Olen nyt asunut Britanniassa pari vuotta
... ja täytyy sanoa että en ymmärrä sitä, mitä jotkut näkevät tässä maassa. En ole Lontoossa, mutta suuressa kaupungissa kuitenkin. Ymmärrän, että tämä kaupunki on paikallisten mielestä kaunis, sillä eivät tiedä paremmasta. eläminen halvempaa kuin Lontoossa, on enemmän tilaa ympärillä ja on kauniita paikkoja. Kuitenkin asuinalueet ovat mielestäni hirveän näköisiä, kaikki talot ovat rumia ja näyttävät samanlaisilta. Selkeitä vuodenaikoja ei ole. Rannikko on kaunis, mutta se ei auta sillä täällä on aina kylmä, vaikka olisi +10c niin tärisen.
Mikä täällä vetoaa ihmisiin ellei työpaikka ole lähettänyt? Muut suomalaiset hehkuttavat paikkaa.
Kommentit (835)
Minä olen asunut briteissä 11 vuotta elämästäni ja sää oli ihana. Ei koskaan liian kylmä tai kuuma kuten Suomessa. Eikä kuivuutta.
Kansa sellainen kuin Suomessakin pitäisi olla, lähdetään siitä että tehdään töitä ja pärjätään elämässä. Ei vain päätetä että elättäköön joku muu minut. Ja sitten kiukutellaan kun kaikki julkiset palvelut huononee koko ajan.
Ammattiliittojen niskan mursi jo 1980-luvulla kauskatseinen Margaret Thatcher.
Joku arkkitehtuuri makuasia, onko mikään kaupunki oikeasti kaunis? Ja vielä kokonaan. Kyllä Suomessakin rumuutta piisaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut briteissä 11 vuotta elämästäni ja sää oli ihana. Ei koskaan liian kylmä tai kuuma kuten Suomessa. Eikä kuivuutta.
Kansa sellainen kuin Suomessakin pitäisi olla, lähdetään siitä että tehdään töitä ja pärjätään elämässä. Ei vain päätetä että elättäköön joku muu minut. Ja sitten kiukutellaan kun kaikki julkiset palvelut huononee koko ajan.
Ammattiliittojen niskan mursi jo 1980-luvulla kauskatseinen Margaret Thatcher.
Joku arkkitehtuuri makuasia, onko mikään kaupunki oikeasti kaunis? Ja vielä kokonaan. Kyllä Suomessakin rumuutta piisaa.
Briteissähän on rikkaiden ja muiden välinen kuilu vain kasvanut köyhien jatkessa köyhtymistään samalla kun julkiset palvelut ovat menossa vain huonompaan suuntaan. Työttömyyttäkin riittää.
Olen asunut osan elämästäni Britanniassa koska toinen vanhempani asuu siellä ja myös mieheni on sieltä kotoisin. On paljon asioita mistä pidän Britanniassa. Esimerkiksi leudot talvet Suomeen verrattuna sekä se että esimerkiksi kevätkukat alkaa kukkia jo tammi-helmikuussa ja maaliskuussa on täsykevät. Koulusysteemissä on puolensa, mutta myös ei niin hyvät puolensa. Britanniassa on yleisesti positiivisempi koulumaailma kuin Suomessa ja mielestäni parempi koulusysteemi yleisesti. Koulussa ollaan yleensä kannustavia ja tarjolla on enemmän vaihtoehtoja varsinkin sellaisille lapsille joilla on motivaatiota kouluun. Toisaalta monet hyvät koulut on yksityisiä ja niihin sekä niissä on kova kilpailu. Ei ehkä mikään tervein kouluympäristö kaikkien kannalta.
Britanniassa ei ole samantyyppistä perheille edullista tai maksutonta kunnallista varhaiskasvatusta kuin Suomessa vaan se lastenhoito ihan oikeasti maksaa. Tämä on merkittävä asia lapsiperheille. Lastenhoitokulttuuri on toki erilainen muutenkin ja esimerkiksi isovanhemmat osallistuu usein lastenhoitoon paljon tai sitten on esimerkiksi lastenhoitopiirejä tuttavien kesken.
Britanniassa rakennuskanta on yleisesti vanhempaa kuin Suomessa, koska siellä kaupungistuminen alkoi paljon aiemmin kuin Suomessa. Itse pidän näistä vanhoista taloista, varsinkin kun nykyään niihin on saatavilla kaikki sellaiset mukavuudet mitä Suomessakin.
Työelämään on usein helpompia polkuja kuin Suomessa ja esimerkiksi yrittäminen on Britanniassa helpompaa. On mahdollisuuksia jne. Toisaalta, ne jotka joutuu vaikeuksiin tavalla tai toisella ja outoa työelämästä on heidän kohtalonsa usein karumpi kuin mitä olisi Suomessa.
Olen asunut nyt Briteissä kohta 15 vuotta ja mielestäni maa menee koko ajan huonompaan suuntaan. Ne Lontoon rikkaat alueet kuten Kensington ja Notting Hill ovat ihania, mutta monet Lontoon lähiöstä ovat kyllä aivan järkyttäviä ja alkavat jo muistuttaa kehitysmaita. Roskia joka paikassa, köyhyyttä, kodittomia, narkkareita. Olen suunnittelemassa muuttoa pois täältä. Säästä kyllä tykkään enemmän kuin Suomessa, nytkin on jo kevättä kunnolla ilmassa, puut alkaneet vihertyä, magnoliapuut täydessä kukassa...
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut nyt Briteissä kohta 15 vuotta ja mielestäni maa menee koko ajan huonompaan suuntaan. Ne Lontoon rikkaat alueet kuten Kensington ja Notting Hill ovat ihania, mutta monet Lontoon lähiöstä ovat kyllä aivan järkyttäviä ja alkavat jo muistuttaa kehitysmaita. Roskia joka paikassa, köyhyyttä, kodittomia, narkkareita. Olen suunnittelemassa muuttoa pois täältä. Säästä kyllä tykkään enemmän kuin Suomessa, nytkin on jo kevättä kunnolla ilmassa, puut alkaneet vihertyä, magnoliapuut täydessä kukassa...
Mitkä lähiöt esimerkiksi?
Ei se Notting Hill ole aina nykyisenkaltainen. Vuosituhannen vaihteessa sai kovan kohotuksen ylöspäin ja asuntojen arvo on noussut paljon 20 vuodessa. Eikä siitä nimikkoleffastakaan mitään haittaa ollut alueen maineelle. Vanhempieni lapsuudessa nuoruudessa Notting Hillillä oli suorastaan ghettomaine. Näin vielä omassa ja varsinkin sisarusteni lapsuudessa.
"Suomalaiset naiset muuttavat maailmanmetropoleihin löytääkseen "exotic Finnish girl" -bonuksen avulla jonkun paikallisen komistuksen"
Totta, juuri tästä syystä löysin miehen ulkomailta. Hyvä jos tämä perunanaama on jollekin toiselle eksoottinen ja jännittävä, suomalaiselle miehelle se ei sitä ole. Miksi tyytyä samaan perunaan kuin mikä peilistä katsoo, jos olen muualla maailmalla eksoottinen hedelmä.
Instaan en kyllä postaile elämääni, ei sillä.
Vierailija kirjoitti:
Upea vs. kurja Lontoo
Ei tuo nyt vielä kovin kurjaa Lontoota ole. Vai mikä siitä tekee niin kurjan?
Ilmasto kylmää harmaata, koleaa. Lihaa ei uskalla syödä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä lähiöt esimerkiksi?
Ei se Notting Hill ole aina nykyisenkaltainen. Vuosituhannen vaihteessa sai kovan kohotuksen ylöspäin ja asuntojen arvo on noussut paljon 20 vuodessa. Eikä siitä nimikkoleffastakaan mitään haittaa ollut alueen maineelle. Vanhempieni lapsuudessa nuoruudessa Notting Hillillä oli suorastaan ghettomaine. Näin vielä omassa ja varsinkin sisaru
Notting Hill oli alunperin karibialaisten siirtolaisten aluetta ennen kuin siitä tuli yksi halutuimmista asuinalueista Lontoossa. Brentin boroughsta ainakin löytyy nykyään paljon noita surkeita alueita.
Kaikilla on oma makunsa asuinpaikankin suhteen. Vaikka asuisi missä paratiisisaarella niin jos ei viihdy niin ei viihdy. Ja asenne. Jos alkaa nähdä vain negatiivisia puolia niin ei mitään positiivista enää löydäkkään. Kaikki kokemus eri paikoista kuitenkin rikastuttaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Upea vs. kurja Lontoo
Ei tuo nyt vielä kovin kurjaa Lontoota ole. Vai mikä siitä tekee niin kurjan?
Puukotukset?
Englannissa on paljon paremmat ja kattavammat sosiaalituet kuin Suomessa! Kunnat tarjoavat vuokra-asuntoja ja on jopa perheitä jotka ovat jo sukupolvia eläneet pelkästään sosiaalitukien varassa tekemättä työtä ikinä. Teiniraskaudet ovat yleisiä, siten saa kunnan asunnon ja pääsee sosiaalituen piiriin, töihin ei voi mennä kun lapsille ei ole päiväkoteja. Koulut, paitsi eliittikoulut, ovat huonoja. Päihdeongelma on paha ja narkkarit asuvat kaduilla.
Jotkut rakastavat suurkaupunkeja joissa aina tapahtuu ja on koko ajan uutta tekemistä ja nähtävää. Omasta mielestä parasta Lontoossa oli se kansainvälisyys, oli työkavereita joka puolelta maailmaa, ihania ravintoloita, mahtavat shoppailumahdollisuudet jne. Palkkataso reilusti korkeampi, toki kaikki kallista. Asunnot minustakin rumia.
Vierailija kirjoitti:
Englannissa on paljon paremmat ja kattavammat sosiaalituet kuin Suomessa! Kunnat tarjoavat vuokra-asuntoja ja on jopa perheitä jotka ovat jo sukupolvia eläneet pelkästään sosiaalitukien varassa tekemättä työtä ikinä. Teiniraskaudet ovat yleisiä, siten saa kunnan asunnon ja pääsee sosiaalituen piiriin, töihin ei voi mennä kun lapsille ei ole päiväkoteja. Koulut, paitsi eliittikoulut, ovat huonoja. Päihdeongelma on paha ja narkkarit asuvat kaduilla.
Ei todellakaan ole kattavammat sosiaalituet kuin Suomessa! Ihmiset joutuvat kodittomiksi ja hätämajoitukseen kun heillä ei ole varaa maksaa vuokraa kun kokoajan elinkustannukset nousevat ja noihin council-asuntoihin saattaa olla vuosikausien jonot. Ja ne council-asunnotkin ovat usein jotain homeisia lääviä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto kylmää harmaata, koleaa. Lihaa ei uskalla syödä :(
tänne Suomeen sitten pakoon sitä harmaata kylmää ja koleaa ilmaa, eiks je?
No jos tarkkoja ollaan, niin noilla ns. hyvillä alueilla on korkeammat rikostilastot kuin lähiöissä yleensä. Esimerkiksi Kensington ja Chelsea on ylhäällä listalla.
Vierailija kirjoitti:
No jos tarkkoja ollaan, niin noilla ns. hyvillä alueilla on korkeammat rikostilastot kuin lähiöissä yleensä. Esimerkiksi Kensington ja Chelsea on ylhäällä listalla.
Joo, saattaa olla, että turisteihin kohdistuvia taskuvarkauksia on enemmän, mutta henkirikoksia taas on enemmän noissa lähiöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin oikopäätä valmis muuttamaan paikkaan, missä on ikuinen syksy.
Sitten suosittelisin Kanadaa tai Great Lakes-aluetta jenkeissä.
Öh, nuo on neljän vuodenajan seutuja. +30 tai -10 ei ole kovin syksyä.
Lähimmäs ikuista syksyä Kanadassa pääsee kuin missään muualla. Tai sitten Siperiassa. Ei sellaista paikkaa olekaan missä olisi koko ajan syksy.
Kanadassa ja Siperiassa on helvetin kuuma kesällä ja helvetin kylmä talvella. Eivät ne mitään ikuisen syksyn paikkoja ole. Joku pohjoisen Skotlannin rantakaupunki voisi olla ikuisen syksyn paikka, ei ikinä kuuma eikä kylmä, mukavan sateista ja vehreää.
Ihan mukava työreissu oli 2kk Bradfordissa. Pyörittiin Leedsissä aika paljon. Mukavia aitoja englantilaisia pubeja. Ehkä siihen olisi kyllästynyt pidemmällä ajalla, mutta mukava kokemus minulle.