Jyväskylässä työpaikalla moikataan joka välissä !?!
En ole oikein sopeutunut Jyväskylässä asumiseen vieläkään. Ihmettelen työpaikalla, jossa on suhteellisen paljon ihmisiä töissä, kun täällä ihmiset moikkailevat joka välissä: töihin tullessa, käytävällä vastaan tullessa kesken työpäivän vaikka olisi jo töihin tullessa kerran moikattu, plus tietysti töistä lähtiessä. Taukotilaan astuessa samat ihmiset moikkaavat uudestaan, vaikka on tervehditty jo kerran aikaisemmin. Jotkut sanovat "moi moi" taukotilasta poistuessa, vaikka eivät ole vielä lähdössä kotiin.
Helsingissä samantapaisessa työpaikassa riitti, jos tervehti kerran töihin tullessaan ja moikkasi sieltä lähtiessä. Harkitsen muuttoa takaisin sinne, sai olla enemmän oma itsensä. Minulle riittää normaali määrä tervehtimisiä.
Kommentit (37)
Niin tehdään muuallakin Suomessa sellaisilla työpaikoilla, jossa ihmisillä on käytöstavat. Ei ole mitenkään erikoista muille kuin niille, joille jokainen sana vaatii erillistä ponnistelua.
Mutta joo, provo tämä aloitus taitaa olla.
1/5
Vierailija kirjoitti:
On ole koskaan käynytkään Jyväskylässä, mutta eikös siinä ole aivan älytön muistaminen, jos suurella työpaikalla täytyy muistaa, keitä on jo tervehtinyt sinä päivänä ja sama jatkuu joka päivä uudelleen.
Jyväskylässä opiskellessa meno oli mukavan yhteisöllistä. Töissä jos moikkaamisia jäisi laskemaan, voisi tulla erikoisia tilanteita: "Ai noi ei moikanneet - onko ne jo nähneet tänään vai onko välillä skismaa?" "Mites noi ehkä on jo nähneet, niidenhän pitäisi olla eri osastoilla töissä?"
Vierailija kirjoitti:
Niin tehdään muuallakin Suomessa sellaisilla työpaikoilla, jossa ihmisillä on käytöstavat. Ei ole mitenkään erikoista muille kuin niille, joille jokainen sana vaatii erillistä ponnistelua.
Joo, kertoo vähän rekrytoinnin tasosta, jos työpaikka on täynnä sellaisia ihmisiä, joilta on peruskäytöstavat hukassa.
Kaikesta sitä ihmiset saavatkin ongelmia aikaan. Itse pidän lähinnä naurettavana, jos pitää fakkintuneesti pitää kiinni siitä, että yhtään ylimääräistä saa ei saa sanoa.
Täytyykin muistaa huomenna, ettei saa tervehtiä, jos kerran on jo tervehtinyt. Menen Teams palavereihin sanomatta sanaakaan. Jos joku tervehtii, kysyn: "Hittoako taas moikkaat, kun aamulla jo tervehdittiin". Saan varmasti kivan maineen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuuluu hyviin käytöstapoihin. Tuntuisi kiusalliselta luimistella seiniin päin, kun joku tulee vastaan.
Niin, kuuluu hyviin tapoihin tervehtiä töihin tullessa ja sieltä lähtiessä, ei tarvitse joka välissä moikata uudelleen.
Miksi niin ei voisi tehdä? Tuntuisi vähintäänkin hölmöltä kävellä ihmisten ohi sanomatta mitään. "En voi puhua, koska aamulla sanoin jo huomenta".
Voi sitä vaikka ottaa katsekontaktin ja pienen hymyn.
Minä lopetin tervehtimisen kun yksi idioottinarsisti alkoi matkimaan minua siitä. Jotkut ei ole kehittyneet ala-asteenjälkeen näköjään :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuuluu hyviin käytöstapoihin. Tuntuisi kiusalliselta luimistella seiniin päin, kun joku tulee vastaan.
Niin, kuuluu hyviin tapoihin tervehtiä töihin tullessa ja sieltä lähtiessä, ei tarvitse joka välissä moikata uudelleen.
Miksi niin ei voisi tehdä? Tuntuisi vähintäänkin hölmöltä kävellä ihmisten ohi sanomatta mitään. "En voi puhua, koska aamulla sanoin jo huomenta".
Voi sitä vaikka ottaa katsekontaktin ja pienen hymyn.
Näin on. Tosin sitäkin ihmettelen, miksi sitä ääneen sanottua moikkausta tarvitsee nyt niin pantata.
Sen ymmärrän, että joku poikkeuksellisen kaunis nuori nainen tai komea nuori mies ehkä kainostelee ja pitää matalaa profiilia, etteivät kaikki ihastu häneen tai luule liikoja, mutta muut saavat vähän rennomminkin tervehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin tervehtimisen kun yksi idioottinarsisti alkoi matkimaan minua siitä. Jotkut ei ole kehittyneet ala-asteenjälkeen näköjään :DD
No mä vähensin hymyilyä, kun paras ystäväni otti luonnostaan leveän hymyni sisäpiirivitsiksi kumppaninsa kanssa ja irvistivät toisilleen ja purskahtivat nauruun, kun luulivat, etten näe. Tuli loukattu olo ja huomasin, että minua he matkivat siinä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin muistaa huomenna, ettei saa tervehtiä, jos kerran on jo tervehtinyt. Menen Teams palavereihin sanomatta sanaakaan. Jos joku tervehtii, kysyn: "Hittoako taas moikkaat, kun aamulla jo tervehdittiin". Saan varmasti kivan maineen :)
Tämä on totta. Voi toki olla, että näillä palstoilla on ne sosiaalisesti rajoittuneimmat äänessä. Sillä en ole livenä vastaaviin tapauksiin törmännyt kovinkaan usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä vähensin hymyilyä, kun paras ystäväni otti luonnostaan leveän hymyni sisäpiirivitsiksi kumppaninsa kanssa ja irvistivät toisilleen ja purskahtivat nauruun, kun luulivat, etten näe. Tuli loukattu olo ja huomasin, että minua he matkivat siinä.
Paras ystäväsi, niinpä tosiaan. Toivottavasti ei enää.
Työpaikan mahdollinen maskipakko/-suositus voi myös selittää tätä, itse en joitain työkavereita meinaa nyt tunnistaa maskin kanssa kuin ihan lähietäisyydeltä ja tulee ehkä nyt moikattua tuplanakin päivän aikana kun ei muista ketä kaikkia on jo moikannut. Paikkakunta kaukana Jkl:stä ja työpaikalla yhteneväinen työasu. Työpaikkaihastukseni moikkasi mua hiljattain kahtena eri päivänä 2-3 kertaa päivän aikana, en tosin tiedä johtuiko siitä ettei tunnistanut vai oliko joku paniikkireaktio kun yhtäkkiä ilmestyin lähettyville eikä keksinyt muutakaan. On kyllä tehnyt näin ennen maskihässäkkääkin jolloin sanoi toisella kertaa "moi taas" ja väläytti todella leveän hymyn silmät säkenöiden.. ;)
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan mahdollinen maskipakko/-suositus voi myös selittää tätä, itse en joitain työkavereita meinaa nyt tunnistaa maskin kanssa kuin ihan lähietäisyydeltä ja tulee ehkä nyt moikattua tuplanakin päivän aikana kun ei muista ketä kaikkia on jo moikannut. Paikkakunta kaukana Jkl:stä ja työpaikalla yhteneväinen työasu. Työpaikkaihastukseni moikkasi mua hiljattain kahtena eri päivänä 2-3 kertaa päivän aikana, en tosin tiedä johtuiko siitä ettei tunnistanut vai oliko joku paniikkireaktio kun yhtäkkiä ilmestyin lähettyville eikä keksinyt muutakaan. On kyllä tehnyt näin ennen maskihässäkkääkin jolloin sanoi toisella kertaa "moi taas" ja väläytti todella leveän hymyn silmät säkenöiden.. ;)
Tuostahan kehkeytyy jotain, te ainakin tunnistatte toisenne maskienkin läpi.
Minusta on loukkaavaa, jos joku moikkaa minua uudestaan, kun ollaan jo aamulla moikattu. Sehän tarkoittaa sitä ettei ole kiinnittänyt pätkän vertaa huomiota siihen kuka olen, moikkaa vaan robottina vastaantulijoita ja nurkassa olevaa jukkapalmua. Muistan, ketä olen tervehtinyt aamulla ja heille hymyilen vaan, kunnes moikataan lähtiessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuostahan kehkeytyy jotain, te ainakin tunnistatte toisenne maskienkin läpi.
Aika näyttää kehkeytyykö, panostan silmämeikkiin vain hitusen enemmän kuin viime vuonna mutta työnkuvan takia meillä kaikki joutuu käyttämään maskia käytännössä koko ajan ruokailuhetket pois lukien. Meidän on helppo tunnistaa toisemme, hän erottuu helposti mun näkökentässä pituutensa ja eleettömyytensä puolesta (paitsi nyt on kyllä melkoisen lämmintä hymyä ja moikkaa tarjolla kun kohdataan) ja mä nyt olen tämmöinen muhkean uhkea kipakasti liikkuva tappi.. XD
On nopeampaa vain sanoa "moi" kuin alkaa muistella, että näinköhän mä hänet aiemmin. Yleensä tulee kuljettua nopeasti ja hieman ajatuksissaan, niin huomaan sen ihmisen ehkä vasta siinä edessäni, joten moikkaus tulee vähän niinkuin refleksinä.