Ilta-Sanomien muoti-juttu pisti ajattelemaan...
Siinä ilta-sanomien väilehdessä oli aika raju juttu pikkutyttöjen pukeutumisesta...
Nykymaailman teollisuus kun valmistaa pikkutytöille minihameita, pikkutoppeja ja muita paljastavia vaatteita. Miksi? Koska pikkutytöt haluavat pukeutua kuin idolinsa (Paris Hilton, Britney Spears, Christina Aquilera ym). Tietenkin vaateteollisuus vastaa markkinoiden kysyntään...
Eiväthän nuo pikkutytöt itse tajua pukeutuvansa seksikkäästi - he pukeutuvat, kuten idolinsa. Mutta miehet, pojat ja etenkin ne pedofiilit tajuavat.
Jäin miettimään koulujen vastuuta asiasta. Eikö olisikin helppoa, jos koulut yksinkertaisesti kieltäisivät minihameet ja esim. olkapäät ja navan paljastavat paidat? Mitä mieltä vanhemmat yleisesti ottaen olisivat tällaisesta?
Tulisiko tuollaisista rajoista samanlainen kohu, kun aikanaan kännyköiden rajoittamisesta kouluissa?
Kouluthan eivät näille vuosikymmenille asti ole joutuneet pahemmin puuttumaan lasten pukeutumiseen, joten ei siellä välttämättä osata edes suhtautua tällaiseen. Miten rajoittaa? Mitä rajoittaa? Uskalletaanko sellaiseen ryhtyä?
Haluaisinkin nyt hieman keskustelua aiheesta ja etenkin mielipiteitä!
heather
Kommentit (53)
vähäpukeisia tyttöjä kesken oppitunnin. Ja tytöiltä kuluu aika ja energia hyvältä näyttämiseen ja siitä huolehtimiseen sen sijaan, että tekisivät jotain järkevää.
Ikävä juttu. Minusta lapsista ja nuorista pitäisi pitää parempaa huolta. Aikuiset tietävät, mitä ongelmia tuosta seuraa, vaikka lapset eivät itse niin pitkälle näekään.
Vanhemmat kuitenkin ainakin maksavat.
Sun on pakko olla provo. Vaikee uskoo tota.
Joka saatanan epänormaali asia on PROVO, tuleppas kuule kyläilemään tutulleni niin näet itse. Tajua jo ääliö että tämä maailma on sairas.
t:2
Ihmettelen vaan, et mistä oikeesti sellasia voi saada?! Ei vaan voi uskoo et olis totta.
Olen nyt neljän vuoden ajan ostanut kaikki vaatteet mieheni esimurrosikäiselle tyttärelle. En ole missään kaupassa törmännyt aikuismaisiin, yliseksikkäisiin vaatteisiin. En käsitä, mistä ihmiset vaahtovat. En ole koskaan nähnyt sellaisia vaatteita myöskään tytön kavereiden päällä.
... nimittäin juuri tuotahan vaateteollisuus tekee: jos markkinoita löytyy, niin kyllä tekevät vaikka stringjeä pikkutytöille :(...
Olen samaa mieltä kuin te muutkin, että vanhempien asiahan se on katsoa, mitä lapset päälleen panevat. Miksi vanhemmat haluavat pukea tyttölapsensa minimini vaatteisiin?? Sitä en edes ymmärrä.
Luulisi, että pikkutyttöjen pukeutuminen vaikuttaa samanikäisiin poikiinkin. Sillä vaikkeivät tytöt yritäkään olla heidän silmissään seksikkäitä, niin kai se nyt jotenkin näihin poikalapsiinkin vaikuttaa.
Ei minun mielestäni pikkupoikien ja pikkutyttöjen tarvitse olla tietoisia seksikkyydestä tai muista seksiin liittyvistä asioista.
Toisaalta taas en missään nimessä kannata seksin pitämistä tabuna. JOkapuolella näkyy seksiä (mainokset, televisio ym).
heather
Juuri viime viikolla Seppälässä eräs, arviolta 11v tyttö oli pukeutunut navan paljastavaan tuubitoppiin ja mikrosortseihin..
heather
mutta niistä tuli jotain härdelliä (ihme!) ja tuotteet poistettiin..tuo menee kyllä hieman mauttomaksi tai siis on sairasta! Mutta mitä pahaa on minimekoissa ja topeissa? En nyt tarkoita vartaloa nuolevaa ja navan paljastavaa toppia niinkään.. joku raja sentään.. mutta kyllä yleensä nään vaan kauniita vatteita lapsilla liikkuessani esim. kaupungilla..vähän teinahtavaahan tuo nykymuoti kyllä on jo ihan pienilläkin.
Ei sellaista kuten Briteissä jossa on jotain bleiseri kauluspaita systeemejä, vaan ihan tavallisia college- ja T-paitoja/pikeepaitoja ja vaikkapa farkkuja. Paidoissa voisi olla vaikkapa koulun printti ja niitä saisi vaikkapa sinisiä ja punaisia. Tämä loisi myös yhteenkuuluvuuden tunnetta oppilaiden välillä.
Vierailija:
Olen nyt neljän vuoden ajan ostanut kaikki vaatteet mieheni esimurrosikäiselle tyttärelle. En ole missään kaupassa törmännyt aikuismaisiin, yliseksikkäisiin vaatteisiin. En käsitä, mistä ihmiset vaahtovat. En ole koskaan nähnyt sellaisia vaatteita myöskään tytön kavereiden päällä.
Siis näitä toppeja, minihameita, jne. Eivät lapset kaiketi niitä itse osta. Minusta aikuisten täytyy tässä -jokaisen- olla vastuullinen. Minä en ikimaailmassa ostaisi mitään tuollaista omalle tytölleni.
Toisaalta, voisi vaateteollisuuskin kantaa vastuunsa ja lakata valmistamasta. Koska näköjään on tosiaan olemassa vanhempia jotka niitä ostavat.
Meidän lapset ovat syntyneet 2000 luvulla ja heidät pueteen tähän aikakauteen ja trendikkäisiin vaatteisiin. Kyllä se vähän näyttäis idiootilta, jos meidän lapset käyttäisivät collegehousuja ja muumipaitoja, kun meillä vanhmillakin on hyvin trendikkäät tai konservatiiviset vaatteet (juristeja ollaan molemmat, joten työnkin puolesta tulee pukeudutta siististi).
Koulutus on tuonut järkeä päähän ja lapset puetaan mukaviin vaatteisiin, joissa voi peuhata ja riehua. Kyllä rimpsumekot tms näyttävät hassuilta hiekkalaatikolla. Näitäkin näkee. Minihameita (kireitä) myydään ihan 2-vuotiaasta. Löysä mini ei ole pahannäköinen. Napa vilkkuu, jos vähänkin roikkuu, koska paidat niin lyhyitä.
Tuossa jutussa sanottiin, että lapset eivät ymmärrä vaatteiden olevan seksikkäitä. No eivät tietenkään vaatteen viestiä kaikessa laajuudessaan, mutta jotain tajuaa varmasti jo n. 10v. Tai miksi sitten muuten nykisi kiusaantuneen näköisenä lyhyttä minihamettaan alaspäin istuessaan? Ja miksi muka pojat ymmärtäisivät jos tytöt eivät (joku kirjoitti, että tytöt eivät ymmärrä, mutta miehet ja pojat ymmärtävät).
Siis, jotta taas ei ymmärretä heti tahallaan väärin: en halua lapsia syyllistää. Aikusella on vastuu, miten lapsi itsensä pukee. Mutta, koska en pidä pikkuteinejä ihan tyhminäkään, näen sitäkin suuremman syyn huolehtia asiallisesta pukeutumisesta.
Siis kun puhutaan pienistä lapsista. No, sama homma voi olla aikuisellakin
Minulla oli 70-Luvun alussa minihameita ja mikrosortseja ja ihan roiskeläppämittaisia mekkoja. Kukaan ei pitänyt niitä mitenkään seksikkäinä lastenvaatteina, vaan ne olivat ihan hyväksyttyjä siihen aikaan. Miksei nykyään? Meidän tytöt saavat käyttää minihameita ja lyhyitä sortseja ja saavat olla myös rimpsumekoissa tai collegevaatteissa, mutta Playboy-logoja ei saa olla. Mutta sellaiset japanilastyyliset koulupuvut olisivat kyllä huippuihanat.
lasten täytyy ssaada olla rauhassa lapsia