Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsingin kaupungin vuokra-asunnot

Koiraliini
29.03.2021 |

Onko täällä jollakin kokemusta siitä kuinka helposti tai huonosti saa Helsingin kaupungilta asunnon jos on vaikka muuttouhka (esim. asuu työsuhdeasunnossa ja vuokrasopimus on juuri päättymässä)? Onko käynyt lottovoitto tai toisinpäin ettei ole saanut asuntoa vaikka oikeasti olisi sen tarpeessa muuttouhan takia.. Enkä tarkoita vuosia sitten vaan viime aikoina, koska elämme poikkeuksellista aikaa nyt tämän Koronankin takia.. Onko joillakin kokemuksia miten on tärpännyt? Tuntuu, että asunnon saaminen on aika paljon tuurista kiinni.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulet kenelle ne menee? Onko niitä jonossa? On. Kasvaako jono? Kyllä.

Vierailija
2/17 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jono on paljon pitempi kuin asuntojen määrä. Laske siitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuttaa vähän kauemmas Helsingistä. Täällä 75km:n päässä juna-aseman vieressä on koko ajan tyhjiä kaupungin asuntoja, sellaisen saa heti.

Vierailija
4/17 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jono kasvaa kokoajan. No kenelle ne sun mielestä menee? Kai sitä nyt toisten kokemuksia saa kysyä 😅

Vierailija
5/17 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on täysin mielivaltaista. Ei 'jono' tai 'kiireellisyysluokka' tarkoita mitään oikeastaan. Asuntoja ei anneta jononumeron mukaan. Eikä sillä 'erittäin kiireellinen'-luokituksella ole mitään merkitystä myöskään, kun 10 000 muuta hakijaa on samassa luokassa. 

Itse asiassa oman kokemukseni mukaan asunnon saa helpoiten, kun ei ole mitään pakkoa tai kiirettä. Minulle on käynyt näin kaksi kertaa. Asukkaat valitaan milloin minkäkin kriteerin perusteella eri sosiaaliluokista, että asuinkunta olisi monipuolista ja vaihtelevaa. 

Asuinalueita ei kannata valikoida, vaan laittaa, että kaikki alueet käy. Luulen, että nirsoilijat laitetaan häntäpäähän. Ja ainakin kymmenisen vuotta sitten ison asunnon sai suht helposti, otettiin kaverin kanssa kimppakämppä ja näin molemmat päästiin kaupungin asuntoon. Vuoden kuluttua siitä minulle tarjottiin omaa kaksiota ja kaveri muutti vaihtopörssissä sisäisen vaihdon kautta pienempään. En tiedä, mikä tilanne on nykyään sen suhteen.

Joka tapauksessa voi mennä viikko tai voi mennä 10 vuotta. 

Vierailija
6/17 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään jonoahan ei varsinaisesti ole, koska asuntojen jako perustuu tarveharkintaan.

Oma kokemukseni on valitettavasti vuosien takaa eikä viime ajoilta. Asuin kaupungin työsuhdeasunnossa silloin, kun niihin oli 5 vuoden sopimukset. Olin allekirjoittanut ensimmäisen, vuoden pituisen jatkosopimuksen, mutta olin vaihtamassa työpaikkaa yksityiselle ja lisäksi taloyhtiössä oli alkanut putkiremontti.

Sain tarjouksen Hekan asunnosta muistaakseni kolmisen kuukautta ennen vuokrasopimuksen päättymistä. Hakemukseni Hekalle oli ollut voimassa sellaiset 2,5 vuotta.

Vierailija
7/17 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muuttaa vähän kauemmas Helsingistä. Täällä 75km:n päässä juna-aseman vieressä on koko ajan tyhjiä kaupungin asuntoja, sellaisen saa heti.

Mikä paikkakunta?

Vierailija
8/17 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on täysin mielivaltaista. Ei 'jono' tai 'kiireellisyysluokka' tarkoita mitään oikeastaan. Asuntoja ei anneta jononumeron mukaan. Eikä sillä 'erittäin kiireellinen'-luokituksella ole mitään merkitystä myöskään, kun 10 000 muuta hakijaa on samassa luokassa. 

Itse asiassa oman kokemukseni mukaan asunnon saa helpoiten, kun ei ole mitään pakkoa tai kiirettä. Minulle on käynyt näin kaksi kertaa. Asukkaat valitaan milloin minkäkin kriteerin perusteella eri sosiaaliluokista, että asuinkunta olisi monipuolista ja vaihtelevaa. 

Asuinalueita ei kannata valikoida, vaan laittaa, että kaikki alueet käy. Luulen, että nirsoilijat laitetaan häntäpäähän. Ja ainakin kymmenisen vuotta sitten ison asunnon sai suht helposti, otettiin kaverin kanssa kimppakämppä ja näin molemmat päästiin kaupungin asuntoon. Vuoden kuluttua siitä minulle tarjottiin omaa kaksiota ja kaveri muutti vaihtopörssissä sisäisen vaihdon kautta pienempään. En tiedä, mikä tilanne on nykyään sen suhteen.

Joka tapauksessa voi mennä viikko tai voi mennä 10 vuotta. 

Uuseliitti tuskin tiesikään asuntopulasta.  Ja kun oli varatonta, niin maksuhuoliakaan ei ollut.

Vierailija
9/17 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä paikkakunta?

Katso kartasta, mitä paikkakuntia on radan varressa 75 km:n säteellä Helsingistä. 

Vierailija
10/17 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemukseni Hekalla on ollut voimassa kahdeksan vuotta.

Tuloni romahtivat jäädessäni syöpähoitojen vuoksi sairauslomalle, joka jatkui kuusi vuotta. Hakemus on koko ajan voimassa, mutta ei toivoakaan, koska elän yksin (pariskunnilla ja perheillä on Hekan toimihenkilön mukaan etusija), minulla ei ole yllätysraskauksia, psyykkisiä ongelmia, häätöjä maksamattomien vuokrien vuoksi enkä ole muuttanut kaukaiselta eteläiseltä mantereelta Suomeen. 

Muuttaisin erittäin mielelläni taloyhtiöön, jossa ei saa tupakoida, koska pitkien syöpähoitojeni jälkeen kärsin aiempaa enemmän tupakansavusta. 

Vierailija
11/17 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirin kanssa ollaan tästä keskusteltu usein. Hyvin sattumanvaraista se on. Jotkut ovat saaneet heti, vaikkei ole ollut mikään pakottava tarve. Joillain ollut muuttouhkaa, työttömyyttä yms. eikä silti irtoa. Hakijoita on yksinkertaisesti liikaa. Varmaan arpovat uudet asukkaat.

Muuttaisin mielelläni kauemmas, johonkin pieneen paikkakuntaan. Valitettavasti olen syntynyt täällä ja käynyt kouluni täällä, niin kaikki tuttunikin ovat täältä. Olisi aika yksinäistä muuttaa jonnekin oikeasti kauas. Etenkin nyt elämäntilanteeni vuoksi tarvitsen läheisten tukea. Mulla on myös hakemuksia vieruskuntiin. Varmaan jostain sieltä tulee tarjous ennen Helsinkiä. Kunhan saisin jostain asunnon, koska olen nyt asunnoton.

Vierailija
12/17 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuloni romahtivat jäädessäni syöpähoitojen vuoksi sairauslomalle, joka jatkui kuusi vuotta. Hakemus on koko ajan voimassa, mutta ei toivoakaan, koska elän yksin (pariskunnilla ja perheillä on Hekan toimihenkilön mukaan etusija), minulla ei ole yllätysraskauksia, psyykkisiä ongelmia, häätöjä maksamattomien vuokrien vuoksi enkä ole muuttanut kaukaiselta eteläiseltä mantereelta Suomeen. 

Muuttaisin erittäin mielelläni taloyhtiöön, jossa ei saa tupakoida, koska pitkien syöpähoitojeni jälkeen kärsin aiempaa enemmän tupakansavusta. 

Tietyn väriset perheet menevät jonon kärkeen, me muut odotamme ja odotamme.

Vierailija
13/17 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene pois palstalta tyhmä rasisti. Teitä ei kaipaa kukaan. Kyllä suomalaiset saa kaupunginkämppiä ja paljon. 

Vierailija
14/17 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene pois palstalta tyhmä rasisti. Teitä ei kaipaa kukaan. Kyllä suomalaiset saa kaupunginkämppiä ja paljon. 

Kahdeksan vuotta on pitkä aika elää vakavan sairauden aiheuttamassa köyhyydessä. 

t. pitkään jonottanut

Vierailija
15/17 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahdeksan vuotta on pitkä aika elää vakavan sairauden aiheuttamassa köyhyydessä. 

t. pitkään jonottanut

Jossainhan sinä asut nytkin, joten et ole kiireellisyysjärjestyksessä. 

Vierailija
16/17 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. pitkään jonottanut

Olen asunut todella monessa eri kaupungin kämpässä eri alueilla Helsingissä ja kaikissa on valitettavasti naapurit tupakoineet sisällä tai parvekkeella. Savuttomat taloyhtiöt taitavat olla harvassa ja niihin on hirveä tunku. Olethan hakenut ihan normaaliakin asuntoa? Koska jos pääsee kaupungin asuntoon kiinni, niin asunnon vaihto sisäisesti on tosi helppoa. Tämäkin ehkä itsestään selvä kysymys sinulle, mutta kysynpähän kuitenkin: olethan muistanut uusia hakemuksen tasasin väliajoin? Kaikki eivät muista tai tajua, että se menee vanhaksi. Olikohan se nyt 3kk vai 6kk voimassa kerrallaan. 

Vierailija
17/17 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käy Hesassa töissä, käyttää n. 20  vrk. vuodessa työmatkoihin, käytännössä yleensä enemmän, jopa kuukauden.  Ja usein Hesaan/pois H:sta on mentävä ruuhkaan. Harvalla on matka asemalta asemalle ilman siirtymää.

-Hauska on tuo ilmaus "saa."

.

.

.

.

(Aikalaskelma sitoumuksetta.)