Missä vaiheessa koulussa käynnistä tuli kivaa ja lähes henkireikä teineille?
Itse muistan omasta lapsuudestani, että koulupäiviä odotti kauhulla ja niin odotti kaveritkin. Näin olen kuullut monen muunkin ikäiseni (30v) ja vanhemman ihmisen sanovan. Innolla odotti lomia, kun sai olla kotona eikä tarvinnut kulkea koulussa. Jos silloin olisi puhuttu etäkoulusta, niin varmaan kaikki olisivat innoissaan etäilemässä. Missä vaiheessa koulusta tuli teineille viihtyisä paikka, jota ilman elämä on pilalla?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne lapset purnaakaan vaan niiden vanhemmat, jotka eivät jaksa valvoa huonosti kasvatettujen lastensa koulunkäyntiä. Kaikki fiksut lapset pärjää etäkoulussa loistavasti.
Huh mitä yksinkertaistusta :D Koulu on muutakin kuin opiskelua. Vai väitätkö, et parhaimmille ei sosiaaliset kontaktit merkkaa mitään? Sit puhutaan jo autismin kirjosta. Oma kympin tyttöni saa edelleen kymppejä, mutta kärsii siitä, ettei ole nähnyt ystäviä juuri kuin ulkona.
Hyvänen aika. Kyllähän nyt kesälomat täytyy lakkauttaa, koska lapset kärsii niin kovasti jos eivät näe kavereitaan koulussa joka päivä tuntikausia.
Naulan kantaan! Nyt on oltu suurimmassa osassa Suomea etäopetuksessa vajaa 4 viikkoa ja kaikki hyppii seinille. Kesäloma on 9 viikkoa. Miten ne teidän lapset ja nuoret sen kestää?
Koita va jakki tajuta, että jotkut ovat olleet etäopetuksessa kohta lähes vuoden putkeen.
Lyhyiksi on vuodet muuttuneet. Että joulukuun alusta on jo vuosi? Minä saan 4 kuukautta kasaan ja siitäkin on 3 viikkoa lomia.
Maaliskuu
Huhtikuu
Kesäkuu
Heinäkuu
Elokuu
Marraskuu
Joulukuu
Tammikuu
Helmikuu
Maaliskuu
Jne
Kyllä tossa aika monta kuukautta on mitä on kotona ollut. Vinkki, puuttuvat kuut on niitä, joiden aikana on ollut koulussa.
Kesälomaa ei lasketa. Ihme tyyli tosiaan. Et siis jaksaisi lastasi kesälläkään? Missä koulussa ollaan kesäkuu ja heinäkuu? Elokuu oli lähikoulua, samoin marraskuu ainakin pk-seudulla. Tiedän tämän teinin vanhempana.
Muistan erään rehtorin kysymyksen: "Mitä me teemme niille, jotka eivät opi?" Niin, ketään ei pidetä peruskoulussa eläkeikään asti, vaikkei mitään oppisikaan. Armoviitoset on heitä varten. Osa ei ihan oikeasti opi. Ei etäkoulussa, eikä lähikoulussa. Lukiossa valitaan taas pitkää matikkaa ja fysiikkaa, vaikkei ole lahjoja tai kiinnostusta. Kas se yliopistojen pisteytystyökalu johti tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne lapset purnaakaan vaan niiden vanhemmat, jotka eivät jaksa valvoa huonosti kasvatettujen lastensa koulunkäyntiä. Kaikki fiksut lapset pärjää etäkoulussa loistavasti.
Huh mitä yksinkertaistusta :D Koulu on muutakin kuin opiskelua. Vai väitätkö, et parhaimmille ei sosiaaliset kontaktit merkkaa mitään? Sit puhutaan jo autismin kirjosta. Oma kympin tyttöni saa edelleen kymppejä, mutta kärsii siitä, ettei ole nähnyt ystäviä juuri kuin ulkona.
Hyvänen aika. Kyllähän nyt kesälomat täytyy lakkauttaa, koska lapset kärsii niin kovasti jos eivät näe kavereitaan koulussa joka päivä tuntikausia.
Naulan kantaan! Nyt on oltu suurimmassa osassa Suomea etäopetuksessa vajaa 4 viikkoa ja kaikki hyppii seinille. Kesäloma on 9 viikkoa. Miten ne teidän lapset ja nuoret sen kestää?
Koita va jakki tajuta, että jotkut ovat olleet etäopetuksessa kohta lähes vuoden putkeen.
Lyhyiksi on vuodet muuttuneet. Että joulukuun alusta on jo vuosi? Minä saan 4 kuukautta kasaan ja siitäkin on 3 viikkoa lomia.
Minulla alkoi etäopetus jo 4.3.2020. En ole ollut päivääkään sen jälkeen lähiopetuksessa, en vaikka opiskelin kesänkin. Yliopisto reagoi vähän hallitusta nopeammin ja ponnekkaammin koronaan. Toki olen parikymppinen, mutta nuoresta vielä tietääkseni menen.
Vierailija kirjoitti:
Kotona varmaan niin kurjat olot. Muuta en keksi. Ennen sitä tosiaan olisi ollut superonnellinen etäpäivistä. Siitäkin huolimatta ettei ois kavereita nähny eikä ois ollut somea mikä helpottaa huomattavasti yhteydenpitoa nykypäivänä. Kovin ovat ajat muuttuneet.
Aivan. Joku taxvärkkipäivä oli luksusta.
Tosin tykkäsin koulusta lähinnä siksi että oli vaikeat kotiolot ja koulussa kumminkin turvallisia aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkoi etäopetus jo 4.3.2020. En ole ollut päivääkään sen jälkeen lähiopetuksessa, en vaikka opiskelin kesänkin. Yliopisto reagoi vähän hallitusta nopeammin ja ponnekkaammin koronaan. Toki olen parikymppinen, mutta nuoresta vielä tietääkseni menen.
Parikymppinen ei ole nuori, vaan nuori aikuinen. Parikymppisenä olin jo haudannut nuorena kuolleen vanhempani, sen ainoan.
Viime keväänä etäkoulun päättyessä teini meni ihan mielellään 2 viikoksi kouluun 9. luokan päätteeksi.
Kävin koulua vain kavereitten ja sosiaalisen aspektin takia... ylä-asteella olisin vihannut etäkoulua.
Kotona kaikki oli sinänsä hyvin, mutta koulun ulkopuolella minulla ei ollut yhtäkään kaveria / sosiaalista harrastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naulan kantaan! Nyt on oltu suurimmassa osassa Suomea etäopetuksessa vajaa 4 viikkoa ja kaikki hyppii seinille. Kesäloma on 9 viikkoa. Miten ne teidän lapset ja nuoret sen kestää?[/quot
Espoossa on oltu etänä joukukuun alusta asti ja sitä ennen jo kaksi karanteenijaksoa altistumisen takia. Sitä ennen melkein koko viime kevät. Lukiolaisesta kyse. Odottaa kouluun pääsyä paljon mutta juuri sanoi, ettei sinne varmaan tänä keväänä enää pääse. Kuulemma lukioajasta jää mieleen yksin omassa huoneessa möllöttäminen ruutua tuijottaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parikymppinen ei ole nuori, vaan nuori aikuinen. Parikymppisenä olin jo haudannut nuorena kuolleen vanhempani, sen ainoan.
Mitä sinun kuollut vanhempasi tähän liittyy? Sitä paitsi, vanhempi voi kuolla vaikka 1-vuotiaalta. Ja kyllä, parikymppinen on nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin vuoden pelkkää etätyötä tehneenä voin kertoa, että kaipaan sinne konttorille työkaverien seuraan.
Ihminen on sosiaalinen eläin. Myös teinit.
Minä taas en kaipaa. Työkaverit on kyllä kivoja, mutta oma elämä ja koti vielä kivempia. Olisin onnellinen, jos saisin tehdä loppuelämän töitä etänä.
Minäkään en kaipaa työkavereita. Töissäkin pysyttelen omalla tontillani enkä yleensä tapaa ketään muuta, etätyö on vielä hauskempaa. Varsinkin kun ei tartte olla kotona, missä on se perhe riesana. Onneksi minulla on oma naisluola, jossa saan olla päivät pitkät ihan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän yläastelainen tykkää koulusta. Kyllähän nykyään on ihan erilaista, oikeasti halutaan että nuorilla on mukavaa ja mielekästä olla koulussa, kiusaamisiin puututaan, nuoria kuunnellaan.
Ihan erilaista kuin oma kouluaika, selviytymistaistelua helvetin esikartanossa. Opettajia ei olisi voinut vähempää kiinnostaa oppilaiden asiat, kunhan mutisivat tuntinsa läpi.
Nykykouluun mennään siis viihtymään? Nyt alan ymmärtää, mikseivät nuoret aikuiset kestä työelämässä. Kun siellä pitäisi aina olla vain kivaa.