Millaisia perheaktiviteetteja teillä on esiteinien ja teinien kanssa?
Te, joilla on jo vanhempia, esim. 10-19-vuotiaita lapsia. Millaisia juttuja teette ja harrastatte yhdessä heidän kanssaan?
Omat poikani ovat nyt 11 ja 12. Ennen liikuttiin ja ulkoiltiin paljon, käytiin taidenäyttelyissä ja museoissa, askarreltiin kotona yhdessä... Nyt pojat liimautuvat yhä tiukemmin kännyköiden kanssa sohvalle, ei paljon yhteinen ulkoilu äidin kanssa kiinnosta.
Minä haluaisin viettää aikaa yhdessä perheenä ja pelkään, että hyvä ja läheinen suhde lapsiin kärsii vähitellen tästä, että emme tee enää juuri mitään yhdessä jotakin satunnaista elokuvailtaa lukuun ottamatta.
Kuulisin mielelläni konkreettisia vinkkejä, millä tuon ikäiset saa mukaan?
Kommentit (28)
Täällä on tullut hyviä ehdotuksia, mutta älkää liikaa ottako paineita, jos suhde hetkellisesti kylmenee. Tuossa iässä on luonnollista ja normaalia ottaa etäisyyttä vanhemmista, se on osa itsenäistymistä ja auttaa myös vanhempaa päästämään nuoresta lopulta irti. Kamalaahan se olisi lapsestaan luopua, jos suhde olisi edelleen 18-vuotiaana yhtä symbioottinen kuin pikkulapsen kanssa. Suurin osa ihmisistä kuitenkin ottaa taas askelia takaisin, kunhan aikuistuvat. Itsekin olin hirveä teini, mutta nykyään varsinkin äidin kanssa matkustellaan, kahvitellaan ja jutellaan syvällisiä (tätä tehty reilu parikymppisestä).
Vierailija kirjoitti:
Täällä on tullut hyviä ehdotuksia, mutta älkää liikaa ottako paineita, jos suhde hetkellisesti kylmenee. Tuossa iässä on luonnollista ja normaalia ottaa etäisyyttä vanhemmista, se on osa itsenäistymistä ja auttaa myös vanhempaa päästämään nuoresta lopulta irti. Kamalaahan se olisi lapsestaan luopua, jos suhde olisi edelleen 18-vuotiaana yhtä symbioottinen kuin pikkulapsen kanssa. Suurin osa ihmisistä kuitenkin ottaa taas askelia takaisin, kunhan aikuistuvat. Itsekin olin hirveä teini, mutta nykyään varsinkin äidin kanssa matkustellaan, kahvitellaan ja jutellaan syvällisiä (tätä tehty reilu parikymppisestä).
Sama. Teini-ikä oli mulle tosi rankka - olin ihan raivoissani abt kaikesta aina :D En malttanut odottaa, että pääsen muuttamaan pois kotoa.
Välit etenkin äidin kanssa parantuivat silmänräpäyksessä, kun muutin omaan kotiin. Soitin mieluummin äidille ja kysyin neuvoa kuin googlasin. En uskaltanut käyttää taloyhtiön pyykkikonetta, joten raahasin aina pyykit kotiin pyykättäväksi ja äiti suorastaan soitteli perään, että koska tulee taas pyykkiä (sitä ennen olin itse hoitanut pyykit 16-vuotiaasta alkaen) :D Eli jos ne välit on aiemmin ollut hyvät, eikä mitään suurempaa kriisiä satu kohdalle, ne välit lienee hyvät myös teinivuosien jälkeen.
Ei mitään. 5 kertaa päivässä vien ruuan huoneeseen. Vaihdetaan pari sanaa. Vanhimmat muutti pois kotoa 17 ja 18 vuotiaana.
12-18-vuotiaat lapset, eikä meillä ole enää mitään koko perheen yhteisiä aktiviteetteja. Varsinkin tuo 18-v on liukunut jo niin omaan elämäänsä, ettei oikein saa enää mukaan mihinkään yhteiseen tekemiseen, vaikka hän vielä asuukin kotona. Todella vaikea kuvitella, että tuon koko lauman saisi vielä vaikka lautapelin ääreen tai kokkaamaan yhdessä. Ja silloin, kun kaikki lapset ovat viikonloppuiltoja kotona, mukana on sitten myös vähintään yksi, usein kaksi seurustelukumppania.
Meillä on 14 ja 16 vuotiaat teinit. Tällä hetkellä on suosituin yhteinen tekeminen elokuvien katsominen ja yhdessä herkuttelu. Vielä noin vuosi sitten pelattiin paljon yhdessä lauta- ja korttipelejä, mutta sitä teinit alkoivat melko yhtäkkiä vastustamaan. Ennen koronaa oli yhteistä kuntosalilla käyminen, matkustelu, ravintolassa syöminen. Toinen teini pitää retkeilystä, toinen ei. Olen myös pyrkinyt tekemään noin neljän vuoden ajan kerran vuodessa kahdestaan kummankin lapsen kanssa erikseen pienen lomamatkan johonkin suomalaiseen kaupunkiin hotelliin.
Nyt korona-aikana on kyllä aika vaikeaa löytää yhteistä mukavaa. Arjessa olisi kuitenkin hyvä olla hetkiä, että perheellä on yhdessä hauskaa. Meilläkin on molemmilla teineillä ollut haastava murrosikä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä teinit 14-18 mielellään osallistuvat seuraaviin:
- Lauta-ja korttipelit
- leipominen ja ruuanlaitto
- elokuvailta
- laskettelu
- vanhempi pitää myös yhteisistä kävely- ja juoksulenkeistäennen koronaa myös
- teatteri/konserttikäynnit
- ravintola- ja kahvilakäynnit
- yhteiset ostosretket
- matkailu
- sukulaisten tapaaminen
Muistan, kun meillä oli viimeksi koko perheen leffailta. Ensinnäkin mies valitsi tietämättään leffan, missä oli muutama kohtalaisen vaivaannuttava seksikohtaus. Ei siis mitään K18-materiaalia, mutta harvinaisen selvää mitä niissä tapahtui. Yksi lapsista karkasi toisen seksikohtauksen alkaessa vessaan ja toinen alkoi selailla puhelintaan. Kolmas ei todennäköisesti edes tajunnut koko kohtausta, kun kuherteli tyttöystävänsä kanssa, mikä myös oli melko vaivaannuttavaa. Jostain syystä ei enää harrasteta leffailtoja.
Emma K. kirjoitti:
Meillä on tapana saunoa koko perhe yhdessä lauantai-iltaisin.
Pojat 14-v. ja 16-v. Tytär 17-v.
Saunan jälkeen syömme makkaraa ja pelaamme seurapelejä.
Menette kaikki yhdessä saunaan 🤮 äidit saunoo tytärten kanssa ja isä poikien kanssa näin se menee varmaan epämukavaa kaikista
Meillä teinit 14-18 mielellään osallistuvat seuraaviin:
- Lauta-ja korttipelit
- leipominen ja ruuanlaitto
- elokuvailta
- laskettelu
- vanhempi pitää myös yhteisistä kävely- ja juoksulenkeistä
ennen koronaa myös
- teatteri/konserttikäynnit
- ravintola- ja kahvilakäynnit
- yhteiset ostosretket
- matkailu
- sukulaisten tapaaminen