Liikarasittunut maksa ja alkava laihdutus, puhdistanko maksan ensin?
Maksani on epäilemättä liikarasittunut, varmaan rasvoittunutkin 10 vuoden runsaan alkoholin käytön takia. Lihoin 25 kiloa. Enimmillään painoin 30 kg enemmän, pahimman turvotuksen aikaan. Nyt olen yli 20 kg painavampi kuin lähtötilanteessa.
Pitäisiköhän ensin mennä lääkäriin selvittämään elimistön tilanne? Jos maksa on rasvoittunut, niin onko sillä sinänsä väliä, jos kerta jätän alkoholin kokonaan pois ja aloitan ruokavalion?
Vai pitäisikö maksa ensin jotenkin "puhdistaa" jollain puhdistuskuurilla??? En tarkoita detox-valmisteita, vaan ihan puhdistavaa ruokavaliota ensi alkuun.
Kommentit (27)
En ottaisi mitään kilotavotteita ja heittäisin vaa’an roskiin. Jätät alkoholin ja sokerin ja syöt kuituja, hyviä rasvoja ja proteiineja niin katoat silmissä ilman mittailemistakin.
Jo juomisen lopettamisella laihdut ja maksasi puhdistuu. Älä ota liian tiukkoja tavoitteita, niin jaksat paremmin. Tsemppiä!
Ja olinpa ilahtunut näistä kommenteista, kukaan ei tarjonnut mitään jalkapohjista myrkyt imeviä kylpyjä tai muita detox-hömppää :)
Detox-ravintolisillä luultavasti vain aiheutat lisärasitusta maksalle ja munuaisille. Ne puhdistavat kyllä itse itsensä kun syöt riittävästi kasviksia ja kuitua ja juot vettä sen parisen litraa päivässä.
Itse laihdun aina 0,5-1 kg / viikko kun olen tipattomalla.
Puhdistaako omenaviinietikan nauttiminen maksaa?
Ei mitään kuureja, vaan ruokavalio muutos. Syö vaikka appelsiineja ja omenoita välillä. Syö popkorneja. Tanssi tai liiku muuten. Juo vettä. Uusiin tapoihin tottuu vähitellen.
Joo no ei nyt ehkä varsinaisesti maksaa puhdisteta, mutta voisi tehdä hyvää elimistölleni tällaisen viettämäni elämän jälkeen noudattaa jotain erityistä ruokavaliota. Viime kesänä maksoin työnantajan antamalla ePassilla sellaisen nettivalmennuksen, "Puhdistusspurtti". Sitä voisin kokeilla joitain viikkoja.
Ap