Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yläkerran 6-vuotias ylienerginen napero juoksee sisällä, miten huomattaa asiasta ?

Vierailija
29.03.2021 |

asumme heidän alakerrassa ja tuntuu kuin tulisi justiinsa katosta läpi kun juosta tömistelee, siis juoksee puolen tunnin seteissä TÖM TÖM TÖM tasajalkaa hyppien, hiljenee vähäksi aikaa ja taas jatkaa joka päivä kello 7-20 ja sitten silloin tällöin vielä parikertaa kello 22 (hiljaisuuden jälkeen) tai sitten hakkaa voimalla lattiaa palikoiden avulla. Ymmärrän kyllä että pienet lapset leikkivät ja juoksentelevat sisällä mutta miksi ei kotiäiti voi viedä häntä ulos, vieressä kolme eri puistoa missä tilaa juoksa vaikka kuinka. Mitä mieltä olette, saako lapset juosta sisällä kerrostalossa?

Kommentit (384)

Vierailija
301/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin lapsen juoksu kuin koiran ulina tai räksytys. Koirat eivät kuulu sinne missä ihmiset asuvat.

Se on just näin. Koirat ovat tämän nyky-yhteiskunnan syöpä ainakin täällä Tampereella. Tuntuu siltä, noita rakkeja on enemmän kuin lapsia.

Vierailija
302/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä piväkodissakaan saa lapset juosta sisällä muuta kuin liikuntatilassa. Ulkona pihalla sitten voivat juosta mielin määrin. Tämä vahinkojen eliminoimiseksi. Sama oli meillä lapsuuden kodissa. Ulkona juostiin. En kokenut sitä koskaan mitenkään ihmeelliseksi. Meistä kaikista viidestä sisaruksesta tuli reippaita, aktiivisia, liikunnallisia ihmisiä. Käveltiin pitkiä matkoja, pyöräiltiin, hiihdettiin, leikittiin juoksuleikkejä. Ei ollut kännyköitä eikä istuttu television ääressä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, mutta tuollaiset äänet lasketaan ns. normaalin elämän ääniksi, varsinkin silloin kun ei ole yleinen hiljaisuus. Kotiäideilläkin on lapsineen oikeus olla omassa kodissaan. Miksette te mene puistoon nauttimaan hiljaisuudesta, ottamassa vähän raikasta happea? Tai hanki omakotitaloa vaikka lainalla niin pääsisitte eroon seinänaapureista? Tiedän että kysymykseni ovat tungettelevia, mutta ehkä nyt ymmärrät ettei kukaan ole sen koommin naapureilleen kuin netin anonyymeillekään tilivelvollinen omasta elämäntilanteestaan tai missä viettää aikaansa.

T: joku joka nauttii naapurin musiikin huudattamisesta, joskus jopa aamuyöllä, mutta ei voi tehdä mitään koska se on sallitun rajalla

Musiikin huudattaminen hiljaisuuden aikaan (tai muutenkaan) ei ole mitään normaalia elämisen ääntä, mutta lapsen liikkuminen yläkerrassa on.

Se milloin musiikin soittaminen on huudattamista on suhteellista. Yöllä saa katsoa telkkaria, kuunnella musiikkia ja jutellakin, kunhan desipelit eivät nouse liian korkealle. Kohtuullinen volyymi voi silti häiritä naapureita, jos talossa on huono äänieristys, esim. seinän läpi kuuluu selkeästi jopa puheensorina. Itse herään tähän radion soittamiseen aamuyöstä. Ja olen selvittänyt voiko asialle tehdä mitään, mutta lopputulos on se että se lasketaan normaalin rajalla olevaksi, vaikka se häiritseekin. Koska naapuri ei ole halukas ottamaan harrastuksessaan meitä muita huomioon, ainoa vaihtoehto on muuttaa muualle itse. Ikävää, mutta Suomessa oikeus kotiin ja siellä itsensä toteuttamiseen on vahvempi kuin oikeus huomaavaisiin naapureihin ja hiljaisuuteen.

T: se sama

Vierailija
304/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala hakkaamaan seiniä sun muuta omassa asunnossasi. Alhaalta kuuluu ylös todella hyvin äänet. Ala paukuttamaan, saavat mitä tilaavat.

Minä tein tätä, kunnes selvisi että minulla on mt-ongelmia ja vieläpä sen tyyppisiä jotka aiheuttaa aistiharhoja, jotka minulla ilmeni siten että kuulin naapurista kantautuvaa häiritsevää meteliä. Huusin ja mekkaloin itsekseni, menin hakkaamaan ovea, tein valituksia ja soitin poliisitkin kerran. Ironista. Sori naapurit.. 😅

Vierailija
305/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi tarvitsee enemmän lapsia, joten makkariin vaan, niin kyl ne tömpsötykset yläkerrasta unohtuu.

Vierailija
306/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi tarvitsee enemmän lapsia, joten makkariin vaan, niin kyl ne tömpsötykset yläkerrasta unohtuu.

Mitä vielä, seuraavaksi naapurit valittaa seksiäänistä. 🤣

Vierailija
307/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla on paljon mammoja jotka eivät voi sietää mitään. Heidän mielestään kaikki pitää kieltää. Jos haluaa ihan pelkkää hiljaisuutta niin kannattaisi muuttaa syrjemmälle. Tuli just mieleeni, että näille mammoille pitäisi hankkia mummo kerrostalo.

Samanlaiset persoonat samaan kerrostaloon.

Saavat sitten keskenään kinastella.

Kannatetaan! Kaikki hiljaisesti asuvat samaan ja kaikki häiriköivät lapsiperheet samaan. Voisivat kuunnella toistensa metelöintiä.

Vierailija
308/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna juosta. Ole iloinen, että jotkut vielä tekevät lapsia sinuakin elättämään.

Mitä tekemistä näillä asioilla on toistensa kanssa? Ja mistä tiedät, että nämä häiritsevät juoksijat elättävät koskaan ketään? Aivan yhtä hyvin voivat joutua toisten elätettäviksi. Yhtä lailla lapset, jotka eivät häiritse toisia, voivat elättää joskus esim. vaikka sinua. Eihän sisällä juokseminen ja toisten elättäminen korreloi keskenään.

Vierailija
309/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melusaaste on melusaastetta. Yhdentekevää aiheuttaako sen koira, deeku, koliikkivauva. Jälkimmäistä hankala vaientaa. Kuusivuotias sen verran vanha että todellakin vanheman vastuulla estää jatkuva kantapääastuminen ja töminä. Asiasta voi valittaa taloyhtiölle, koska esimerkiksi omassa yläkerrassani aikuinen tömisteli menemään 05-23 aamusta iltaan aina sisälläja kotona siinä määrin että kuului etätyössä kuulokkeiden läpi. 

Vierailija
310/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yläkertaan muutti Kiljusen herrasväki. Lapsi pomppii ja mölyää 7-22 ja välillä hakkaa pattereita, nuorempi parkuu mihin aikaan vain ja epäsäännöllisin väliajoin isä karjuu täysiä "pää kiinni" yms. mitä yleensä seuraa entistä lujempi parku. Eivät tunnu käyvän ulkona lainkaan. Itse teen kotoa töitä neljä päivää viikossa, siksi tuota tulee väkisin seurattua

Vierailija
311/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna juosta. Ole iloinen, että jotkut vielä tekevät lapsia sinuakin elättämään.

Mitä tekemistä näillä asioilla on toistensa kanssa? Ja mistä tiedät, että nämä häiritsevät juoksijat elättävät koskaan ketään? Aivan yhtä hyvin voivat joutua toisten elätettäviksi. Yhtä lailla lapset, jotka eivät häiritse toisia, voivat elättää joskus esim. vaikka sinua. Eihän sisällä juokseminen ja toisten elättäminen korreloi keskenään.

Saisit huolestua, jos lapsiperheen huushollista ei kuuluisi mitään, missä on lapsia, siellä on ääntä. Veikkaan, että myös liioittelet kuulemaasi meteliä. Sitäpaitsi aikuisten huuto ja tappelu olisi 38 kertaa ikävämpää kuin lapsen kipittely. Ei kestä kauaa, kun se alkaa istua suuren suuren osan päivästä koulussa, eli tilanne on väliaikainen. Katsele myös noise cancelling kuulokkeita, niin voit keskittyä omiin juttuihisi.

Vierailija
312/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva lukea etten ehkä itse olekaan niin yliherkkä kun kuvittelin, tai ympäristö uskotteli.

Asuin yli puolitoista vuotta viisihenkisen perheen alakerrassa, heillä oli jotenkin vuorokausirytmi sekaisin. Lähes joka ikinen ilta klo 23 jälkeen alkoi taaperon aktiivinen juoksentelu ympäri kotia, välillä lensi palikat tai mitä milloinkin lattiaan ja ei ihan kevytrakenteinen isovelikin juoksi ja lampsi perässä. Tätä kesti useita tunteja lähes joka ikinen yö ja minä valvoin useita öitä nukkumatta silmäystäkään kun syke oli sadassa ja odotin vaan seuraavaa ryminää. En osannut enkä uskaltanut enää nukahtaa. Yleensä nukuin muutaman tunnin yössä, jopa kuuden tunnin yöunet olivat harvinaista ylellisyyttä. Opiskelin, tein hoitoalan töitä ja olin yksinhuoltaja ja yksin. Jatkuva päänsärky, aivosumu, raju huimaus, pahoinvointi, tasapainohäiriöt, työmuistissa pysyi ehkä kaksi sanaa, ja hirveä ahdistus. Lapsi kärsi koska minä voin niin huonosti, eikä hänellä ollut muuta kuin minä, sairas äiti.

Yritin puhua heidän kanssaan, täysin turhaan. Perheen äiti pahoitteli kun on päivärytmi sekaisin ja kertoi että yrittänyt laittaa mattoja, mutta meteli oli silti ihan jatkuvaa ja kova. Perheen teinit olivat joskus keskenään kotosalla vanhempien ollessa poissa ja pistivät aivan järjettömät jyskeet keskellä yötä pystyyn, ilmeisesti kaveriporukalla heittelivät toisiaan maahan, jotain painia kai. Kiusallaan oletettavasti. Perheen teinit myös kavereineen hengailivat rapussa keskellä yötä meidän oven takana, nojaillen kotioveemme mikä siis kuului kun ovea vasten joku hankautuu ja oli vähän turvaton olo. Joskus joku heistä soitti ovikelloamme ja kysyi seksipalveluja, minulta joka olen hyvinkin ylisäädyllisen ja vaisun oloinen pikkuinen yh-äiti

Ihan kamalaa aikaa ja itku tulee kun nyt ajattelenkin sitä kamalaa oloa noiden ihmisten välinpitämättömyyttään. Silti vieläkin ajattelen että olen ehkä jotenkin ollut yliherkkä ja pitäähän kerrostalossa kestää ääniä. Sain kuitenkin kuulla että jo edelliset asukkaat olivat heistä valittaneet ja poliisikin oli joskus kutsuttu, joten en ehkä ole ainakaan ainoa yliherkkä.

Vierailija
313/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten muutin pois kerrostalosta, koska yläkerrassa asuva alakouluikäinen lapsi huusi, pomppi ja kiljui jokainen päivä. Äitinsä karjui suuttuessaan yhtä kovaa. Perheen arki oli rasite myös heidän yläpuolella asuvalle eläkeläispariskunnalle. He olivat yrittäneet puhua asiasta ja tästä seurasi se, että lapsiperheen äiti haukkui kovaan ääneen näitä eläkeläisiä. Ongelmana oli, että tämä ”häirikköperhe” omisti asunnon. Juteltiin usein eläkeläispariskunnan kanssa asiasta. Hallitus ei halunnut puuttua asiaan (häirikköperheen isä kuului hallitukseen). Eläkeläispariskunta laittoi lopulta asunnon myyntiin. Tuli sellainen olo, että täysin rajattomasti käyttäytyvän lapsen käytöstä pitäisi vain sietää.

Olen sitä mieltä jos ei voi sanallisesti päästä yhteisymmärrykseen koskien naapureiden meluamista niin kovat keinot häätyy ottaa käyttöön. Minun yläpuolella asui lapsiperhe josta lähtevä ääni, tömistely, pattereiden koluuttelu koko päivän oli ihan perseestä. Poikani hommasi kunnon musiikkivehkeet ja aina kun meteli yläkerrassa yltyi sietämättömäksi niin laitoin MUSIIKIT soimaan. Mummeli 69v.

Vierailija
314/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fua kirjoitti:

Muuta pois. Olet väärä ihminen kerrostaloon.

Lasten äänet on OK ja kuuluu asiaan.

Lasten liian kovat äänet eivät ole ok kerrostalossa. Taidat olla näitä kädettömiä ja ilmeisesti myös aivottomia mammoja, jotka eivät pysty mitenkään kontrolloimaan oman lapsensa tekemisiä. Syy on sitten aina jonkun muun kuin sen oman lapsen.

Vierailija
315/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on ihanaa, kun naapurin lapsista kuuluu ääntä. Yläkerrassa nauretaan ja itketään ja riidellään, pompotetaan palloa ja juostaankin. Se kuuluu elämään. Ikävä sitä, kun omat lapset oli pieniä. :)

Lapset taitavat olla sinun koko elämäsi.

Vierailija
316/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oven taakse esittäytymään ja kohteliaasti ilmoittamaan asia.

Jos ei lopu, isännöintiin yhteys ja 2kpl todistajia....

Vierailija
317/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja taas alko tum tumt tum tömistely, tais syödä sokeria tällä tauolla kun hyppii sängyltä lattialle kokoajan ja tais hajota jotain ku kuulu puinen räsähdys

En hyväksy jatkuvaa mekkalointia minkään ikäisiltä / jonkun diagnoosin saaneilta ihmisiltä. Monissa kerrostaloissa on valitettavan huono äänieristys.

Kannattaisiko silti käydä keskustelemassa naapurin kanssa ja kertoa, miten paljon mekkalointi häiritsee? Jos se ei auta , valitus isännöitsijälle (miel. monen naapurin mielipiteet k.o. metelistä).

Nähtävästi olet itse kaiket päivät hiljaa kotonasi kuuntelemassa naapureiden ääniä, harrastus sekin... 

Vierailija
318/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulpat, helppoa ja halpaa äänenvaimennusta.

Suosittelen.

Vierailija
319/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen.

Ei niitä voi pitää koko päivää.

Vierailija
320/384 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen.

Ei niitä voi pitää koko päivää.

Kyllä voi.

Suosittelen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme