Mistä tietää onko yksinviihtyvä ihminen erakko vai syrjäytynyt?
Ei kaikki erakot asu erämaassa, on myös kaupunkierakoita. Mikä erottaa ne syrjäytyneistä?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Erakko on yksinään onnellinen, syrjäytynyt taas on mielenterveydeltään aivan palasina eikä saa otetta elämästään. Itse olen ollut kumpaakin.
Voihan olla myös vapaaehtoisesti syrjäytynyt. Mitä syrjäytyminen sitten tarkoittaakin.
Syrjäytyminen on sitä, että ei pärjää yhteiskunnassa vaan tarvitsee tukitoimia.
Erakko ei halua tavata toisia ihmisiä ja välttelee kontakteja..
Yksin viihtyvä on tyytyväinen itseensä, on energinen ilman muiden tuottamaa pölinää, pystyy tarvittaessa kontakteihin ja haluaakin niitä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erakko on yksinään onnellinen, syrjäytynyt taas on mielenterveydeltään aivan palasina eikä saa otetta elämästään. Itse olen ollut kumpaakin.
Voihan olla myös vapaaehtoisesti syrjäytynyt. Mitä syrjäytyminen sitten tarkoittaakin.
Syrjäytyminen tarkoittaa yhteiskunnan ulkopuolelle joutumista ilman tukiverkkoa ja ilman mahdollisuuksia päästä sieltä pois omin avuin. Kukaan ei ole vapaaehtoisesti tilanteessa, jossa ei voi itse päättää elämästään, ei näe realistisia vaihtoehtoja arjelleen ja terveys on mennyt. Sinne nimenomaan ajaudutaan pitkän ajan kuluessa. Erakko taas hakeutuu pois muiden seurasta omasta halustaan. Syrjäytyminen on siis passiivista, erakoituminen aktiivista, ja nimenomaan se valinnan mahdollisuus erottaa näitä kahta. Erakko voi olla onnellinen, koska on itse päättänyt olla yksin. Syrjäytyneelle se on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syrjäytyminen tarkoittaa yhteiskunnan ulkopuolelle joutumista ilman tukiverkkoa ja ilman mahdollisuuksia päästä sieltä pois omin avuin. Kukaan ei ole vapaaehtoisesti tilanteessa, jossa ei voi itse päättää elämästään, ei näe realistisia vaihtoehtoja arjelleen ja terveys on mennyt. Sinne nimenomaan ajaudutaan pitkän ajan kuluessa. Erakko taas hakeutuu pois muiden seurasta omasta halustaan. Syrjäytyminen on siis passiivista, erakoituminen aktiivista, ja nimenomaan se valinnan mahdollisuus erottaa näitä kahta. Erakko voi olla onnellinen, koska on itse päättänyt olla yksin. Syrjäytyneelle se on pakko.
Ok, hyvä näin. Minä kun luulin, että me pitkäaikaistyöttömät olemme aina syrjäytyneitä.
Kaupunkierakko on laji, joka viihtyy pienissä asunnoissa yksin. Lajille on ominaista asua kerrostalossa pienessä yksiössä tai joskus lajiketta on löydetty jopa kaksiosta. Kaupunkierakkoa on usein vaikea havaita, koska lajikkeelle on ominaista tulla esille myöhään illalla ti jopa yöllä, kun muu väki on vetäynytyt iltapuuhiin.
Lajike on ihmisarka ja työkseen tekee usein koodausta, kirjoitustöitä, kääntämistä ym. yksinpuurtamista. Tietääksemme kaupunkilaiserakko syö samanlaista ruokaa kuin valtavirta, tästäkin on vain arveluja, sillä kaupunkilaiserakkoa harvoin nähdään julkisella paikalla ruokailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkierakko on laji, joka viihtyy pienissä asunnoissa yksin. Lajille on ominaista asua kerrostalossa pienessä yksiössä tai joskus lajiketta on löydetty jopa kaksiosta. Kaupunkierakkoa on usein vaikea havaita, koska lajikkeelle on ominaista tulla esille myöhään illalla ti jopa yöllä, kun muu väki on vetäynytyt iltapuuhiin.
Lajike on ihmisarka ja työkseen tekee usein koodausta, kirjoitustöitä, kääntämistä ym. yksinpuurtamista. Tietääksemme kaupunkilaiserakko syö samanlaista ruokaa kuin valtavirta, tästäkin on vain arveluja, sillä kaupunkilaiserakkoa harvoin nähdään julkisella paikalla ruokailemassa.
Sisältää runsasti virheitä. Kaupunkierakolla voi hyvin myös olla perhe ja hän voi vallan mainiosti asua varsin isossa asunnossa. Ravintoloissakin käy syömässä vaikka mielummin tilaakin ruuat kotiin.
Ei. Kaupunkierakolla ei ole perhettä, ei nyt aleta laventamaan näitä. Erakko on yksin.
Vierailija kirjoitti:
Yksin viihtyvä on tyytyväinen itseensä, on energinen ilman muiden tuottamaa pölinää, pystyy tarvittaessa kontakteihin ja haluaakin niitä joskus.
En oikein nyt tajua keitä on nuo syrjäytyneet, jotka "tarvitsee tukitoimia". Ei aikuisille oikein kummoisia tukitoimia yleensä ole tarjolla. Siis esim. terapiassa ja kuntouttavassa työtoiminnassa kävijöitäkö meinaat? Niistäkin on vähän vaikea erottaa niitä, jotka ovat työttömiä siksi kun eivät nyt saa töitä ja niitä, jotka ovat kykenemättömiä varsinaiseen työhön.
Ja sitten esimerkiksi vammainen tai autistinen voi olla oikeutettu joihinkin tukitoimiin eikä varsinaisesti pärjää yhteiskunnassa itse, mutta ei välttämättä ole syrjäytynyt jos osallistuu ja ylläpitää haluamansa asteista sosiaalista elämää. Joten se, että saa tukea ei ole yhtä kuin syrjäytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kaupunkierakolla ei ole perhettä, ei nyt aleta laventamaan näitä. Erakko on yksin.
Näin. Sehän on ihan tavallista, että aikuinen viettää lähes kaiken aikansa perheen kanssa ja sosiaalisia kontakteja voi olla perheen ja työn lisäksi introvertilla
hyvin vähän. Ei yhtä kuin erakko. Lapset tuo elämään paitsi oman seuransa, myös muuta sählinkiä kuten kaverit, kavereiden vanhemmat, opettajat, harrastuksenohjaajat, terveydenhoitajat jne. Elämää, jossa on paljon rauhaa ja minimaalisesti ihmiskoktakteja on lähes mahdoton elää lapsiperheenä.
Kannattaa kysyä yksinasuvalta, ei me täällä tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein nyt tajua keitä on nuo syrjäytyneet, jotka "tarvitsee tukitoimia". Ei aikuisille oikein kummoisia tukitoimia yleensä ole tarjolla. Siis esim. terapiassa ja kuntouttavassa työtoiminnassa kävijöitäkö meinaat? Niistäkin on vähän vaikea erottaa niitä, jotka ovat työttömiä siksi kun eivät nyt saa töitä ja niitä, jotka ovat kykenemättömiä varsinaiseen työhön.
Ja sitten esimerkiksi vammainen tai autistinen voi olla oikeutettu joihinkin tukitoimiin eikä varsinaisesti pärjää yhteiskunnassa itse, mutta ei välttämättä ole syrjäytynyt jos osallistuu ja ylläpitää haluamansa asteista sosiaalista elämää. Joten se, että saa tukea ei ole yhtä kuin syrjäytynyt.
Kyllä on, jos myöskin sosiaalinen elämä puuttuu tai sitä on vain ryyppysakissa.
Palstan Kilttis on syrjäytynyt. Kärsii yksinäisyydestä muttei osaa sille muuta tehdä kuin riehua vauvalla.
Ja aivan varmasti elää perusturvalla, kuten se "omillaan toimeentuleva". Sama tyyppi?
Sanoisin, että syrjäytynyt on tahattomasti työtön/opiskelupaikaton ja hänellä on vähemmän sosiaalisesti aktiivinen elämä olosuhteidensa takia kuin hän toivoisi. Erakko voi olla ihminen, joka tekee vaikka etätyötä tai käy nököttämässä pienellä toimistolla lähes yksin ja vapaa-ajallansa ei halua kohtaamisia. Tai hän on työtön ja downshiftaa mielellään yksinäisyydessä. En oikein ajattele, että vaikkapa kaupan kassana työskentelijä tai kampaaja voi olla varsinaisesti erakko, vaikka olisi koko vapaa-ajan yksin sillä sosiaalisuus ja ihmisille altistus työssä on kumminkin suurta. Vapaaehtoinen yksinäinen = erakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten esimerkiksi vammainen tai autistinen voi olla oikeutettu joihinkin tukitoimiin eikä varsinaisesti pärjää yhteiskunnassa itse, mutta ei välttämättä ole syrjäytynyt jos osallistuu ja ylläpitää haluamansa asteista sosiaalista elämää. Joten se, että saa tukea ei ole yhtä kuin syrjäytynyt.Kyllä on, jos myöskin sosiaalinen elämä puuttuu tai sitä on vain ryyppysakissa.
Mitä tukitoimia?