Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloin perehtymään narsismiin ja nyt olen yksin

Vierailija
30.03.2021 |

Minulla on ollut aika monta narsistista ystävää. En kuitenkaan halunnut hankkiutua heistä eroon, koska pelkäsin yksinäisyyttä. Vuodesta toiseen olen sietänyt sitä kiukuttelua, mustamaalaamista ja piikittelyä, välillä hienovaraista, toisinaan suorasukaista.

Jäljelle jäi onneksi yksi ystävä. En ollut nähnyt tätä kaveria pitkään aikaa ja minun aloitteestani tapasimme kiinalaisen ruuan merkeissä. Tuosta tulikin tapa ja kävimme usein yhdessä syömässä. Pikku hiljaa kun tutustuimme toisiimme uudestaan (kyllähän sitä unohtuu yhtä sun toista kun ei pitkään aikaan näe), aloimme tottumaan toistemme seuraan ja sen myötä huomasin, että tämä kaverini alkoi harrastaa samanlaista vähättelyä ja ilkeilyä kuin ne entisetkin kaverit harrastivat. Ilmeisesti tämä kaverini oli saanut päähänsä (en tiedä mistä) että minua pitää rangaista. Hän kutsui minut synttäreilleen, joissa oli muutamia hänen ystäviään. En tuntenut bileistä ketään. Tämä kaverini ei puhunut kertaakaan minulle koko juhlien aikana. Tai no, kyllä hän tervehti minua kun saavuin ja sama juttu hyvästellessä, mutta siinä välissä hän vältteli minua selvästikin. Ilmeisti hän kutsui minun juhliinsa jotta saisi nöyryyttää minua.

Tuon tapauksen jälkeen katkaisin välit häneenkin. Nyt minulla ei enää ole ystäviä lainkaan. On minulla ollut aikoinaan semmoisiakin ystäviä, jotka ovat kunnioittaneet minua, mutta en tiedä heistä enää juurikaan. Ovat luultavasti muuttaneet pois kaupungista. Ilmeisesti olen sen tyyppinen ihminen joka vetää puoleensa narsisteja. Olen nuorena ollut hieman ylikiltti, semmoisethan ovat narsistien unelmaystäviä. Olen kyllä äärimmäisen yksinäinen ja se on raskasta, mutta en kadu lainkaan sitä että olen katkaissut välit niin moneen ihmiseen. Siitäkin pystyn päättelemään ratkaisujen olleen oikeita, että pystyn kunnioittamaan itseäni enemmän. En ole enää kenenkään kynnysmatto. On vaikeaa rakastaa itseään jos antaa muiden käyttää itseään hyväkseen.

Ja sekin on varmaa, että enää en halua näitä riidankylväjiä enää lähellenikään. En vaikka vaihtoehtona olisi ikuinen yksinäisyys.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan varma, että olet ollut narsistien ympäröimä? Jospa käännät katseesi itseesi, oletko mahdollisesti liian herkkä ja ylianalyyttinen? Tai ehkä epävakaa persoona? Kysyn siksi, että olen itse epävakaa ja epävakaina aikoina tulkitsen ihmisten sanoja ja tekoja kutakuinkin noin. Pyrin olemaan katkomatta välejä, koska parempina aikoina näen selvemmin.

Vierailija
2/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi yksi lause pois. Piti sanoa, että kun tutustuin narsismiin aloin ymmärtää näiden "ystävien" ilkeilyjen motiiveja. Ennen vanhaan kuittasin tuommoiset pelkkinä sammakoina joita lipsahtelee silloin tällöin. En uskonut että motiivina olisi minun vahingoittaminen.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan varma, että olet ollut narsistien ympäröimä? Jospa käännät katseesi itseesi, oletko mahdollisesti liian herkkä ja ylianalyyttinen? Tai ehkä epävakaa persoona? Kysyn siksi, että olen itse epävakaa ja epävakaina aikoina tulkitsen ihmisten sanoja ja tekoja kutakuinkin noin. Pyrin olemaan katkomatta välejä, koska parempina aikoina näen selvemmin.

Hyvä huomio, mutta ei kyse ole epävakaudestani. Herkkä ja analyyttinen kyllä olen, mutta luotan arvostelukykyyni. Ja nämä ilkeilyt ja vähättely ovat olleet hyvin räikeitä. Ja nämä narsistiset ystäväni täyttävät kaikki narsistien kriteerit. He ovat epävarmoja, suuttuvat pienestä, mustamaalaavat, ovat ylimielisiä, heillä on jatkuvat hyväksynnän tarve, ovat pinnallisia jne. Minulla on hyvä käsitys narsismista ja siitä miten se ilmenee.

ap

Vierailija
4/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä huomio, mutta ei kyse ole epävakaudestani. Herkkä ja analyyttinen kyllä olen, mutta luotan arvostelukykyyni. Ja nämä ilkeilyt ja vähättely ovat olleet hyvin räikeitä. Ja nämä narsistiset ystäväni täyttävät kaikki narsistien kriteerit. He ovat epävarmoja, suuttuvat pienestä, mustamaalaavat, ovat ylimielisiä, heillä on jatkuvat hyväksynnän tarve, ovat pinnallisia jne. Minulla on hyvä käsitys narsismista ja siitä miten se ilmenee.

ap

Noilla kriteereillä suurin osa naisista on narsisteja.

Vierailija
5/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En nyt noin sanoisi. Ja lista narsimin piirteistä on luonnollisesti pidempikin, mutta en viitsinyt kokonaista kirjaa kirjoittaa tähän. Narsismi on yleisempää miehillä.

ap

Noilla kriteereillä suurin osa naisista on narsisteja.

Vierailija
6/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistihullu taas asialla!

Vierailija
7/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit eivät viihdy laumoissa, joten vähän ihmettelen, olisitko tuntenut noin monta toisensa tuntevaa narsistia. Oletko varma, ettet ole hieman vainoharhainen? Kannattaisiko ongelmistasi puhua lääkärin kanssa? Oletko varma ettet itse ole narsisti, koska narsisti vaatii muilta ihailua.

Vierailija
8/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki aikanaan. Löydät kyllä uusia ja terveempiä ihmisiä. Sinulla on vain persoona joka vetää puoleensa tietyn tyyppisiä ihmisiä. Minäkin aina etsin muista hyvää ja olin kaikille ystävällinen, halusin nähdä ihmisten motiivit ystävällisinä ja halusin ymmärtää erillaisia ihmisiä eri lähtökohdista. Sitten olin suorittamassa psykologisia testejä ja testien aikana psykologi kävi läpi tuloksiani ja tuli hyvin selväksi etten näe metsää puilta ja että näen ihmiset liian hyvässä ja positiivisessa valossa. Aloin analysoida ihmissuhteitani tarkemmin ja huomasin että monen hyvän teon takana jotka näin pyyteettöminä auttamisina olikin vain tarkoitus mahdollistaa minun hyväksikäyttö. Tajusin että eihän minulla ole ketään oikeasti ja ymmärsin myös miksi minua ei ikinä kutsuta mihinkään, kanssani ei haluta viettää aikaa eikä minuun olla yhteydessä kuin vain silloin kun tarvitaan jotain.

Vierailija
9/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistit eivät viihdy laumoissa, joten vähän ihmettelen, olisitko tuntenut noin monta toisensa tuntevaa narsistia. Oletko varma, ettet ole hieman vainoharhainen? Kannattaisiko ongelmistasi puhua lääkärin kanssa? Oletko varma ettet itse ole narsisti, koska narsisti vaatii muilta ihailua.

Ainahan ne viihtyy, sitä kutsutaan hoviksi. Hovi sisältää erillaisia psykopaattisia ominaisuuksia omaavia ihmisiä ja mahdollistajia. Narsisti ei ole ikinä yksin.

Vierailija
10/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"aloimme tottumaan toistemme seuraan ja sen myötä huomasin, että tämä kaverini alkoi harrastaa samanlaista vähättelyä ja ilkeilyä kuin ne entisetkin kaverit harrastivat. Ilmeisesti tämä kaverini oli saanut päähänsä (en tiedä mistä) että minua pitää rangaista."

Tälläisissä tilanteissa olisi hyvä kysyä miksi toinen käyttäytyy näin. Eli olisit voinut juhlien jälkeen kysyä kaveriltasi että mistä moinen käytös johtui. Sama asia niiden tapahtumien kanssa joissa sinua  vähätellään ja sinulle ilkeillään. Kerrot että tälläinen käyttäytyminen ei ole mukavaa ja mitä kaveri sillä tarkoittaa tai hakee. Kannattaa aina kuunnella toisen vastaus asiaan, sen sijaan että tulkitsee rivien välistä itse. Jos vastaus ei miellytä niin sitten välit poikki. Kun kyseenalaistaa toisen käytöksen antaa samalla tälle henkilölle mahdollisuuden muuttaa käytösmalliansa. Ihmiset ovat melko sokeita omalle käytökselleen.

Vierailija
11/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tulkinta, että kaveri kutsui bileisiinsä nöyryyttääkseen ap:ta kuullostaa väärältä tulkinnalta. Jos tulkitset vastaavalla tavalla kaikkia tilanteita, on ristiriidoilta vaikea välttyä. Kysyitkö kaverilta siitä bileillasta? Oliko kaveri kiireinen emännöidessään? Yrititkö itse ottaa kontaktia muihin tai auttaa tms? Vai tarkkailitko mykkänä tilannetta jossakin takanurkassa?

Vierailija
12/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerää ympärilleen vain narsisteja, ja oivaltaa tämän, on hyvä kääntää katse ihan omaan itseensä. Jättää ne muiden diagnosoinnit vähemmälle, ja etsii vastauksia kysymykseen "miksi hakeudun narsistien seuraan" (ja oikea vastaus ei ole se, että no koska ne on narsisteja).

Vierailija
13/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki aikanaan. Löydät kyllä uusia ja terveempiä ihmisiä. Sinulla on vain persoona joka vetää puoleensa tietyn tyyppisiä ihmisiä. Minäkin aina etsin muista hyvää ja olin kaikille ystävällinen, halusin nähdä ihmisten motiivit ystävällisinä ja halusin ymmärtää erillaisia ihmisiä eri lähtökohdista. Sitten olin suorittamassa psykologisia testejä ja testien aikana psykologi kävi läpi tuloksiani ja tuli hyvin selväksi etten näe metsää puilta ja että näen ihmiset liian hyvässä ja positiivisessa valossa. Aloin analysoida ihmissuhteitani tarkemmin ja huomasin että monen hyvän teon takana jotka näin pyyteettöminä auttamisina olikin vain tarkoitus mahdollistaa minun hyväksikäyttö. Tajusin että eihän minulla ole ketään oikeasti ja ymmärsin myös miksi minua ei ikinä kutsuta mihinkään, kanssani ei haluta viettää aikaa eikä minuun olla yhteydessä kuin vain silloin kun tarvitaan jotain.

Juuri tuommoisia kokemuksia itsellänikin on. Jos erehdyin kertomaan jotain omasta elämästäni, niin se ei kiinnostanut. Ei väliä vaikka olisin eronnut kymmenen vuoden parisuhteesta tai joutunut sairaalaan ambulanssilla. Mutta kun tarvittiin muuttoapua, niin puhelin kyllä soi. Hyvä että sinäkin olet kasvanut henkisesti. Ei pidä olla naiivi koko ikäänsä. Eikä myöskään tarvitse olla asiasta itselleen vihainen, kaikki olemme olleet nuoria ja hölmöjä. Kyllä niitä hyviäkin ihmisiä onneksi riittää.

ap

Vierailija
14/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiassa lähes kaikki ihmiset ovat välillä passiivisaggressiivisia ja myrkyllisiä. Aina välillä löytää sellaisia,jotka ovat todella hienotunteisia ja hyvin harvoin loukkaavia, mutta usein sitä ei tapahdu.

Vierailija
15/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulkinta, että kaveri kutsui bileisiinsä nöyryyttääkseen ap:ta kuullostaa väärältä tulkinnalta. Jos tulkitset vastaavalla tavalla kaikkia tilanteita, on ristiriidoilta vaikea välttyä. Kysyitkö kaverilta siitä bileillasta? Oliko kaveri kiireinen emännöidessään? Yrititkö itse ottaa kontaktia muihin tai auttaa tms? Vai tarkkailitko mykkänä tilannetta jossakin takanurkassa?

Jos olisit ollut näissä kemuissa olisit itsekin huomannut. Istuin tämän kaverini ja hänen ystäviensä kanssa, meitä oli noin 5-6 siinä istumassa. Kaverini vältteli katsekontaktia minuun ja tilanne oli kiusallinen jopa hän ystävilleen, jotka eivät edes olleet sieltä sosiaalisesti taidokkaammasta päästä. Kyllähän sen huomaa jos istut monta tuntia jonkun vieressä ja tämä kohtelee sinua kuin ilmaa.

ap

Vierailija
16/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerää ympärilleen vain narsisteja, ja oivaltaa tämän, on hyvä kääntää katse ihan omaan itseensä. Jättää ne muiden diagnosoinnit vähemmälle, ja etsii vastauksia kysymykseen "miksi hakeudun narsistien seuraan" (ja oikea vastaus ei ole se, että no koska ne on narsisteja).

Itseasiassa se voi olla se vastaus. Jos ap etsii ihmisiä jotka on karismaattisia, seurassa aina tapahtuu, suhteet sisältää voimakkaita tunteita, niin hyvinkin päätyy etsimään narsistia. Hän on myös tottunut ilkeisiin ja itsekkäisiin ihmisiin joten ne tuntuu tutulle ja ennakoitavalle. Hän osaa elää ilkeiden ihmisten kanssa ja hän tietää oman roolinsa. Ap:n pitäisi nyt kehittää omaa itseään ja hankkia joku muu rooli suhteessa muihin ihmisiin.

Vierailija
17/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan ne viihtyy, sitä kutsutaan hoviksi. Hovi sisältää erillaisia psykopaattisia ominaisuuksia omaavia ihmisiä ja mahdollistajia. Narsisti ei ole ikinä yksin.

Tämä on totta. Narsistit eivät viihdy yksin, vaan nimenomaan laumoissa. Heille se hovi (=mahdollistajat, yleisö ja kätyrit) on suorastaan elintärkeä osa elämää.

Vierailija
18/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"aloimme tottumaan toistemme seuraan ja sen myötä huomasin, että tämä kaverini alkoi harrastaa samanlaista vähättelyä ja ilkeilyä kuin ne entisetkin kaverit harrastivat. Ilmeisesti tämä kaverini oli saanut päähänsä (en tiedä mistä) että minua pitää rangaista."

Tälläisissä tilanteissa olisi hyvä kysyä miksi toinen käyttäytyy näin. Eli olisit voinut juhlien jälkeen kysyä kaveriltasi että mistä moinen käytös johtui. Sama asia niiden tapahtumien kanssa joissa sinua  vähätellään ja sinulle ilkeillään. Kerrot että tälläinen käyttäytyminen ei ole mukavaa ja mitä kaveri sillä tarkoittaa tai hakee. Kannattaa aina kuunnella toisen vastaus asiaan, sen sijaan että tulkitsee rivien välistä itse. Jos vastaus ei miellytä niin sitten välit poikki. Kun kyseenalaistaa toisen käytöksen antaa samalla tälle henkilölle mahdollisuuden muuttaa käytösmalliansa. Ihmiset ovat melko sokeita omalle käytökselleen.

En halunnut tehdä asiasta isoa numeroa. Sitä paitsi olisi ollut hyvin kiusallista alkaa tivaamaan tätä kaveriltani. Ja se olisi päättynyt välirikkoon sekin ratkaisu. Ja tilanne oli niin hämmentävä etten pitkään aikaan tajunnut mistä oli kyse. Ei minulla ole tarvetta udella miksi joku kohtelee minua huonosti. Jos näin tekee, ei minua arvosta. Eikä silloin ole kaveriainesta.

ap

Vierailija
19/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit ollut näissä kemuissa olisit itsekin huomannut. Istuin tämän kaverini ja hänen ystäviensä kanssa, meitä oli noin 5-6 siinä istumassa. Kaverini vältteli katsekontaktia minuun ja tilanne oli kiusallinen jopa hän ystävilleen, jotka eivät edes olleet sieltä sosiaalisesti taidokkaammasta päästä. Kyllähän sen huomaa jos istut monta tuntia jonkun vieressä ja tämä kohtelee sinua kuin ilmaa.

ap

Olisit ottanut tilanteen haltuun ja tutustunut muihin ihmisiin?

Mutta aloitushan oli provo 1/5.

Vierailija
20/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuommoisia kokemuksia itsellänikin on. Jos erehdyin kertomaan jotain omasta elämästäni, niin se ei kiinnostanut. Ei väliä vaikka olisin eronnut kymmenen vuoden parisuhteesta tai joutunut sairaalaan ambulanssilla. Mutta kun tarvittiin muuttoapua, niin puhelin kyllä soi. Hyvä että sinäkin olet kasvanut henkisesti. Ei pidä olla naiivi koko ikäänsä. Eikä myöskään tarvitse olla asiasta itselleen vihainen, kaikki olemme olleet nuoria ja hölmöjä. Kyllä niitä hyviäkin ihmisiä onneksi riittää.

ap

Ei tässä vihainen ole. Hyvähän se on, että selvisi tällainen oman pään sisäinen fantasiamaa jossa on rauhaa ja rakkautta. Nyt sen voi hylätä ja keskittyä näkemään asiat niin kuin ne on. Ja kyllähän sen alitajuisesti on aina ymmärtänyt, mutta on halunnut suojella omaa minäkäsitystään ja pitää kiinni siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä