttöjä ja naisia! Opettakaa heille, että toiseen kajoaminen ilman luopaa on väärin! Ei ole oikein, että ahdistelijoiden/raiskaajien äidit ym. puolustajat syyttävät uhria ja uhrin pukeutumista tapahtuneesta!!!! Järki käteen! Jokainen pedofiili ja raiskaaja on ollut jonkun äidin kasvattama lapsi.
Miksi vanhemmat pukevat pikkutyttönsä seksikkäiksi luokiteltuihin vaatteisiin (minihameet, mikrosortsit, nirunarutopit, stringbikinit, bikinit, napapaidat ja tuubitopit)?
Mä en pidä minihametta tai toppia seksikkäänä. En varsinkaan lapsen päällä.
Teillä joillakin äideillä on kovin likainen mielikuvitus.
Ainoa asia mitä itse en ymmärrä on se, että lapsille on korkokenkiä. Se ei ole kivannäköistä kun muksut hontturoi niillä. Johan ne pilaa jalat ja nilkat, luulisin?
Mutta jos tyttö kävelee vastaa minihameessa, niin mitä sitten? kesällä on kiva lapsenkin pukeutua vähän kevyemmin. Niin mäkin tein nuorempana.
Samaisella tytöllä on useita spagettiolkaintoppeja. Niissä ei ole rivoja tekstejä, eivätkä ne ole leikkaukseltaankaan " seksikkäitä" . Minimekkojakin hänen kaapissaan on enemmän kuin viisi. Monet niistä hädin tuskin peittävät pepun, kun pyllistää.
Silti joka ikisestä vaatteesta näkee, että ne on tarkoitettu lapselle. Jos jonkun mielestä ne ovat seksikkäitä, niin on syytä hakeutua hoitoon.
Tyttäreni 6v käyttää kesällä nirunarutoppeja, koska ne ovat hyviä hellevaatteita (ei tule liian kuuma). Jos siitä joku provosoituu, niin se ei ole lapsen vika.
suuntaan vaikka 70-luvullakin minutkin puettiin roiskeläppähameisiin 4-vuotiaana. Ja telkussa pyörivät Charlien enkelit vähissä vaatteissa.
Ehkä kuitenkin enemmän kuin pukeutuminen on muuttunut ympäristön asenteet. Seksiä toitotetaan ihan joka tuutista, pedofiilejä nähdään joka paikassa. Toisaalta ennen piilopervot voivat nykyisin helpommin toteuttaa fantasioitaan internetin kautta. Joten pedofiilienkin määrä on varmasti lisääntynyt. Minusta tässä pukeutumisessa on ongelmat hieman syvemmällä eikä esim. koulupuku ongelman ydintä ratkaise.
Vaikka liberaali olen ajatuksiltani, hieman kyllä huokaisen helpotuksesta nähdessäni jonkinlaisen uuskonservatismin ja " taantumuksellisuuden" nostavan päätään yhteiskunnassa. Kaipaan " viatonta" 70-lukua.
vanhempien vastuu, mitä lasten päällä on!
nimim. ei tehdä suomesta totaalista kieltolaa