Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko auton renkaiden vaihto naiselle liian raskasta hommaa?

Vierailija
28.03.2021 |

Siis voisiko sen opetella vai tarvitaanko siihen raakaa voimaa?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liian raskasta normaalikuntoiselle. Pidempää vartta vaan, jos on pultti tiukassa.

Vierailija
42/63 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ostin uudet renkaat autooni, ne myi minulle nainen ja nainen myös asensi renkaat vanteille sekä autoon. Ja oli muuten parempi myyjä kuin naapuriliikkeen miesmyyjä. 

Naisilta sujuu kassakoneen käyttö ihan luonnostaan 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein pultit tiukassa ja siinä ei välttämättä naisella voimat riitä jos rengasrautaa käyttää. Pulttipyssy tai pitkä jatkovarsi voi toimia. Muistakaa naiset tunkata auto ylös oikeasta kohtaa ettei helmapelti mene linttaan 😉

Mikähän besserwisseri säkin luulet olevasi ohjeistamaan?

Mun exä (biol. mies) ei saanut yhtä ainutta pulttia auki ristikkoavaimella. Joku naapuri näki ukon hommissa ja tuli jelppaamaan. Sen jälkeen minä vaihdoin aina renkaat ihan käsipelejäkäyttäen. No problem. Tekniikkalaji.

P.s. Pulttipyssyllä saa jengat hajalle.

Vierailija
44/63 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä opetti vaihtamaan renkaita perheen silloiseen sedaniin kun olin 12. Jos sen ikäisen voimilla (toki isäni löysäsi pultit alkuun ja tarkasti niiden kireyden lopuksi) saa renkaat nosteltua pois/paikoilleen, niin kyllä normaaleilla käsivoimilla varustettu terve nainen henkilöautoon renkaat vaihtaa.

Mun maasturissa on rengaskokona hieman isompi 255/60R18, talon toisessa autossa 215/55R17 ja loppujen lopuksi se renkaan koko ei minusta ihan hirveästi tuo edes lisää "raskautta" siihen vaihtohommaan (poislukien jotkut kunnon offroadrenkaat ja traktorin takarenkaat. En ole kokeillut, mutta veikkaan, että nämä saattaisi jäädä vaihtamatta).

Vierailija
45/63 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se vähän riippuu.

Kerran rengas puhkesi ja piti vaihtaa se tien sivussa. Rengas oli niin tiukalla etten saanut niitä rengasraudalla auki vaikka suurinpiirtein seisoin sen raudan päällä.

Tuli siihen sitten vanhempi herrasmies auttamaan ja kyllä hänelläkin oli täysi työ saada pultit auki.

En ole mikään heikko nainen mutta sitä rengasta en olisi saanut vaihdettua ilman tämän paikalle sattuneen miehen apua. Sinällään renkaanvaihto ei muuten kovin kummoinen homma.

-Tien päällä renkaan voi paikata pikaisesti renkaanpaikkausspraylla, kannattaa pitä pullo takakontissa. Esim. Tokmanni, Motonet, Prisma myyvät.

-Kannattaa pitää autossa mukana CRC, WD40 tms voitelu/ruosteenirrotusainetta.

-Rengasrautaa tarvitaan, kun rengas irrotetaan vanteelta. Vararengas kannattaa olla valmiiksi vanteella.

N63

Vierailija
46/63 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein pultit tiukassa ja siinä ei välttämättä naisella voimat riitä jos rengasrautaa käyttää. Pulttipyssy tai pitkä jatkovarsi voi toimia. Muistakaa naiset tunkata auto ylös oikeasta kohtaa ettei helmapelti mene linttaan 😉

Tän muistutuksen vois kertoa miehillekin, sillä viimeksi eräs mies linttasi just sen auton helmapeltin linttaan.

Vierailija
47/63 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä 12v tyttö osaa vaihtaa auton renkaat ja 36v äiti huoltaa metsäkoneen :) Kumpikaan ei pidä ko. tehtäviä raskaina.

Vierailija
48/63 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä 12v tyttö osaa vaihtaa auton renkaat ja 36v äiti huoltaa metsäkoneen :) Kumpikaan ei pidä ko. tehtäviä raskaina.

En kyllä uskaltaisi ajaa autolla mihin 12v tyttö vaihtanut renkaat. Voi olla pultit niin löyhällä, että rengas lähtee ajossa irti.

Vierailija
49/63 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ikinä kuullut, että naisia on automekaanikkoinakin?

Yleensä lähinnä putsaavat huoltoon tulevia autoja.

Eksä oli autohullu ja todella taitava asentaja. Hänen asenteensa minuun oli se, että ilman muuta nainenkin tajuaa, mitä osia autossa on ja nainenkin voi olla ihan yhtä hyvä kuski kuin mieskin. Olisipa ollut todella raskaat vuodet yhdessä, jos asenne olisi ollut yhtä huono kuin sinulla. Sen sijaan minusta tuli taitava moottoripyörä- ja autokuski sekä kiinnostunut autoista muutenkin. 

Vierailija
50/63 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten vaihtanu renkaat ite. Kunnon tunkki ja muut työkalut, niin sujuu helposti. Pultteja ei tarvi (eikä kuulu) vääntää "vääntää hampaat irveessä" tiukalle.

Vierailija
51/63 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen nainen ja vaihdan renkaat itse. Mulle se renkaan paikalleen nosto on kyllä raskasta, kun sen pitää osua juuri oikeassa asennossa paikalleen. Ei mahdotonta mitenkään silti. Kiristykseen ja löysäykseen on jatkovarsityökalu, näitä saa edullisesti vaikka Motonetistä. Kun asuin kerrostalossa, piti renkaita kantaa vinttiin hissiltä kerroksen verran, sekään ei ollut erityisen kivaa.

Vierailija
52/63 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan jatkovarrella saada tiukalle mutta riskinä on liian tiukalle väännetty. Voi olla vaikea saada auki.

Minulle opetettiin renkaiden vaihto jo autokoulussa, sen jälkeen olen ollut mukana jonkun kerran kun rengasliikkeessä vaihdettiin. Ekalla omalla vaihdolla laitoin liian tiukkaan ja parin päivän päästä yksi pultti katkesi. Sitten opetettiin että ensin kiristetään ja sen jälkeen löysätään puoli kierrosta takaisin. Parin viikon päästä vasta kiristetään kunnolla kun renkaat ja pultit on hakeneet paikkansa.

Sen verran olen auttanut tien päällä renkaanvaihdoissa että toivon useamman menevän jonnekin rengasliikkeeseen pikakurssille. Jos olisi mies, saisi hoitaa autoasiat kun minä taas tykkään tehdä ihan vaan kotijuttuja.

Vierailija
53/63 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan jatkovarrella saada tiukalle mutta riskinä on liian tiukalle väännetty. Voi olla vaikea saada auki.

Minulle opetettiin renkaiden vaihto jo autokoulussa, sen jälkeen olen ollut mukana jonkun kerran kun rengasliikkeessä vaihdettiin. Ekalla omalla vaihdolla laitoin liian tiukkaan ja parin päivän päästä yksi pultti katkesi. Sitten opetettiin että ensin kiristetään ja sen jälkeen löysätään puoli kierrosta takaisin. Parin viikon päästä vasta kiristetään kunnolla kun renkaat ja pultit on hakeneet paikkansa.

Sen verran olen auttanut tien päällä renkaanvaihdoissa että toivon useamman menevän jonnekin rengasliikkeeseen pikakurssille. Jos olisi mies, saisi hoitaa autoasiat kun minä taas tykkään tehdä ihan vaan kotijuttuja.

En kyllä lähtisi löysäilemään pultteja. Olen aina vetänyt käsillä niin kireälle kun saan ja enkä tee jälkikiristyksiä eikä ole koskaan ollut ongelmia.

Vierailija
54/63 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 48!kg liikuntaa harrastamaton nainen ja mä en kyllä käytännössä jaksa nostaa rengasta paikoilleen joten jäisi tekemättä. Onneksi ei maksa paljon paikallisessa autonpesupalvelussa teettää vaihtoa.

Vierailija
55/63 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä uskaltaisi ajaa autolla mihin 12v tyttö vaihtanut renkaat. Voi olla pultit niin löyhällä, että rengas lähtee ajossa irti.

No ei ne irti lähde jos on pulttipyssyllä kiinni ja vielä momenttiavaimella varmistettu.

Vierailija
56/63 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari rengasta vaihtanut ja oli sen verran viheliäistä hommaa, että vien suosiolla ammattilaisille.

Vierailija
57/63 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin nuorena itse autonrenkaat, jarrupalat, lamput ja sulakkeet autoon. Kun löysin parisuhteen, lopetin semmoiset kuin seinään. Jos on mies käytettävissä, niin sitä käytetään niihin miesten töihin. Eli kaikkiin likaisiin ja ärsyttävin.

Sama homma , ja minun mieheni sattuu olemaan autonasentaja. Mutta tässäkin pätee sama kuin suutarin lapsen kengissä.

Vierailija
58/63 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo homma. Ei tarvita voimaa.

Meillä oli talven jäljiltä liikkeessä aikaisemmin syksyllä laitetut renkaat niin tiukassa etten saanut pultteja auki.

Vierailija
59/63 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin nuorena itse autonrenkaat, jarrupalat, lamput ja sulakkeet autoon. Kun löysin parisuhteen, lopetin semmoiset kuin seinään. Jos on mies käytettävissä, niin sitä käytetään niihin miesten töihin. Eli kaikkiin likaisiin ja ärsyttävin.

Sama homma , ja minun mieheni sattuu olemaan autonasentaja. Mutta tässäkin pätee sama kuin suutarin lapsen kengissä.

Mulla sama. "Pakotti" ajamaan moottoripyöräkortin ja antoi tuliterän ison pyörän käyttöön. Sen lisäksi ajoin monenlaisilla romuilla, opin korjaamaan ja ajamaan. Muutenkin on sanonut että häntä ei haittaa kun teen "miesten" juttuja, päin vastoin, ovatpa häneltä pois.

Isäkin aikoinaan opetti korjaamaan autoja. Kun ei lähtenyt käyntiin niin sanoi että avaa konepelti ja katso mikä on vikana. Ei auttanut kuin alkaa selvittää.

Lapsille opetan samalla tyylillä. Aina joutuu itse selvittämään vikoja ja korjaamaan pyöriä, mopoja ym.

Vierailija
60/63 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdon jälkeen, katso paineet ja tarkasta, että renkaat pysyy kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi