Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kauan menee, että perinnön lakiosan saa tilille?

Vierailija
30.03.2021 |

Onko siinä jotain määräaikaa?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se riipu siitä mitä on jaettavana. Mitä myydään, mitä pitää myydä, onko taloja, mökkejä, autoja, osakkeita, mitä on jaossa yleensä sovittu.

Vierailija
22/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun perintöverot on määritelty ja useinmiten ne maksetaankin kuolinpesän varoista ennen jakoa.

Ei perintöveroja kuolinpesän  varoista makseta.  Perintövero on HENKILÖKOHTAINEN vero, josta jokainen vastaa itse.

Se pitää maksaa tietyssä ajassa jaettiin kuolinpesää tai ei. Perunkirjoitustilaisuudessa tulee arvio siitä, verottajalta myöhemmin itse verolasku.

Kyllä perintöverot voi maksaa kuolinpesän tililtä. Verottajaa ei kiinnosta, kuka ne maksaa, kunhan maksaa. Perillisiä pitää tietenkin kohdella samalla tavalla eli ei niin, että Pertin vero maksetaan, Pirjon ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun perintöverot on määritelty ja useinmiten ne maksetaankin kuolinpesän varoista ennen jakoa.

Ei pidä paikkaansa. Ap löytäisi googlettamalla helposti paljon luotettavampaa tietoa. Periaatteessa heti kun perukirja on tehty ja toimitettu verottajalle ja kopiot esim. vainajan pankkiin, voidaan tehdä jakokirja ja alkaa jakaa varoja.

Kuolinpesää ei voi jakaa, ennen kuin verottaja tai maistraatti on vahvistanut perukirjan.

Vierailija
24/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei perintöveroja kuolinpesän  varoista makseta.  Perintövero on HENKILÖKOHTAINEN vero, josta jokainen vastaa itse.

Se pitää maksaa tietyssä ajassa jaettiin kuolinpesää tai ei. Perunkirjoitustilaisuudessa tulee arvio siitä, verottajalta myöhemmin itse verolasku.

Kukas ne pesänvarat omistavat? Pesänosakkaat omistavat kuolinpesän pankkitilin varat ihan henkilökohtaisesti, jotka voidaan siirtää osakkaiden pankkitilille tai maksaa niillä esim. perintöveron suoraan kuolinpesän tililtä.

Vierailija
25/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä perintöverot voi maksaa kuolinpesän tililtä. Verottajaa ei kiinnosta, kuka ne maksaa, kunhan maksaa. Perillisiä pitää tietenkin kohdella samalla tavalla eli ei niin, että Pertin vero maksetaan, Pirjon ei.

Juuri näin.

Pesänomistajat voi yhteisellä päätöksellä maksaa mitä tahansa esim. verot kuolinpesän tililtä tai vaikka saunakaljat. Pesänvarat ovat myös osakkaiden henk.koht. varoja.

Vierailija
26/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt lakiosasta ja sen tulemisesta tilille. Oletko siis saamassa lakiosasi rahana? Täytyikö kuolinpesän realisoida omaisuutta ennen kuin lakiosa voidaan maksaa sinulle? Jouduitko vaatimaan lakiosaa vai oliko testamentti kirjoitettu niin, että saat vain lakiosan ja se pitää maksaa sulle rahana?

Vai onko niin, ettet tiedä, mitä lakiosa tarkoittaa?

Vierailija
27/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ilmeisesti lukenut aloitusta, sillä lakiosa tarkoittaa sitä, että rintaperillisen perimisoikeus on ohitettu testamentilla ja lakiosaa pitää vaatia kuuden kuukauden kuluessa testamentin tiedoksisaannista.

Sinä et ilmeisesti lukenut otsikkoa. Siinä luki hyvin selvästi, että lakiosan tilille saamisesta oli kyse. Ei ap kysynyt lakiosan vaatimista vaan sitä, kauanko menee, ennen kuin raha on tilillä.

Ei siihen mitään määräaikaa ole. Jos vainaalla on tarpeeksi rahaa tilillä, niin se voi olla vaikka samana päivänä kun on tehty perunkirjoitus ja samassa tilaisuudessa myös perinnönjako. Riitaisen kuolinpesän jakamisessa voi mennä monta sukupolvea ja vielä kauemmin jonkun paljaaksihakatun metsäpalstan ja purkukuntoisen talon realisoinnissa.

Vaikka otsikossa lukee "lakiosa", niin jotenkin luulen, ettei siitä ole kyse. Olen huomannut, että kaikki eivät tiedä, mikä lakiosa on.

Vierailija
28/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän perintö välttämättä ole käteistä rahaa vaan yleensä ihan muuta kuten asuntoja, osakkeita, rahasto-osuuksia, kesämökkejä, metsää, peltoa, yrityksiä jne. Koska saat vain lakiosan, niin oliko kyseessä vanhempiesi keskinäinen omistusoikeustestamentti ja päätit vaatia lakiosaasi? Joskus vanhemmat tekevät keskinäisen testamentin, jossa lukee, että puolisot perivät toisensa, mutta jos perillinen vaatii lakiosaansa eli puolta siitä, minkä hän saisi ilman testamenttia, niin se maksetaan rahana.

Vierailija
29/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuka sitä valvoo?

Perintövero on nimenomaan henkilökohtainen vero.  Se, että muuten usein eripurainen perikunta onnistuisi saamaan kaikilta valtakirjat rahannostoon jakamattoman kuolinpesän tililtä mahdollisesti erisuuruisten verojen maksuun, on perin epätodennäköistä.

Jos kuolinpesä on jakamaton, ei sieltä noin vain nosteta rahaa, paitsi vainajan hautauskuluihin ja perukirjoituskuluihin, jotka nostaa kuolinpesän valtuutettu hoitaja.

Vierailija
30/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

29 jatkaa:  pointti on siis lähinnä se, ettei kannata tuudittautua siihen, että saa perintöverot maksettua kuolinpesän varoista.

Usein se ei onnistu, vaan on käytettävä siihen omia varoja tai nostettava lainaa, toki perinnön ja sitä kautta verojen suuruudesta riippuen.  

Vierailija
31/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Ap löytäisi googlettamalla helposti paljon luotettavampaa tietoa. Periaatteessa heti kun perukirja on tehty ja toimitettu verottajalle ja kopiot esim. vainajan pankkiin, voidaan tehdä jakokirja ja alkaa jakaa varoja.

Kuolinpesää ei voi jakaa, ennen kuin verottaja tai maistraatti on vahvistanut perukirjan.

Jakokirja voidaan tehdä jo perunkirjoitustilaisuudessa. Mihin perustuu väite, että ei voisi tehdä ennen perukirjan vahvistamista? Itse asiassa perintövero määrätään jo perukirjan perusteella ja jos jakokirjaa ei ole samassa paketissa. Jos lakiosia vaaditaan vasta perunkirjoituksen jälkeen, pitää sitten oikaista.

Vierailija
32/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten keskustelusta huomaa, niin riippuu monesta asiasta.

Tärkeimpänä mielestäni se, että mitä perintönä on, harvemmin on pelkkää rahaa. Yleensä omaisuus on kiinni jossain (asunto, mökki, auto, osakkeet, rahastot jne)

Onko leskeä? eli voi olla, että jos on vaikka miljoonan arvoinen asunto ja kaksi lasta, leski saa jäädä sinne asumaan/laittaa sen vaikka vuokralle = hallintaoikeus, mutta molemmille lapsille tulee 70 000€ perintövero maksettavaksi.

Minua pelottaa jälkimmäinen vaihtoehto, isäni omistaa arvokkaan kiinteistön ja seurustelee itseään paljon nuoremman naisen kanssa. Toivon, että jos menevät naimisiin, niin myyvät kiinteistön ja vaikka hassaavat rahat turhuuksiin.

Vierailija
33/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jakokirja voidaan tehdä jo perunkirjoitustilaisuudessa. Mihin perustuu väite, että ei voisi tehdä ennen perukirjan vahvistamista? Itse asiassa perintövero määrätään jo perukirjan perusteella ja jos jakokirjaa ei ole samassa paketissa. Jos lakiosia vaaditaan vasta perunkirjoituksen jälkeen, pitää sitten oikaista.

Jos testamentilla on sivuutettu rintaperillinen, niin silloin ei perintöjä ruveta jakamaan ennen kuin tiedetään, vaatiiko rintaperillinen lakiosansa vai ei. Lakiosaa pitää vaatia kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun sai testamentin luettavakseen.

Vierailija
34/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiosan vaatimisesta: 2 perillistä eli 50 ja 50 %. Toinen ei halua jakaa pesää. Toinen vaatii lakiosaansa, joten hän saa "puolet siitä mikä hänelle olisi tuleva" eli 25 ja toinen 75 %. Monelle tulee karvaana yllätyksenä.

Vierailija
35/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ilmeisesti lukenut aloitusta, sillä lakiosa tarkoittaa sitä, että rintaperillisen perimisoikeus on ohitettu testamentilla ja lakiosaa pitää vaatia kuuden kuukauden kuluessa testamentin tiedoksisaannista.

Sinä et ilmeisesti lukenut otsikkoa. Siinä luki hyvin selvästi, että lakiosan tilille saamisesta oli kyse. Ei ap kysynyt lakiosan vaatimista vaan sitä, kauanko menee, ennen kuin raha on tilillä.

Ei siihen mitään määräaikaa ole. Jos vainaalla on tarpeeksi rahaa tilillä, niin se voi olla vaikka samana päivänä kun on tehty perunkirjoitus ja samassa tilaisuudessa myös perinnönjako. Riitaisen kuolinpesän jakamisessa voi mennä monta sukupolvea ja vielä kauemmin jonkun paljaaksihakatun metsäpalstan ja purkukuntoisen talon realisoinnissa.

Muuten kyllä, mutta pankki ei anna tilinkäyttöoikeuksia ennen kuin sinne on toimitettu perukirja liitteineen, jotta voivat varmistua siitä että oikeudet vainajan tileihin voidaan antaa juuri tälle henkilölle. Pankista riippuen tähän voi mennä aikaa, että syynäävät perukirjan ja sen liitteet läpi.

Vierailija
36/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinyt kirjoitti:

Lakiosan vaatimisesta: 2 perillistä eli 50 ja 50 %. Toinen ei halua jakaa pesää. Toinen vaatii lakiosaansa, joten hän saa "puolet siitä mikä hänelle olisi tuleva" eli 25 ja toinen 75 %. Monelle tulee karvaana yllätyksenä.

No tämä nyt ei pidä ollenkaan paikkaansa. Lakiosa liittyy ainoastaan testamenttiin. Jos testamentilla on vainaja esimerkiksi määrännyt koko omaisuuden yhdelle lapselle, voi toinen lapsi (tässä esimerkissä vainajalla kaksi rintaperillistä) vaati lakiosansa. Lakiosaa pitää myös vaatia eli sitä ei saa automaattisesti.

Jos on tuo ylläoleva skenaario kahdesta perillisestä, joista toinen ei halua pesää jakaa ja toinen haluaa, niin tähän ei lakiosavaade liity mitenkään. Rintaperillisen jakovaatimuksesta on pesä jaettava vaikka yksi perillisistä ei sitä haluaisikaan jakaa. Se on jaettava jos yksikin kuolinpesän osakkaista esittää jakovaatimuksen. Jos jaossa ei päästä yksimielisyyteen eli sitä ei saada tehtyä nk. sopimusjakona, on kuolinpesään haettava pesänselvittäjä ja-jakaja. 

Vierailija
37/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuka sitä valvoo?

Perintövero on nimenomaan henkilökohtainen vero.  Se, että muuten usein eripurainen perikunta onnistuisi saamaan kaikilta valtakirjat rahannostoon jakamattoman kuolinpesän tililtä mahdollisesti erisuuruisten verojen maksuun, on perin epätodennäköistä.

Jos kuolinpesä on jakamaton, ei sieltä noin vain nosteta rahaa, paitsi vainajan hautauskuluihin ja perukirjoituskuluihin, jotka nostaa kuolinpesän valtuutettu hoitaja.

Ei tietenkään ennen perunkirjoitusta makseta muuta kuin vainajalle kuuluvia laskuja. Perunkirjoituksen jälkeen tilillä ovat rahat kuuluvat perillisille. Minä olen saanut valtakirjan kuolinpesän pankkitilin hoitamiseen ja maksoin sieltä kaikkien perintöverot. Osa rahoista jaettiin perillisille, osa jätettiin tilille kuolinpesän kiinteistön menoja varten.

Vierailija
38/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinyt kirjoitti:

Älä viitsi puhua puppua, joku raukka vielä uskoo tota soopaa🤬

Vierailija
39/39 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P:kirja on kuolinpesän omaisuusluettelo. Vähäpätöistä omaisuutta ei tarvitse p:kirjaan merkitä,  (esim. arkihuonekalut ja käyttötavarat.)