Eläkeläisten kuoro kokoontui marraskuussa harjoittelemaan joululauluja. Sinä iltana lähes jokainen heistä lähti kotiin kantaen koronavirustartuntaa. Nyt kuorolaiset ja tutkija kertovat, mitä tapahtui.
HELSINGIN SANOMAT 1.4.21.
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000007893611.html?utm_medium=promobo…
Eläkeläisten kuoro kokoontui marraskuussa harjoittelemaan joululauluja. Sinä iltana lähes jokainen heistä lähti kotiin kantaen koronavirustartuntaa. Nyt kuorolaiset ja tutkija kertovat, mitä tapahtui.
Miksi Helsingin Sanomien juttu on maksumuurin takana ja missä tämä on tapahtunut?
Kommentit (71)
Juttu on maksumuurin takia siksi, että sen julkaisee kaupallinen media. Et sinä kaupastakaan voi napata myytäviä lehtiä mukaan maksamatta etkä saa verkkokaupasta mieleisiä vaatteita maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut oikea aika kokoontua harjoittelemaan joululauluja.
Tammikuussa niitä toisaalta on vähän myöhäistä harjoitella. Tosin jos on ehtinyt elää eläkeikään asti eikä vieläkään osaa joululauluja, niin turha niitä kyllä siinä vaiheessa enää on yrittääkään.
Jännä että se tartuttaja sanoo ettei yhtään pelottanut kun tuli positiivinen tulos.
Itse olisin ollut vastaavassa tilanteessa kauhuissani, kymmenet vanhukset saivat tartunnan, yksi kuoli, moni joutui viikoiksi, jopa kuukausiksi, sairaalaan, yksi on siellä vieläkin.
Sellaista se minäminä-ihmisten eleläisten on, suositukset ja rajoitukset ei koske meitä. Toivottavasti eivät myöskään hakeutuneet terveydenhuollon piiriin sairastuttuaan.
Kiinnostavaa, että marraskuussa, kun on puhuttu koronan tulleen Suomeen vasta tammikuun lopussa.
Itse kyllä mietin sairastinko sen alkuvaiheessa, kun lapsen koululla oli kansainväistä vierailutapahtumaa ja puoli koulua kohta flunssassa, minäkin oikein kuumeessa, jota juuri koskaan ei ole tapahtunut. Imuuniteetti voisi selittää, että tasan vuoden päästä täällä vasta ensimmäiset viralliset tapaukset sitten oli.
Vierailija kirjoitti:
ikinä ikinä ylihinnoittelusta ei kannata maksaa.
Mutta kuitenkin kiinnostaa niin että piti tehdä avaus.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa, että marraskuussa, kun on puhuttu koronan tulleen Suomeen vasta tammikuun lopussa.
Itse kyllä mietin sairastinko sen alkuvaiheessa, kun lapsen koululla oli kansainväistä vierailutapahtumaa ja puoli koulua kohta flunssassa, minäkin oikein kuumeessa, jota juuri koskaan ei ole tapahtunut. Imuuniteetti voisi selittää, että tasan vuoden päästä täällä vasta ensimmäiset viralliset tapaukset sitten oli.
Hienoa varmaan olisi, jos keskustelija ei olisi niin pihalla siitä, mikä vuosi.
Todella edesvastuutonta toimintaa!!! Ja olivat eläkeläisiä. Vanhuus ja viisaus ei näköjään asu samassa mummossa!
Vierailija kirjoitti:
Jännä että se tartuttaja sanoo ettei yhtään pelottanut kun tuli positiivinen tulos.
Itse olisin ollut vastaavassa tilanteessa kauhuissani, kymmenet vanhukset saivat tartunnan, yksi kuoli, moni joutui viikoiksi, jopa kuukausiksi, sairaalaan, yksi on siellä vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai nyt, kun ei näe juttua. Oletin, ettei nuo lauluharkat olleet sallittuja enää koronan tulon jälkeen.
Tämä tapahtui viime marraskuussa, jolloin poikkeusoloja oli jatkunut jo tovi ja brittiläinen varianttikin noussut otsikoihin.
Silti nämä riskiryhmään kuuluvat ihmiset päättivät mennä kuoroharjoituksiin, vaikka jo pitkään on ollut tiedossa, että laulun kautta leviää virusta valtavasti.
Jokainen jäsen toistelee haastattelussa, että ” kaikki varotoimet tehtiin ja näin vain pääsi käymään”. Mitkään käsidesit ja kahden metrin turvavälit eivät ole tuossa tilanteessa riittäviä, johan sen sanoo järkikin. Olisi edes ollut maskit.
Oikeasti alkoi ärsyttää koko juttu. Itse perusterveenä alle 40-vuotiaana olen laittanut kaikki asiat jäähylle vuodeksi. Nämä, joita pitäisi sitten minunkin suojella, porskuttavat menemään ja omaa ääliömäisyyttään levittävät virusta.
Tyypillä oli ollut "outo olo" jo siellä harjoituksissa. Ei sitten tajunnut lähteä välittömästi pois?
"Yksi laulaja valitteli omituista oloaan ja ihmetteli, oliko hän saanut nuhan"
Vierailija kirjoitti:
Eikö niiden pitäisi olla jo kuolleita?
Yksi on haudassa, usean kunto pysyvästi romahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai nyt, kun ei näe juttua. Oletin, ettei nuo lauluharkat olleet sallittuja enää koronan tulon jälkeen.
Ajankohdan arvaaminen ei tarvinne täysin mahdotona päättelyä.
Että sellainen berserkki. Joutaisi vankilaan kuolemantuottamuksesta ja vapaudenriistoista, mitä korona todellakin on noille sairaalaan joutuneille paroille.
Sillä lailla