Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turvaverkottomat perheet, pelottaako korona?

Vierailija
01.04.2021 |

Meillä on viime vuosina käytännössä kokonaan kadonnut turvaverkot ympäriltä, ihmisiä on muuttanut kauas, läheisiä sairastunut ja kuollut. Ja nyt korona rajoittaa loppujakin ja hankaloittaa uusien verkkojen rakentamista.

Sen lisäksi meidän molempien vanhemmat ovat menneet huonompaan kuntoon ja tarvitsevat apua mm. käytännön järjestelyjen kuten uusien asumisjärjestyjen, raha-asioiden, kuntoutuksen kanssa, hoitoneuvotteluita yms.

Mua on ihan oikeasti alkanut pelottamaan, että jos me sairastutaan vakavasti tai saadaan koronasta pitkäaikaisoireita, miten kaikki hoituu. Ei ainoastaan se, miten selvittäisiin omien lasten kanssa vaan myös se, että vanhempien asiat jäävät hoitamatta. Eikä ne asiat oikeasti vaan hoidu ilman läheisiä, se on valitettavasti tullut huomattua, kun suvussa on useampia vanhuksia ollut huonokuntoisina.

Onko muita vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että saa apua?! Ei ainakaan täällä: kaksi pientä lasta ja mursin jalkani. Kaupungilta sanottiin ettei resurssit riitä kun ei hengenhätä. Lapset oli tuolloin 1 ja 3 v, mies maapallon toisella puolella työmatkalla.

Vierailija
22/91 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Olen totaaliyksinhuoltaja ja sairauden perusteella riskiryhmää. Miten lapselle käy, jos sairastun vakavasti ja vaikka kuolisin?

Kyllä kannattaa miettiä varasuunnitelma. Hyvä sanoa näin, kun ei ole ketään. Mä olen sitten jättänyt menemättä sairaalaan, olen joskus hakenut lapsen tarhasta yli 40 asteen kuumeessa ja mut on mm. leikattu puudutuksella anestesialääkärin seistessä vieressä, että jos en kestäkään.

Paras vain tehdä kaikki itse, koska jos otat siihen jonkun ulkopuolisen avuksi, on siinä uusi epävarmuustekijä. Itse kun tekee, niin tekis kaiken vaikka pää kainalossa pienen perheensä eteen ja siihen voi luottaa. Sitä pystyy ihmetekoihin, kun ei ole ketään muuta ja kaikki on vain sun varassa.

Kuoleman varalle kannattaa olla suunnitelma. Siis lapsille. Kaikkeen muuhun mulla on kädestä-suuhun-säästämisellä tiristetty hätäraha, että saan tarvittaessa rahalla apua joksikin aikaa. Mitään apua en ole koskaan sos.viranomaisilta saanut. Yksin kykenevyyttäni perheen hoitoon on sen sijaan kyseenalaistettu monta kertaa ja väsytetty todistelutaakalla (ei läheisiä, autoimmuunisairaus jne). Isoa keskisormea vaan sinne päin kiitos_ei_mistään. Paras lahja tältä yhteiskunnalta on se, että jättävät rauhaan ja saan käyttää energiani pienen perheeni vaalimiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmat ja varasuunnitelmat ois toki hyvä olla olemassa. Tietäispä vaan millaisia ne sitten olis.

Kyllä meillä ainakin heti pulassa ollaan vaikka vaan toinen vanhempi sairastuisi.

Vierailija
24/91 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koskaan ollut ketään muuta kuin ostoapua.

Vierailija
25/91 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on hyvillä turvaverkoilla varustettunakin pelottanut korona näin totaaliyksinhuoltajana.

Eiväthän turvaverkkoni jäsenet kovin helpolla saisi tai haluaisi tulla meitä auttamaan, jos viruisimme kotona kahdestaan kuumeessa pienen lapseni kanssa. Tai jos vain minä viruisin ja lapsi tarvitsisi hoitoa. Kyllä se auttaminen aika nopeasti olisi viranomaisten tehtävä.

Ruokaa turvaverkko tietenkin voisi tuoda oven taakse, mutta sitä voi tuoda ruokalähettipalvelukin, siihen ei tarvita turvaverkkoja. Lapsikin olisi karanteenissa, joten eivät läheiseni voisi häntä viedä esim. ulos.

Vierailija
26/91 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne turvaverkot koronassa ihan hirveästi voi auttaa, kun sairastunut perhe on eristyksissä.

Vierailija
27/91 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti nuoremmat ihmiset ymmärtävät, että mikäli aikoo perheen perustaa, ei sitä kannata alkaa tekemään vanhana, vaan nuorempana kuten ennen, on pääsääntöisesti vanhemmat ja vielä isovanhemmatkin kuvioissa mukana, eikä tarvitse huolehtia kuin siitä omasta perheestä. Toki on poikkeuksia, mutta varmasti tässä yksi iso syy, miksi moni joutuu pulaan ja hoitamaan joka suuntaan.

Vierailija
28/91 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti nuoremmat ihmiset ymmärtävät, että mikäli aikoo perheen perustaa, ei sitä kannata alkaa tekemään vanhana, vaan nuorempana kuten ennen, on pääsääntöisesti vanhemmat ja vielä isovanhemmatkin kuvioissa mukana, eikä tarvitse huolehtia kuin siitä omasta perheestä. Toki on poikkeuksia, mutta varmasti tässä yksi iso syy, miksi moni joutuu pulaan ja hoitamaan joka suuntaan.

No, ei ne isovanhemmat oikein koronan suhteen voi auttaa.

Vierailija
29/91 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on hyvillä turvaverkoilla varustettunakin pelottanut korona näin totaaliyksinhuoltajana.

Eiväthän turvaverkkoni jäsenet kovin helpolla saisi tai haluaisi tulla meitä auttamaan, jos viruisimme kotona kahdestaan kuumeessa pienen lapseni kanssa. Tai jos vain minä viruisin ja lapsi tarvitsisi hoitoa. Kyllä se auttaminen aika nopeasti olisi viranomaisten tehtävä.

Ruokaa turvaverkko tietenkin voisi tuoda oven taakse, mutta sitä voi tuoda ruokalähettipalvelukin, siihen ei tarvita turvaverkkoja. Lapsikin olisi karanteenissa, joten eivät läheiseni voisi häntä viedä esim. ulos.

Mä jäin miettimään, että mitä ne turvaverkot voisi ap:n kohdalla tehdä, jos sairastuvat koronaan. Ei kyllä mitään.

Vierailija
30/91 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaverkko voisi tehdä esimerkiksi sen, että ottavat lapsen käymään koulua luonaan.

Meitä esimerkiksi olisi auttanut. Tai sitten tosiaan edes auttaneet ruoan kanssa, hakeneet vaikka ne kouluruoat sieltä koululta oven taa. Setvineet loputonta wilma-rumbaa, huoltaneet vaatteita tms.

Edes jotain apua. Edes joskus.

Vierailija
31/91 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. 0,4% on joutunut sairaalahoitoon ja 98,6% on parantunut koronasta sinä aikana kun tätä koko ajan jatkuvaa huolipuhetta on levitetty. Meillä on toimiva sosiaalihuolto ja jo ensivaste kutsuu paikalle päivystävän sosiaalihuollon, eikä lapsia jätetä hetkeksikään yksin.

Aika lotto ”voitto” on jos tämä nyt meihin osuus. Eikä me nyt riekuta kylillä vaan pidämme itsemme turvassa.

Vierailija
32/91 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pelota. 0,4% on joutunut sairaalahoitoon ja 98,6% on parantunut koronasta sinä aikana kun tätä koko ajan jatkuvaa huolipuhetta on levitetty. Meillä on toimiva sosiaalihuolto ja jo ensivaste kutsuu paikalle päivystävän sosiaalihuollon, eikä lapsia jätetä hetkeksikään yksin.

Aika lotto ”voitto” on jos tämä nyt meihin osuus. Eikä me nyt riekuta kylillä vaan pidämme itsemme turvassa.

Koululaiset kyllä todellakin jää yksin selviämään. Eikä Suomessa ole mitään toimivaa sosiaalihuoltoa, mistä ihmeestä keksit tällaisen idean?

Vierailija
33/91 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvaverkko voisi tehdä esimerkiksi sen, että ottavat lapsen käymään koulua luonaan.

Meitä esimerkiksi olisi auttanut. Tai sitten tosiaan edes auttaneet ruoan kanssa, hakeneet vaikka ne kouluruoat sieltä koululta oven taa. Setvineet loputonta wilma-rumbaa, huoltaneet vaatteita tms.

Oho, aika isoja apuja odotat, jos pitäisi ottaa lapsi luokseen käymään koulua. :-o

Ei oo ihan keskivertoturvaverkosta tuollaiseen.

Ja Wilmaan et voi antaa pääsyä kenelle tahansa.

Kouluruokien nouto satunnaisesti on noista järkevin toive.

Vierailija
34/91 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, aika isoja apuja odotat, jos pitäisi ottaa lapsi luokseen käymään koulua. :-o

En minä mitään odota, enkä koskana ole mitään saanut. Kerroin kysymykseen vastaten, millaista se apu voisi olla.

Jos sinne kotiinsa väliaikaisesti majoittaa ison koululaisen, ei se ole kovin iso homma.

Wilmaan voi todellakin kuule antaa pääsyn. Täyttä soopaahan siellä on 99 prosenttia jutuista. Riittää että seuloo ja raportoi sieltä sen yhden prosentin.

Vierailija
35/91 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä mitään odota, enkä koskana ole mitään saanut. Kerroin kysymykseen vastaten, millaista se apu voisi olla.

Jos sinne kotiinsa väliaikaisesti majoittaa ison koululaisen, ei se ole kovin iso homma.

Wilmaan voi todellakin kuule antaa pääsyn. Täyttä soopaahan siellä on 99 prosenttia jutuista. Riittää että seuloo ja raportoi sieltä sen yhden prosentin.

Oukei. Tällä määritelmällä mullakaan ei ole turvaverkkoja.

Aika harvalla on turvaverkot, jotka vastaisivat noihin toiveisiin.

Vierailija
36/91 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululaiset kyllä todellakin jää yksin selviämään. Eikä Suomessa ole mitään toimivaa sosiaalihuoltoa, mistä ihmeestä keksit tällaisen idean?

Yksinhuoltajana äitinä sairastuin syöpään ja nämä asiat tuli tutuiksi.

Vierailija
37/91 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajana äitinä sairastuin syöpään ja nämä asiat tuli tutuiksi.

Minä mursin selkäni. Ei saatu minkään valtakunnan apua mihinkään.

Vierailija
38/91 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä määritelmällä? En minä määritellyt. Kerroin mitä se apu voisi olla, kun kysyttiin, mitä se apu voisi olla.

Täällä suurimmalla osalla on tuollainen turvaverkko. Esim lasten harrastus- ja koulukuskaulset on täysin isovanhempien varassa.

Vierailija
39/91 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä pelotti. Todella. Meillä on abi ja ysiluokkallainen. Pelotti se miten he selviää kouluvuodesta.

Abi on nyt saanut kirjoitukset hoidettua. Ysiluokkalainen on ollut etänä suurimman osan vuotta. Vielä potää hänet saada lukioon.

Vierailija
40/91 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä määritelmällä? En minä määritellyt. Kerroin mitä se apu voisi olla, kun kysyttiin, mitä se apu voisi olla.

Täällä suurimmalla osalla on tuollainen turvaverkko. Esim lasten harrastus- ja koulukuskaulset on täysin isovanhempien varassa.

Okei. Ei täällä vaan mitään PÄIVITTÄISTÄ apua odoteta keneltäkään ulkopuoliselta.

Esimerkiksi isovanhempien kohdalla kyse on KUUKAUSITTAISESTA avusta plus siitä tiedosta, että hätätilanteen tullen voi tietysti koska vain pyytää. (Paitsi tartuntariskin vuoksi ei, jos sairastuu koronaan.)

Pidän tuollaista avun määrää melko kohtuuttomana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä