Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löysin alaiseni sometililtä mahdollista vihapuhetta.

Vierailija
30.03.2021 |

Työskentelen hänen esihenkilönään ja on myös erinäisissä someryhmissä jäsenenä. Tykkäyksiä meemeihin ynnä muita ponnahtelee ilmoituksiini. Seuraan myös uutisia ja tiedän että asia on tapetilla ja että ihmiset ovat jakautuneet asiassa fifty-fifty. Esimiehenä minun varmaan pitäisi reagoida jotenkin vai pitäisikö antaa asian olla, onhan kyse työntekijän vapaa-ajasta.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mietit tilannetta vauva-palstalla.

Vierailija
22/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katos täällä taas yrityksen johtoryhmä kokoontuu:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen esimuunsukupuolinen ja havaitsin alaiseni liittyneen perussuomalaisten paikallisjärjestöön. Mitä teen?

Vaikka tietysti yrität vain olla hauska siinä epäonnistuen, niin vastaan. Et tee mitään, koska peruihin liittyminen on laillisesti hyväksytty poliittinen kanta, jonka perustella et saa syrjiä työntekijää. Vaikka mielestäni persut ovat aika tympeää sakkia, en voi irtisanoa sen takia. 

Vierailija
24/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihapuheesta tiedä, mutta tämä aloitus on kyllä p a s k apuhetta.

Vierailija
25/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijän yksityiset mielipiteet eivät ole firman omaisuutta. Eli jos ei ole niitä firman edustajana sanonut, ei niihin ole työnantajalla oikeutta puuttua.

Vierailija
26/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä on kunnianloukkaus, kiihottaminen kansanryhmää kohtaan tai laiton uhkaus, niin silloin voit tehdä rikosilmoituksen.

Jos hän on työtehtävissä jossa voidaan katsoa että rikosrekisteri horjuttaa luottamusta, esimerkiksi rahan kanssa tekemisissä.

Hänet voit sitten irtisanoa, mutta vasta kun hänet on tuomittu siitä rikoksesta, ei ennen.

Ihan vaan tiedoksi, jos henkilö vanhingoittaa toiminnallaan yrityskuvaa, niin lähtee meiltä samantien. Meillä oli tämmöinen tapaus viime syksynä, nyt entinen varastopäälikkö on sitten työttömänä. Emme kaipaa tyyppiä kyllä muutenkaan.

Kakkaa on sunkin housuissa

Haist pask!

Vierailija
27/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ZZZZZ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikuttaa yrityskuvaasi tai asiakassuhteisiin, asiaan tulee puuttua työnkuvasi mukaan. Olen itse ylemmässä johdossa, ja jos joku päälliköistä tulisi kysymään minulta samasta asiasta, niin järjestäisin työntekijöiden keskuuteen somekäytöskoulutuksen. Jos se viesti ei mene perille, niin varoitus. Meidän yrityksessä julkisuuskuva on tärkeä, eikä yksittäisen työntekijän toiminta saa sitä vaarantaa.

Yrittäjänä samaa mieltä, ei meille öyhöttäjiä tarvita muutenkaan.

Et ole yrittäjää nähnytkään.

Vierailija
28/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikuttaa yrityskuvaasi tai asiakassuhteisiin, asiaan tulee puuttua työnkuvasi mukaan. Olen itse ylemmässä johdossa, ja jos joku päälliköistä tulisi kysymään minulta samasta asiasta, niin järjestäisin työntekijöiden keskuuteen somekäytöskoulutuksen. Jos se viesti ei mene perille, niin varoitus. Meidän yrityksessä julkisuuskuva on tärkeä, eikä yksittäisen työntekijän toiminta saa sitä vaarantaa.

Olet ylemmässä johdossa, mutta kirjoittelet vauvapalstalla työajalla. Ei kovin uskottavaa.

Vierailija
29/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijän vapaa-aika ja henkilökohtaiset mielipiteet eivät ole työnantajan omaisuutta. Työntekijä myy sinulle palveluksiaan palkkaa vastaan. Vapaa-aika on hänen ikiomaa elämäänsä.

Olet väärässä. Lain mukaan työnantajalla on oikeus velvoittaa työntekijä käyttäytymään myös vapaa-ajalla siten, ettei siitä ole haittaa yrityksen maineelle.

Vierailija
30/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrityksen maine kärsii (henkilö on sellaisessa tehtävässä, että oikeasti mahdollista) niin kyllä siinä aika vakava paikka on.

Vierailija
31/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä on kunnianloukkaus, kiihottaminen kansanryhmää kohtaan tai laiton uhkaus, niin silloin voit tehdä rikosilmoituksen.

Jos hän on työtehtävissä jossa voidaan katsoa että rikosrekisteri horjuttaa luottamusta, esimerkiksi rahan kanssa tekemisissä.

Hänet voit sitten irtisanoa, mutta vasta kun hänet on tuomittu siitä rikoksesta, ei ennen.

Ihan vaan tiedoksi, jos henkilö vanhingoittaa toiminnallaan yrityskuvaa, niin lähtee meiltä samantien. Meillä oli tämmöinen tapaus viime syksynä, nyt entinen varastopäälikkö on sitten työttömänä. Emme kaipaa tyyppiä kyllä muutenkaan.

Kerro lisää niin saadaan vähän linjausta siitä mikä on liikaa?

Vierailija
32/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokaisessa firmassa ja työyhteisössä ole ihan omat rajat ja linjaukset. Ja niistä kannattaa ottaa selvää, ennen kuin alkaa aukoa päätään julkisesti somessa tai missään. Tai ainahan voi päätyä ennakkotapaukseksi.

Vierailija
33/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijän vapaa-aika ja henkilökohtaiset mielipiteet eivät ole työnantajan omaisuutta. Työntekijä myy sinulle palveluksiaan palkkaa vastaan. Vapaa-aika on hänen ikiomaa elämäänsä.

Olet väärässä. Lain mukaan työnantajalla on oikeus velvoittaa työntekijä käyttäytymään myös vapaa-ajalla siten, ettei siitä ole haittaa yrityksen maineelle.

Siksipä kukaan ei käytäkään työtiliä sammakkomeemien jakamiseen.

Vierailija
34/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jokaisessa firmassa ja työyhteisössä ole ihan omat rajat ja linjaukset. Ja niistä kannattaa ottaa selvää, ennen kuin alkaa aukoa päätään julkisesti somessa tai missään. Tai ainahan voi päätyä ennakkotapaukseksi.

Ennakkotapaus asiasta jo on. Tapaus Vehkoo nousee mieleen välittömästi.

Vierailija
35/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yrityksen maine kärsii (henkilö on sellaisessa tehtävässä, että oikeasti mahdollista) niin kyllä siinä aika vakava paikka on.

Ai niinku esim.Tytti Yli-viikari?

Vierailija
36/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kuulostaa melkein yhtä lystikkäältä, kuin ex-esimiehen toiminta. Kielsi (siis oikeasti KIELSI) työntekijöiltään vapaa-aikaan liittyvän WhatsApp-ryhmän. Väitti, että sellaisen perustaminen on laitonta. Toki ymmärrän, ettei siihen käytetä työaikaa (kännykät eivät saaneet olla työssä mukana), mutta kuvitteli voivansa hallita työntekijöiden vapaa-aikaa ja keskinäistä viestittelyä. Relikti maaorjuusajoilta koko ukko.

Vierailija
37/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaisia sulla on vaan unissasi. 0/5, vähän yritystä nyt!

Vierailija
38/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli työntekijän työpaikka on ilmoitettu somessa, antaisin varoituksen, sillä työntekijä edustaa yritystä vaikka olisi vapaallakin.

Vierailija
39/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tarkoittaa sitä, että työntekijän ei pidä esimerkiksi jakaa tunnistettavasti paikallisen raksafirman työntekijänä videota, jossa pikkujouluissa kustaan kuntapomon rakenteilla olevan talon perustuksiin. 

Sen sijaan työntekijä saa esimerkiksi ottaa kantaa tulevan moottoritien suunnitteluun julkisesti ja omana itsenään, vaikka työnantajan autoilevilla asiakkailla voisikin tulla suru puseroon kirjoituksista. Olennaista on, että minä Matti Meikäläinen vastustan suunniteltua moottoritietä koska se menisi oman mökkitonttini päältä, ei että yrityksen X työntekijänä olen nähnyt, millaiset ääl-iöt sitä tietä vaan käyttäisivät ja siksi vastustan tietä syvästi. 

Mitä korkeampi on työntekijän asema yrityksessä, sitä tiukemmin mainehaittaa voidaan valvoa. Se, että joku perusfirman perusduunari irtisanottaisiin yksittäisen meemipostauksen vuoksi on vain joidenkin typerä märkä uni. 

Vierailija
40/42 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tarkoittaa sitä, että työntekijän ei pidä esimerkiksi jakaa tunnistettavasti paikallisen raksafirman työntekijänä videota, jossa pikkujouluissa kustaan kuntapomon rakenteilla olevan talon perustuksiin. 

Sen sijaan työntekijä saa esimerkiksi ottaa kantaa tulevan moottoritien suunnitteluun julkisesti ja omana itsenään, vaikka työnantajan autoilevilla asiakkailla voisikin tulla suru puseroon kirjoituksista. Olennaista on, että minä Matti Meikäläinen vastustan suunniteltua moottoritietä koska se menisi oman mökkitonttini päältä, ei että yrityksen X työntekijänä olen nähnyt, millaiset ääl-iöt sitä tietä vaan käyttäisivät ja siksi vastustan tietä syvästi. 

Mitä korkeampi on työntekijän asema yrityksessä, sitä tiukemmin mainehaittaa voidaan valvoa. Se, että joku perusfirman perusduunari irtisanottaisiin yksittäisen meemipostauksen vuoksi on vain joidenkin typerä märkä uni. 

Mikäli työntekijä postaa esimerkiksi rasistista jardonia omalla nimellään ja niin että työnantaja on selvillä, tämä voi vaikuttaa yritykseen negatiivisesti ja tästä voi antaa työntekijälle varoituksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän