Jos voittaisit lotossa 90 miljonaa euroa, mitä tekisit?
Itse varmaan maksaisin velat korkoineen ensin pois, varaisin hotellista huoneen viikoksi ja kävisin viikon päätteeksi kylpylässä, ja loput laittaisin säästötilille kunnes keksisin niille lopulta järkevää käyttöä.
Kommentit (1962)
Maksaisin velkani pois ja muuttaisin Helsinkiin tekemään hyväntekeväisyyttä, esimerkiksi järjestäisin vähävaraisille ruokakasseja Antaisin eläinsuojelujärjestöille huomattavia lahjoituksia. Laittaisin miljoonat poikimaan uusia miljoonia jollain sijoituksilla. Sukulaisilleni en välttämättä antaisi euroakaan. Itselleni hankkisin jonkun kivan pienen maatilan jossa kasvattaisin luomuruokaa, mitään luksusta en kuitenkaan halua.
Olen jo 60 ja autossa ja asunnossa ei varsinaisesti ole puutteita, toisaalta mitäpä minä lamborghinillakaan. Niitå voisi toki piipahtaa sant'agatassa katsomassa, päivä museossa. Jos nyt jotain niin ostaisin purjeveneen, pienen.
Mutta tosiaan jos suvulla on velkoja niin antaisin korontonta ja ikuista luottoa. Loput varainhoidossa ja vuodituotosta osa hyväntekeväisyyteen ja osa kevytmieliseen elämään :)
Perustaisin välittömästi säätiön ja palkkaisin pari luotettavaa apulaista. Huolellisesti valittaisiin hyväntekeväisyys järjestöt joille lahjoittaisin rahaa, pitäisin homman tiukasti hanskassa että rahat käytettäisiin oikein. Asiantuntijan avulla sijoittaisin rahaa että sitä tulisi lisää ja voisi antaa vielä enemmän.
Löytöeläimet ja lapset olisivat pääkohteet. Kohteiden valinta veisi minut matkustamaan ja paikan päälle tutustumaan kohteisiin. Tämä toiminta olisi päätyöni. En osaa olla tekemättä mitään ja haluan tehdä hyödyllistä. Tämä olisi minun onnen täyttymys.
Vierailija kirjoitti:
Voitto ei näkyisi elämässäni mitenkään. Jatkaisin töissä vessojen siivoojana, kuten tähänkin saakka. Voisin ehkä käydä huoltoasemalla juomassa pullakahvit ja laittaa kahviin maidon sijasta kermaa. Rahat pankkiin säästötilille ja niitä ei saa käyttää, jottei voittorahoja tule vahingossa tuhlattua Tokmannilla heräteostoksiin.
Tämä oli varmaan sarkasmia. Mutta ihmeteltävän monet ihmiset ajattelevat näin.
Ei tajuta elää hetkessä. Tai ei ole yhtään mielikuvitusta mitä voisi tehdä elämälleen.
Minä olen tottunut elämään melko vähäkulutuksillista elämää ja tuntuu siltä, etten tästä mihinkään muuttuisi. Kun on tavaksi tullut ettei törsäile, niin eipä sitä hyvää pidä alkaa muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Lotosta ei voi voittaa 90 miljoonaa.
Kyllä voi,myös eurojackpot on lotto.
Perustaisin oman yhdistyksen joka auttaisi työttömiä joilla on motivaatio kohdallaan auttaa muita joten he pääsisivät työsopimuksella pois työkkärin orjuudesta auttamaan vanhuksia ja vähäosaisia erilaisissa askareissa.
En nostaisi palkkaa joten en maksaisi verojakaan.
Muuttasin pois Suomesta jonnekin lämpimään. Ehkä ottasin pari kaveria mukaan. Yksi voisi siivota ja toinen keittää aamulla kahvit. Toki maksaisin niille palkkaa siitä.
Lobbaisin suomalaisia poliitikkoja kohti järkevämpää politiikkaa. Rakennuttaisin oman kodin ja ostaisin saaren ja tekisin sinne mökin. Ehkä maksaisin vanhempani velat pois jos tämä matelisi jaloissani pyytäen anteeksi kaiken sen pieksemisen mitä sain kestää lapsena ja mistä ei jäänyt kuin terapiatarve. Tuskin pyytäisi anteeksi, on sen verran ylpeä saavutuksistaan, vaikka olisi kymppitonnien porkkana. Etsisin lapsuusajan hyvät kaverit käsiini ja antaisin heille tonnin ihan vain siksi että eivät kiusanneet minua. Sijoittaisin lakimuutoksen jälkeen yritystoimintaan ja perustaisin muutaman kodinomaisen vanhustenhoitokodin. KAIKKI suomen eläinkodin ja hoitolat saisivat 500e lahjoituksen. En osaa sisäistää paljonko 90 miljoonaa lopulta on niin ehkä lahjoittaisin lopulta enemmän. Matkustelisin muinaisissa kohteissa ja söisin hyviä ruokia. En juo alkoholia tai tupakoi, niin ei menisi siihen rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tottunut elämään melko vähäkulutuksillista elämää ja tuntuu siltä, etten tästä mihinkään muuttuisi. Kun on tavaksi tullut ettei törsäile, niin eipä sitä hyvää pidä alkaa muuttamaan.
Tuo on helppo toteuttaa eikä tarvitse lototakaan.
Ostaisin tai rakennuttaisin lapsilleni talot. Lapset saisivat päättää millaiset haluaisivat. 90 äidilleni kokopäiväinen seuraneiti. Järjestäisin häät näin 40 vuoden jälkeen ja kutsuisin kaikki vähävaraiset juhliin, voisin ostaa heille vielä puvut. Antaisin hyväntekeväisyyteen. Sen jälkeen uusi talo meille ja auto kaikille lapsille. Lähtisin töistä, enkä paskantaisikaan sinne päin eli omaan taloon täytyy tehdä vessa vastakkaiselle puolelle. Varoisin ettei järki lähde tuollaisesta rahamäärästä
Rakennuttaisin maailman suurimman peniksen muotoisen tornin ja asustelisin siellä.
Jatkaisin elämää niin kuin tähänkin asti. Ainoa, mikä muuttuisi, olisi ettei enää tarvitsisi ruokakaupassa laskea senttejä. Ehkä kokeilisin jotain uutta harrastusta, mihin ei ole ennen ollut varaa ja saattaisin käydä parturissa leikkauttamassa hiukset sen sijaan, että leikkaan itse.
Muutamalle läheiselle tietenkin jossain muodossa jakaisin onnestani, ostaisin heille jotain isompaa, mitä haluaisivat, maksaisin laskujaan/velkojaan jne.
Pitäisin pari miljoonaa, antaisin lapsille miljoonan per lapsi ja käyttäisin 85 miljoonaa hyväntekeväisyyteen: kodittomille, sairaille joilla ei ole varaa käydä lääkärillä tai ostaa lääkkeitä, lääkärihelikopteritoiminnalle, meripelastajille, turvakodeille, auttaville puhelinpalveluille.... tarvitsijoita on vaikka kuinka paljon.
Haistattaisin Pomolle ja muutamalle asiakkaalle pitkät vitut ja kusisin työläppärin päälle.
Ottaisin ison koiran, sille ulkotilat ja olisi ulkoiluttaja kaveri. Ostaisin siivous ja muuta kotiapua, kävisin lääkärissä, korjauttaisin jalan, ottaisin hierontaa ja hoitoja. Lähettäisin pompseja isosti eräille.